20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialNavele, inchisori pentru marinarii romani

Navele, inchisori pentru marinarii romani

Plecati de acasa pentru a castiga un salariu decent, zeci de marinari se trezesc in situatia de a fi arestati pe propriile nave, care devin astfel adevarate inchisori pe apa. De cele mai multe ori fara sa aiba nicio vina, marinarii sunt nevoiti sa traiasca luni de zile la limita subzistentei, fara bani, hrana sau chiar apa potabila.
Doisprezece marinari sunt acum arestati in porturile lumii. Echipajul navei Gulf Pride, sub pavilion Panama, format din opt marinari romani, a solicitat la sfarsitul saptamanii trecute sprijinul reprezentantului Federatiei Internationale a Transportatorilor (ITF) din Romania, Adrian Mihalcioiu, pentru recuperarea salariilor restante si pentru repatriere. Marinarii spuneau, in scrisoarea trimisa, ca nava a incarcat laminate din Bombay, cu destinatia Italia, si orez pentru Djibouti, port aflat pe coasta de est a Africii. In timpul marsului spre continentul negru, nava a intrat in coliziune cu un corp submers, una din magazii fiind inundata. Dupa descarcarea marfii, in data de 5 august, nava a fost arestata. Zece membri ai echipajului au fost eliberati, dar opt romani au ramas, de atunci, prizonieri pe vas. Acestia au reclamat ca mai au de primit salarii restante de 70.000 de dolari si ca, in plus, au ramas fara alimente si apa potabila. In acest caz a fost sesizata si Directia Generala a Afacerilor Consulare din Ministerul Afacerilor Externe, care urmeaza sa faca demersurile necesare pentru clarificarea situatiei marinarilor.

Suspectati de trafic de droguri

Ceilalti patru marinari romani care sunt intemnitati in acest moment se aflau, in februarie 2006, la bordul vasului Luna del Mar. Acestia se deplasau spre Portugalia, dar la 300 de mile marine de tarmurile lusitane nava a fost interceptata si arestata, pe motivul ca la bordul sau se afla o cantitate importanta de droguri. De atunci, Milea Teodor si Peicu Nicolae se afla in inchisoarea Caxtias Reduto Norte din Portugalia. Despre ceilalti doi nu se cunoaste inca locatia. Ciudat este ca unul dintre ei, Hulea Teodor, nici macar nu trebuia sa fie pe nava respectiva. El lucra in Republica Dominicana, la o firma la care patron era fratele celui care avea firma de crewing din Constanta, iar acestia s-au inteles sa-l urce in vapor pentru a-l aduce in tara. In tot acest timp, cei patru nu au beneficiat de asistenta juridica de specialitate.

Doi ani de temnita in Kiri-Kiri

Pentru unii marinari, voiajul poate reprezenta ani grei de temnita adevarata. Cel mai elocvent caz pare cel al constantenilor Radu Mazilu si Valerica Dragnea, care au petrecut peste doi ani de zile intr-una dintre cele mai dure inchisori din lume: Kiri-Kiri. Acestia erau imbarcati pe nava African Pride, arestata de autoritatile din Laos pentru contrabanda cu… 11.300 tone de produse petroliere. Dupa doi ani de procese, in care au riscat chiar si condamnarea la moarte, cei doi romani au fost eliberati si au ajuns teferi acasa. Recordul intemnitarii este detinut insa de Puiu Dodica, marinar care a fost arestat in Brest, Franta, aproape trei ani, intre 2001 si 2003, tot sub acuzatia de trafic de droguri. “Se poate sa mai existe marinari arestati despre care noi sa nu stim. E sigur insa ca nici un membru al sindicatului nostru nu este retinut”, a declarat Adrian Mihalcioiu. Cei arestati au plecat singuri, prin agentii de crewing suspecte.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă