15.6 C
Bucureศ™ti
luni, 7 octombrie 2024
AcasฤƒSpecialMiza preluฤƒrii portului Constanลฃa: 260 milioane euro

Miza preluฤƒrii portului Constanลฃa: 260 milioane euro

Miza preluฤƒrii portului Constanลฃa este una de câteva sute de milioane de euro. Compania Naลฃionalฤƒ Administraลฃia Porturilor Maritime Constanลฃa a prezentat, ieri, situaลฃia proiectelor investiลฃionale în derulare. Valoarea lor depฤƒลŸeลŸte 175 de milioane de euro.

Cel mai important este digul de larg din Portul Constanลฃa, care va fi finalizat, prin extinderea cu încฤƒ 1.050 metri. În prezent, lucrฤƒrile de execuลฃie sunt în derulare, având ca termen 23 de luni. Executantul lucrฤƒrii este compania olandezฤƒ Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar consultantul de supervizare, Haskoning DHV BV. Valoarea totalฤƒ estimatฤƒ a proiectului este de 616.104.412 milioane RON (TVA inclus), care include execuลฃia lucrฤƒrilor, consultanลฃa specializatฤƒ ลŸi alte cheltuieli conform devizului general.

Finanลฃarea se realizeazฤƒ din fonduri structurale (85%) ลŸi de la bugetul de stat (15%). Proiectul constฤƒ în prelungirea digului de nord al Portului Constanลฃa cu 1.050 m, ceea ce ar prelungi lungimea totalฤƒ a digului de la 4.850 m la 5.900 m, ca o premizฤƒ importantฤƒ pentru dezvoltarea zonei de sud a Portului Constanลฃa, dezvoltare care, în varianta maximalฤƒ, poate adฤƒuga pânฤƒ la 1.000 ha de pฤƒmânt câลŸtigat din mare. De asemenea, aceastฤƒ prelungire a digului va determina reducerea agitaลฃiei valurilor la intrarea în port ลŸi în bazinul zonei de sud a portului. Ordinul de începere a lucrฤƒrilor a fost dat de consultant pe 8 martie 2013. Constructorul – Van Oord Dredging and Marine Contractors – a testat materialele care vor fi utilizate pentru construirea digului de larg, prin realizarea unor încercฤƒri de laborator. Cantitatea totalฤƒ estimatฤƒ a materialelor de carierฤƒ care va fi utilizatฤƒ este de aproximativ 3 milioane tone. Pentru transportul materialelor de construcลฃii se vor folosi mijloace de transport rutier ลŸi pe apฤƒ. În oferta constructorului prezentatฤƒ în cadrul licitaลฃiei, a fost inclusฤƒ o listฤƒ de echipamente necesare execuลฃiei lucrฤƒrilor, printre care se regฤƒsesc nave de plasare piatrฤƒ, ลŸalande, macarale plutitoare, remorchere ลŸi ลŸalupฤƒ survey.

Podul peste canal

 A doua investiลฃie importantฤƒ este construcลฃia podului rutier peste Canalul Dunฤƒre – Marea Neagrฤƒ, o investiลฃie de 121 milioane lei finanลฃatฤƒ prin Programul Operaลฃional Sectorial Transport 2007-2013 ลŸi de la bugetul de stat, care va fi finalizatฤƒ în iunie 2014. Podul rutier la km 0+540 al Canalului Dunฤƒre – Marea Neagrฤƒ are o structurฤƒ de tip pod hobanat ลŸi va fi cel mai mare de acest gen din România. Podul va avea o lungime totalฤƒ de 360 metri, o deschidere centralฤƒ de 200 metri, iar lฤƒลฃimea podului va fi de 17,4 metri, permiลฃând circulaลฃia pe 4 benzi. Pilonii mal care vor susลฃine tablierul podului prin fascicole de hobane vor avea o înฤƒlลฃime de 66 m deasupra nivelului marii. Se realizeazฤƒ montajul tablierelor metalice cu o lungime de 58 metri  ลŸi o greutate totalฤƒ de 600 tone fiecare, tehnologia de montaj dinspre apฤƒ fiind o premierฤƒ în România.

