3 C
București
marți, 12 noiembrie 2024
AcasăSpecialMunca la negru - un flagel fara sfarsit

Munca la negru – un flagel fara sfarsit

Modul in care se desfasoara activitatea in porturile maritime si fluviale este, de luni bune, subiect de disputa intre autoritatile statului, operatori si sindicalisti. Unul dintre cele mai controversate aspecte este obligativitatea ca operatorii portuari sa aiba minimum 30 de angajati. Ministerul Transporturilor a anulat prevederea, dar sindicalistii sustin ca nu au primit nici o instiintare in acest sens.   
Ordinul nr. 1303/2006 regle-menteaza autorizarea agentilor economici care-si desfasoara activitatea in porturile maritime. Comisii specializate formate din toti factorii implicati au negociat aproximativ opt luni forma finala a or-dinului.
Scopul sau a fost, dupa cum afirma Petre Costel, liderul Federatiei Nationale a Sindicatelor Portuare, sa elimine munca la negru in porturi, un fenomen care produce pierderi imense operato-rilor cinstiti, dar si muncitorilor. Pentru elaborarea Ordinului nr. 1303 au fost consultate toate partile care aveau un cuvant de spus, de la Ministerul Transporturilor la Politia Portuara. "Pentru a stopa fenomenul muncii la negru, am decis, de comun acord, sa stabilim noi conditii de autorizare a agentilor economici. Am identificat faptul ca un operator care vrea sa-si desfasoare activitatea in port trebuie sa aiba minimum 30 de angajati", spune liderul FNSP. Explicatia este ca in porturi activitatea se desfasoara in flux continuu, astfel ca este nevoie de minimum trei schimburi. Daca tinem cont ca pentru a descarca sau incarca o nava este nevoie de aproximativ 13-14 persoane, rezulta ca numarul de 30 de angajati nu este fantezist.

Parteneri internationali

Negocierile care au dus la forma finala a ordinului au fost anevoioase. Dupa aprobarea acestui articol-cheie, sindicatele au acceptat textul. Federatia Internationala a Transportatorilor, Comisia Europeana de Transport din cadrul Comisiei Europene si sindicatele internationale cu care colaboreaza FNSP au fost tot timpul la curent cu negocierile si au fost instiintate ca, prin adoptarea Ordinului 1303, fenomenul muncii la negru in porturile romanesti este pe cale de a fi rezolvat. Acesta a fost un semnal pozitiv care, la nivel international, a sporit increderea armatorilor in porturile din tara noastra.

Interventie ministeriala

Imediat dupa aparitia sa, Ordinul 1303 a fost contestat de catre Asociatia Armatorilor Fluviali, la instantele de judecata din Galati. Acestia au spus ca un operator din porturile fluviale nu are nevoie de 30 de angajati, pentru ca volumul de munca este redus. In disputa s-0a implicat si ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, care a intervenit si a anulat din acest ordin alineatul "d" al articolului 5, care stipula ca agentii economici trebuie sa faca dovada a cel putin 30 de muncitori angajati cu contract in-dividual de munca pe durata nedeterminata. "Aceasta anulare este binevenita deoarece incalca mai multe legi in vigoare, printre care Legea 31, de infiintare a societatilor comerciale. Vreau sa aduc la cunostinta sindicatelor din Portul Constanta, care au cerut aplicarea acestui ordin, ca Asociatia Intreprinderilor Mici si Mijlocii a facut o interventie la Ministerul Transporturilor, prin care a cerut, in mod imperativ, anularea acestui articol", a declarat Paul Branza, directorul general al Autoritatii Navale Romane.

Sindicalistii nu stiu nimic

Liderul FNSP, Petre Costel, a aflat prin intermediul mass-media faptul ca aceasta prevedere a Ordinului 1303 a fost anulata. "Sindicatul nu a fost anuntat, noi nu am negociat nimic. Daca asa este, hotararea ar fi trebuit sa se publice in Monitorul Oficial, dar eu nu am timp sa citesc toate Monitoarele Oficiale care apar", a declarat acesta. Petre Costel a adaugat ca, de fiecare data, autoritatile statului s-au consultat cu sindicatele in legatura cu modificarile legislative pe care le propuneau. La randul sau, Paul Branza spune ca ANR va solicita, in termen le-gal, ca toate societatile care au legatura cu autorizarea agentilor economici din partea ANR sa se conformeze ordinului. "In caz contrar, noi vom interveni si vom suspenda sau anula autorizatia agentilor respectivi", a precizat directorul ANR.

Semne bune

Sindicalistii cred ca anularea acestei prevederi din Ordinul 1303 ar duce la cresterea alarmanta a celor care muncesc fara forme legale in porturile romanesti. "Dupa aprobarea acestui ordin, lucrurile incepusera sa mearga mai bine", recunoaste Petre Costel. Astfel, unele dintre firmele care fusesera depistate, in anii trecuti, folosind munca la negru au angajat oameni specializati sau i-au calificat pe cei pe care ii aveau, la Fundatia Scoala Portuara, institutia care ofera diplome autorizate pentru meserii specifice, precum cele de docheri sau mecanizatori. In lipsa obligativitatii ca operatorii sa aiba minimum 30 de angajati, sindicalistii spun ca patronii acestora vor angaja un personal minim, iar cand vor avea comenzi mai mari vor apela la muncitori fara forme legale. Din statisticile intocmite de sindicalisti, anul trecut, numai in Portul Constanta, existau 6.000 de angajati ai operatorilor. Cel putin unul din cinci angajati muncea fara forme legale.

Cele mai citite

Alege confortul total: de ce să ai o pătură din lână pentru sezonul rece?

Pentru a oferi o experiență cât mai plăcută, noi și partenerii noștri folosim tehnologii precum cookie-urile pentru a stoca și / sau a...

Sting consideră că acuzațiile aduse lui P Diddy nu afectează melodia de succes „Every Breath You Take”

Sting a declarat că acuzațiile de abuz sexual împotriva lui Sean "Diddy" Combs (P Diddy) nu afectează percepția sa asupra piesei "Every Breath You...

Mircea Lucescu, dat în judecată de CSA Steaua. Motivul este halucinant

Conducerea clubului CSA Steaua a decis să îl acționeze în judecată pe selecționerul echipei naționale, Mircea Lucescu, după declarațiile acestuia despre FCSB, care au...
Ultima oră
Pe aceeași temă