O tânără antreprenoare ajută comunitatea din Ghimpaţi, judeţul Giurgiu, să se susţină şi să se dezvolte cu ajutorul plantelor, punând în practică un concept nou în România: afacerea socială. Pentru iniţiativa ei, ea a fost premiată şi de Ambasada Belgiei în România.
Cum a început afacerea socială
Andreea Urse este unul dintre puţinii tineri antreprenori din România care au inițiat afaceri sociale. Ea a deschis un centru de colectare şi prelucrare de plante medicinale şi aromatice în comuna Ghimpaţi, din judeţul Giurgiu.
„Ideea a venit din propria mea experienţă de viaţă. Părinţii mei sunt ambii ingineri în industria alimentară şi am avut o educaţie strictă din punct de vedere alimentar, dar a fost și o pasiune personală”, povestește Andreea Urse despre iniţiereaa afacerii sociale "Eco Herbal".
Prin întreprinderea ei, Andreea Urse le oferă gratuit localnicilor din comuna Ghimpați seminţe pentru culturi, dar şi consultanţă în cultivarea şi recoltarea plantelor.
„Afacerea socială are ca obiectiv crearea de surse de venit permanente pentru oamenii din Ghimpați, prin vânzarea de plante medicinale și aromatice ecologice produse pe terenurile libere din incinta gospodăriilor”, a explicat Urse.
De asemenea, tânăra organizează ore deschise în şcolile primare şi gimnaziale din Ghimpați, la care elevii învaţă cum să recunoască şi să recolteze responsabil plantele.
„Îi facem supereroi, îi ducem la sesiune de ecologizare a zonelor de pădure şi floră spontană”, a povestit antreprenoarea.
De ce Ghimpaţi
Andreea Urse a recunoscut că a întâmpinat dificultăţi în implementarea proiectului ei pentru că oamenii din comuna Ghimpaţi au fost reticenţi. O altă dificultate a fost legată de spaţiul de desfăşurare a activităţii.
„Am ales comuna Ghimpaţi pentru că loturile de teren sunt foarte roditoare. Iniţial, aveam un plan să ne poziţionăm cu chirie, după care a trebuit să construim noi un spaţiu. Întotdeauna ideile dintr-un plan de afaceri ajung să sufere modificări, care în cazul nostru au fost foarte bune”, a spus antreprenoarea.
Tânăra a explicat că deocamdată nu face profit din afacerea ei, pentru că tot ce se produce se reinvesteşte în comunitate.
„Nu am înregistrat, ca şi bilanţ fiscal, profitabilitate foarte mare, pentru că avem planul acesta de dezvoltare care momentan necesită foarte multe investiţii. Nu ne gândim la profit într-o perioadă mai mică de trei ani, pentru că totul se va reinvesti în creşterea afacerii sociale. Vrem să ajungem şi în alte comunităţi învecinate şi chiar mai îndepărtate de Ghimpaţi şi să ajungem la producţie de brand propriu şi de produs finit”, a explicat tânăra.
De altfel, în afară de afacerea socială, tânăra se mai ocupă şi de un proiect mai vechi, de publicitate în scări de bloc.
„Publicitatea este o activitate foarte veche, la care îmi este greu să renunţ deocamdată. Însă, ne propunem ca atunci când vom fi depăşiţi din punct de vedere al resurselor umane sau al timpului pe care trebuie să îl alocăm, cu siguranţă vom cerne activităţile şi aceasta va avea prioritate”, a explicat Andreea Urse.
Finanţarea
Tânăra a avut ideea afacerii sociale de mult timp, dar a reuşit să o aplice abia după ce a obţinut fonduri de la competiţia "Fabricat în Ţara lui Andrei", lansată de OMV Petrom. Tânăra a recunoscut că s-a temut că nu va avea succes în concurs, pentru că a crezut că vor exista privilegiaţi şi nepotism.
„De competiţie am aflat într-o zi, mergând în maşină, la radio. Aveam ideea de afacere, am mers la o sesiune de informare pe care au făcut-o Petrom şi Nesst în comunităţi. Am mers în familie şi le-am spus că îmi doresc să particip, iar familia a spus <<da, dar este o companie foarte mare care să mai e posibil să mai aibă câteva rude interesate de acest proiect şi poate lucrurile nu o să funcţioneze>>”, a povestit tânăra.
Pentru afacerea ei socială, Andreea Urse a primit Premiul Social Economy Encouraging Award, oferit de Ambasada Belgiei în România.
„Premiul Ambasadei a însemnat că ceea ce am făcut până în momentul de faţă a fost bine şi o încurajare şi o responsabilizare să urmărim aceiaşi paşi şi aceleaşi etape de dezvoltare pe mai târziu, pentru că am înţeles că este apreciat şi efortul nostru, şi ideea pe care am implementat-o”, a spus tânăra.
Andreea Urse este unul dintre cei zece câştigători ai primei ediţii a competiţiei „Fabricat în Ţara lui Andrei”. Între ceilalţi câştigători ai competiţiei „Fabricat în Ţara lui Andrei” se numără Cristian Branea, cu afacerea „Materia”, care confecţionează mobilier şi decoraţiuni interioare din lemn reciclat, Lucian Stanciu, cu „Izo-mioriţa”, care produce izolatori termici din lână, Ana E. Ion, cu „Fabrica de brichete de rumeguş” şi Viorel Smatand, cu „Lapte şi brânză de la Babana”.
Lista câştigătorilor a fost completată de Crucea Roşie Vrancea, cu afacerea socială „Cuptorul de pâine Burcioaia”, Habitat for Humanity Comăneşti, Asociaţia Aliat, cu „Atelier Simpluş”, familia Ghencea, cu „Păstorul generos” şi Alin Prunean, cu „Valea Barcăului”.
Deschideţi galeria foto de mai sus pentru a vedea produse ale antreprenorilor câştigători în competiţia "Fabricat în Ţara lui Andrei".
Competiția „Fabricat în Ţara lui Andrei” a ajuns la cea de-a doua ediţie. În concurs se pot înscrie, în perioada 27 mai – 2 iulie, antreprenori, ONG-uri, PFA-uri, SRL-uri sau întreprinderi individuale.
În luna august, juriul va selecta 35 de finalişti, care vor parcurge o etapă de pregătire. Câştigătorii vor fi anunţaţi în august 2016 şi vor primi finanţare nerambursabilă de până la 32.000 de euro fiecare, dar şi consultanţă de la specialişti.