Administraţia Şantierului Naval „Damen” din Galaţi a depăşit perioada de criză prin adaptarea strategiei la construirea de nave speciale, cu tehnologii de ultimă generaţie, reuşind astfel să aibă acoperită cu comenzi activitatea pentru acest an şi anul viitor. La Cala Bazin a şantierului a avut loc zilele trecute lansarea navei de dragaj „Ingulskyj”, costruită pentru compania ucraineană State Enterprise Delta Pilot şi destinată executării dragajelor în zona Portului Mariupol de la Marea Neagră. Este o navă de tipul „Grab Hopper Dredger”, adică dragă cu macara graifăr şi este complet automatizată, fiind clasificată de Bureau Veritas. Construirea ei a fost finalizată în 10 luni, cu două luni mai puţin decât termenul prevăzut în graficul de producţie. După operaţiunile de armare şi probele de mare, pe data de 30 noiembrie nava va fi livrată clientului ucrainean.
Draga are o lungime de 59 metri, lăţimea de 11 m, înălţimea la puntea principală de 4 m şi un pescaj de 3,15 m. Este dotată cu o macara graifăr cu sarcina de 2,7 tone şi cu o deschidere a braţului de 8,6 m. „Ingulskyj” poate draga până la adâncimea de 15 metri, având şi o magazie de 750 metri cubi pentru depozitarea aluviunilor dragate. Propulsia navei este diesel electrică, cu electromotoare 2x400KW şi propulsoare azimutale. Nava poate atinge o viteză de 8,5 noduri. Echipajul este format din zece persoane. În ceea ce priveşte echipamentele de dragaj, nava e dotată cu un sistem modern de dragaj cu tubulatură de aspiraţie-refulare, care permite dragarea la mari adâncimi. Pentru şantierul naval de la Galaţi operatorii portuari din Ucraina sunt pe punctul de a deveni clienţi tradiţionali. După ce în 2011 au mai fost livrate două remorchere pentru Portul Odessa, iar în luna mai a mai fost lansată o dragă construită tot pentru Portul Mariupol, „Ingulskyj” este cea de a patra navă construită la Galaţi pentru ucraineeni.
Nave speciale pentru Angola
La şantierul naval gălăţean se mai află în diferite faze de construcţie trei nave construite pentru Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Rurale şi Pescuitului din Angola, destinate combaterii braconajului în zona coastelor Atlanticului. Navele sunt doate cu sisteme Monicap pentru inspecţia activităţilor de pescuit şi se conectează la VMS, sistemul de supraveghere a vaselor prin satelit. Navele pot atinge viteza de 17 noduri, având lungimea de 62 de metri şi lăţimea de aproape zece metri. Echipajul unei astfel de nave e format din 45 de persoane şi beneficiază de cele mai bune condiţii, având la dispoziţie inclusiv o sală de tratamente medicale în caz de necesitate.
Strategie orientată spre nave cu tehnologii moderne
La Şantierul „Damen” e aplicată de câţiva ani o reorientare a producţiei de la nave comerciale de transport de mărfuri la nave speciale, cu tehnologii de ultimă generaţie. În 2012 va fi livrată şi o navă tip „Joint Support Ship” destinată Marinei Regale Olandeze. E cea mai lungă navă construită la Galaţi, având un deplasament de 28.000 tdw şi lungimea de 205 metri.
La Damen, acoperire cu comenzi în 2012-2013
Criza ce a fost resimţită în domeniul naval începând din 2009 s-a încheiat pentru navaliştii gălăţeni. La „Damen” este acoperită cu comenzi activitatea din anii 2012 şi 2013. Până la sfârşitul lui 2012, Şantierul Naval „Damen” va livra clienţilor 20 de nave. În aceste condiţii, numai că au fost sistate disponibilizările, dar din decembrie 2011 până în prezent au fost făcute peste o sută de angajări. De două luni s-a trecut la lucrul în ziua de sâmbătă şi la programul de 10 ore.