Pentru finalizarea lucrฤƒrilor la podul hobanat, se vor executa pilonii pânฤƒ la cota finalฤƒ de 66 m. În continuare, folosind o tehnologie de montaj similarฤƒ, respectiv dinspre apฤƒ cu ajutorul macaralei plutitoare ลŸi cu ajutorul hobanelor, se vor monta celelalte tronsoane de tablier deasupra Canalului Dunฤƒre-Marea Neagrฤƒ pânฤƒ la realizarea întregului tablier ลŸi unirea celor douฤƒ maluri.

În final, peste tablierul metalic finalizat ลŸi prins în hobane, se va executa o placฤƒ de suprabetonare din beton armat monolit, peste care se va executa calea de acces pe pod.

Un alt proiect de anvergurฤƒ este dezvoltarea capacitฤƒลฃii feroviare în zona fluvio-maritimฤƒ a Portului Constanลฃa, investiลฃie de 17,6 milioane euro, finanลฃatฤƒ prin Programul Operaลฃional Sectorial în Transporturi 2007 – 2013 din fonduri structurale ale UE ลŸi de la bugetul statului. Proiectul constฤƒ în realizarea unui complex feroviar sistematizat în sectorul fluvio-maritim al Portului Constanลฃa, care sฤƒ asigure deservirea optimฤƒ ลŸi unitarฤƒ a actualilor ลŸi viitorilor operatori portuari. În prima etapฤƒ se vor executa liniile de cฤƒi ferate care deservesc actualii operatori, pe baza previziunilor de trafic pânฤƒ în anul 2020. Termenul de finalizare asumat de constructor este stabilit pentru iunie 2014. În prezent, proiectul se aflฤƒ în implementare, stadiul fizic al execuลฃiei lucrฤƒrilor este de 40%.

Se pregฤƒtesc lucrฤƒri de 85 milioane euro

Pe lângฤƒ acestea, alte proiecte, cu valoare totalฤƒ estimatฤƒ de peste 85 milioane euro, au fost declarate eligibile pentru finanลฃarea din fonduri europene. Printre acestea se numฤƒrฤƒ modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creลŸterii adâncimilor ลŸenalelor ลŸi bazinelor ลŸi a siguranลฃei navigaลฃiei în Portul Constanลฃa (valoarea estimatฤƒ a acestor lucrฤƒri este de 47,3 milioane euro;  proiectul se aflฤƒ în stadiile preliminare de aprobare a finanลฃฤƒrii) ลŸi podul rutier peste canalul de legฤƒturฤƒ – realizarea unui pod rutier metalic cu o deschidere de 105 m care va realiza legฤƒtura între zona fluvio-maritimฤƒ ลŸi insula artificialฤƒ a portului Constanลฃa, precum ลŸi racordarea acesteia la reลฃeaua de drumuri interioare ลŸi exterioare a portului (valoarea estimatฤƒ este de 36 milioane euro). În plus, CNAPMC pregฤƒteลŸte un nou Master Plan al Portului Constanลฃa, care va sta la baza strategiei de dezvoltare a Portului Constanลฃa în perioada 2013-2040, precum ลŸi a deciziilor privind planificarea optimฤƒ a investiลฃiilor, abordate într-o viziune globalฤƒ, armonizatฤƒ, a proiectelor ลŸi zonelor sale de dezvoltare, astfel încât portul sฤƒ fie apt sฤƒ deserveascฤƒ deopotrivฤƒ cerinลฃele naลฃionale, dar ลŸi pe cele ale hinterlandului sฤƒu, în condiลฃii de eficienลฃฤƒ ลŸi în contextul competiลฃiei cu alte porturi ลŸi al globalizฤƒrii. Valoarea proiectului este de 2 milioane euro. La toate se adaugฤƒ investiลฃii din fonduri prorii, de câteva milioane de euro, dar ลŸi investiลฃii private.

Cele mai citite

Patru strฤƒini veniศ›i รฎn Romรขnia, arestaศ›i preventiv pentru trafic de droguri

DIICOT a anunศ›at cฤƒ patru persoane, trei bฤƒrbaศ›i de naศ›ionalitate cehฤƒ ศ™i ucraineanฤƒ ศ™i o femeie de naศ›ionalitate slovacