20.8 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialMonumente istorice pe cale de disparitie

Monumente istorice pe cale de disparitie

Zeci de texte nedescifrate, rugaciuni, imagini cu balauri, labirinturi si corabii vikinge. Acestea sunt doar o parte din imaginile descoperite de arheologi sapate in peretii bisericilor de creta de la Basarabi. Expertii spun ca acestea sunt cele mai mai vechi si cele mai complexe monumente bisericesti de pe teritoriul Dobrogei.

Descoperita in anul 1957, constructia a intrat intr-o faza de degradare rapida. Specialistii spun ca aceasta distrugere ireparabila a survenit din cauza faptului ca bisericile au stat complet descoperite, pana sa intervina Directia Monumentelor Istorice, care a montat acoperisurile si sistemul de sustinere provizoriu. O mare parte din vina o poarta pelerinii care au vizitat intr-un numar foarte mare, indeosebi in primul an al descoperirilor, lacasurile de cult. Purtatorul de cuvant al Arhiepiscopiei Tomisului, Liliana Nadlac, a declarat ca in momentul de fata complexul de biserici nu poate fi vizitat de pelerini din cauza nevoii de conservare. Totodata, s-au facut demersurile necesare pentru obtinerea unui teren pe care se va reactiva o manastire, cat mai aproape de situl arheologic. Sase biserici rupestre, avand ca anexe cateva incaperi si galerii funerare, cioplite in cariera de creta de la Basarabi, si ruinele a doua bisericute de zid, descoperite una la Dinogetia-Garvan, iar cealalta la Niculitel, judetul Tulcea, sunt singurele monumente care stau ca marturie asupra arhitecturii religioase din secolele X-XII pe teritoriul Dobrogei. Cel mai amanuntit studiu referitor la aceste descoperiri a fost facut de profesorul Ion Barnea, arheolog si istoric de arta bisericeasca. Acesta mentiona ca bisericutele sau paraclisele funerare cioplite in masivul de creta de la Murfatlar sunt cele mai vechi si totodata cele mai originale, unice in felul lor pe teritoriul tarii noastre.

Constructii complexe

Sapaturile au scos la iveala faptul ca spre rasarit se afla altarul, o mica incapere cioplita in forma de absida terminata in partea de sus cu o semicalota sferica. In mijlocul absidei, alipit de mijlocul peretelui arcuit al acesteia, se inalta altarul propriu-zis, in forma de bloc dreptunghiular, crutat in masivul de creta. Altarul era separat de naos cu o balustrada. Aceasta se prelungea in partea de sus cu arcade sustinute de stalpi cu cate patru laturi, pe care, ca si pe fetele balustradei, erau incizate figuri de oranti, pasari, cruci, inscriptii cu caractere runice.
Prezenta unei banci crutate in masivul de creta, la baza peretelui semicircular al contraabsidei bisericutei de la Murfatlar, confirma ipoteza dupa care o astfel de incapere servea pentru adunarile liturgice in cinstea celor morti. Pronaosul este singura incapere ce comunica cu exteriorul. Aici se afla figuri de cai si iepuri, un calaret, iar in coltul din stanga sus, doua grafite, dintre care unul alcatuit din 12 semne amestecate, runice si chirilice, iar celalalt numai cu caractere chirilice, in limba slava veche.

Inscriptii runice

Cele mai numeroase insa sunt inscriptiile cu caractere runice, inca nedescifrate, mai putine cu litere chirilice in limba slava veche, doua in limba greaca si una cu caractere glagolitice. Dintre grafitele runice, atrag in special atentia doua exemplare, inscrise cu litere mai mari si mai clare decat celelalte, unul pe peretele de est, iar celalalt pe peretele de vest al naosului.
Grafitele in limba slava veche au un continut religios-comemorativ. Unele prezinta un deosebit interes istoric, in afara de importanta lingvistica de necontestat. Arheologul Ion Barnea mentioneaza in scrierile sale ca pe stalpul din dreapta al arcadei de vest dintre altar si naos apare textul „Eu Aian Dimian preotul merg pe drum, pun lumanari pentru pacatele mele… omule, in aceasta biserica. Iar Dumnezeu sa va miluiasca cu sfintii parinti. Amin. Dimian”. De la acest text a plecat ipoteza ca Dimian este primul patriarh al Bulgariei, care in anul 972 s-ar fi refugiat de la Silistra, unde, fara un temei sigur, se presupune ca si-ar fi avut resedinta in fata armatelor bizantine conduse de imparatul Ioan Tzimiskes.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă