Din pacate, mai devreme sau mai tarziu, suntem nevoiti sa calcam pragul Spitalului de Judetean. Inca de la intrare te "imbie” mirosul de urina uscata si incerci sa deslusesti daca locul in care te afli este intr-adevar un spital. Lumea este agitata, doctorii sunt nervosi, infirmierele la fel, iar pacientii sunt muti de frica sa nu supere gazdele nu tocmai ospitaliere. Daca ai nesansa sa ramai la investigatii peste noapte, trebuie sa stai bine cu psihicul, caci nimeni nu te va baga in seama decat foarte tarziu. In situatia in care esti internat, calvarul incepe inca din prima zi, cand dai peste medici care nu te trateaza tocmai bine, si asta pentru ca tot esti platitor de impozite si taxe…
Camelia V. ne povesteste ca a intrat in spital acuzand dureri abdominale severe. Prima oprire a facut-o la Urgenta, traseul obisnuit. "Ma zvarcoleam de durere! Doctorii de la Urgenta, draguti ca de obicei, ne ignorau. Erau ocupati si mai strigau din cand in cand sa asteptam sa ne vina randul, desi nu era nimeni inauntru. Avem rabdare, in sfarsit intra persoana din fata mea, care are parte de un tratament pe cinste. Vine randul meu, intru, ma intind pe pat. Verdictul: internare urgenta. "Dau fuga" sa-mi iau pijamalele pentru a ma putea interna. Aici femeia, foarte draguta, ma sfatuieste sa trimit pe cineva sa-mi aduca pijamale de-acasa din cauza ca cele din spital sunt… infecte. La durerile pe care le aveam, se adauga starea de lesin cauzata de mirosul mizerabil si aspectul neprietenos al pijamalelor”.
Gandacii, ca pe bulevard
O alta pacienta, in varsta de 32 de ani, care doreste sa-si pastreze anonimatul, ne declara: "In miez de noapte, aud un fosnet. Nu este de pe hol, este chiar din camera. Simt ca nu sunt singura, am companie. Niste gandaci grasi, negri isi fac aparitia. Nestingheriti, circula prin camera mea ca pe bulevard. Mi se face rau, uit de durere, acum trebuie sa ma concentrez asupra gandacilor. Cu groaza ma gandesc ca ar putea sa ajunga la mine-n pat. Ma rog sa se faca dimineata”.
Cu papornita de medicamente de-acasa
Nimic nu e mai frumos decat o dimineata in spital. O asistenta, suparata ca trebuie sa-si consulte pacientii, da buzna in camera, afirma Corina M. "Ar fi prea mult sa am pretentia ca asistenta sa bata la usa. Intra brusc si tranteste usa de sar din pat. Ma apuca palpitatiile. Ii multumesc Domnului ca nu am probleme cu inima, ca altfel as fi facut infarct”. Camelia C. ne povesteste cum a dat sfoara in tara sa anunte ca este internata si ca are nevoie de medicamente. Familia, cu mic, cu mare, s-a mobilizat, alergand pe la farmacii sa-i faca rost de pastile. Intr-un suflet au venit, isi aminteste Camelia C., cu medicamentele cumparate.
Pentru "micile atentii” nimeni nu taie chitanta
La randul ei, Cristina Marcu spune: "Nu vreau sa mai aud nimic de Spitalul din Constanta. Dupa parerea mea, profesionalismul multor medici lasa de dorit, iar fara "atentii" sporite n-ai nici o sansa ca cineva sa te bage in seama. Din pacate, nu putem dovedi asta, din cauza ca pentru spaga nimeni nu-ti taie chitanta. Am fost internata de doua ori in Spitalul Judetean”.
Conducerea unitatii
se… disculpa
Adrian Creanga, directorul adjunct al Spitalului Judetean, a recunoscut faptul ca exista gandaci in unitate. "Este o problema mai veche, pe care nimeni nu a reusit sa o rezolve! Intr-adevar, disconfortul pacientului e mare. Avem semnale de mai multa vreme ca exista acesti gandaci, motiv pentru care am achizitionat dezinfectante mai scumpe.” In acelasi timp, Creanga a amintit de lipsa de finantare: "Saltelele vechi le-am reimbracat pentru a putea fi refolosite. Ministerul Sanatatii cunoaste aceste realitati”. Cat despre apucaturile anumitor asistenti si doctori, carora pana nu le bagi ceva in buzunar nu reactioneaza, seful ajunct al spitalului a catalogat aceste deprinderi ca intolerabile.
Incredibil! Pacientii au drepturi!
Chiar daca, potrivit Legii 46/ 2003, pacientii au dreptul la ingrijiri medicale de cea mai inalta calitate, in realitate nu se intampla asa. Pacientul are dreptul de a fi respectat si de a fi informat asupra starii sale de sanatate.
Tot potrivit legii, informatiile i se aduc la cunostinta pacientului intr-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea terminologiei de specialitate.
De asemenea, pacientul are dreptul de a cere si a obtine o alta opinie medicala.
Nerespectarea drepturilor pacientului atrage de catre personalul medico-sanitar raspunderea disciplinara, contraventionala sau penala, conform prevederilor legale.
Nu dorim sa generalizam. Opiniile expuse arata perceptia pacientului despre serviciile oferite in Spitalul Judetean. Desi fiecare dintre noi cotizeaza pentru sanatate, tratamentul intr-una dintre cele mai importante institutii din judet lasa de dorit. Nu dorim nici sa bagam toti doctorii in aceeasi oala. Ca in orice meserie, exista persoane care isi iubesc meseria si persoane care se trezesc peste noapte specialisti.