O tanara care nu a implinit nici 27 de ani si care a jucat totul pe o carte. Care este aceasta? Pictura adevarata, pictura fara rest, care nu face nici un pic de concesie prostului gust sau mediocritatii agreabile, care nu stie sau nu vrea sa se tocmeasca cu negustorii si care din aceasta cauza poate sa piarda totul. Cum o cheama pe aceasta artista nonconformista? Nazen Peligrad.
Armenia din Pitesti
Numele suna exotic. De fapt, tanara e din Pitesti, iar numele de botez neobisnuit are o provenienta armeana. Celalalt nume isi reclama originea din Macedonia, poate chiar din zona spre care turistii se indreapta ca magnetizati pentru a vizita vestitul complex manastiresc de la Ohrid.
Nazen Peligrad a intrat la Academia de Arta fara nici o inhibitie, crezand enorm in talentul ei, prea putin pasandu-i de ifosele sau de mutrele din jur. Era inconjurata de colegi care aveau relatii, carora drumul le era mai mult sau mai putin netezit. Nu s-a sfiit sa le spuna in fata lucrul acesta si astfel si-a facut probabil multi dusmani. Dar pe ea un potential conflict nu o sperie, dimpotriva, o stimuleaza. Se considera o luptatoare si poate din aceasta cauza lucrarile ei au o componenta viril expresionista.
Intalnirea cu Adrian Nastase
La o expozitie colectiva de acum cativa ani, pe vremea cand premierul Romaniei era Adrian Nastase, acesta, cu aerul lui pretios de rafinat cunoscator al artelor, vizitand respectiva expozitie, s-a oprit in fata unui tablou al tinerei si s-a decis sa-l cumpere. A fost fireste o achizitie importanta, dar nu se stie daca nu de aici a plecat si un oarece ghinion.
Ochi devoratori
Cele cinci expozitii pe care ea le-a deschis pana acum au individualizat-o net in marea masa a artistilor avizi de succes. Desi apartine generatiei iconoclaste a lui Dumitru Gorzo, Nazen Peligrad e rebela tocmai fata de un asemenea tip de fronda. Aici nu e vorba de pudibonderie, de un pretins bun-simt burghez, ci de instinctul adevaratului artist care evita exhibitionismele facile. Nazen Peligrad picteaza cu maxima devotiune, realizand aproape un ecorseu al propriei fiinte. De aceea nu are cum s-o intereseze naturalismul banal, fara perdea. La urma urmei, ochii ei de o mare forta expresiva sunt mai "nerusinati" decat – sa zicem – infatisarea cu acribie a organelor genitale. Fiind o expresionista pur§sange, imi spune ca nu-i sufera pe impresionistii gingasi, pe cei care baleiaza gratios, care nu sunt creatori, ci… decoratori.
Exista, fireste, o nota de naivitate cruda in asemenea opinii, care pleaca insa dintr-o ipostaza a tineretii donquijotesti. Vorbind mai mult cu ea, am descoperit si o aplecare sincera spre hieratismul artei bizantine. Desi moderna, hipermoderna pana in varful unghiilor, artista aluneca pe nesimtite spre rigoare, spre canon, spre disciplina de fier a mijloacelor de expresie. Cand privesti in miezul lucrarilor ei, mai exact in abisul ochilor pe care-i picteaza, pur si simplu te apuca ameteala si-ti vine sa strigi: vazul e minune. Ochii lui Nazen Peligrad sunt mult prea provocatori ca imediat, dupa ce ai depasit stadiul primei emotionari, sa nu te gandesti ca ceea ti se ofera nu e doar o evidenta anatomica, ci ascunde planul interior al vazului ce, mimand proiectia in afara, se concentreaza asupra strafundurilor. De aici, hieratismul, de aici tentatia de-a studia arta bizantina, de aici calatoria intr-o lume a traditiei ce se opune modernitatii dezordonate. Nu pot sa uit o lucrare de-a ei expusa in 2005 la Palatul sutu, in care era pictat un copac simplu, fara pic de podoaba vegetala, auster asadar, pentru a reda ideea de verticala si de axialitate, in a carui scoarta, ca o scorbura, se deschidea acelasi ochi fatidic, cu aceeasi privire intensa, explorand straturile invizibile ale cosmosului. Sau tot atunci am retinut o padure incendiata, un foc devastator, van goghian, care nu era doar vazut, ci si auzit, neintrerupte trosnituri ale arborilor mistuiti de flacari.
Nazen Peligrad e o artista a extremelor in sensul in care ceea ce face ea echivaleaza, cum se vede, izbucnirii unui incendiu sau, dimpotriva, naste glaciatiuni. Urmatoarea ei expozitie va fi o bucurie.
» Nazen Peligrad a intrat la Academia de Arta fara nici o inhibitie, crezand enorm in talentul ei, prea putin pasandu-i de ifosele sau de mutrele din jur.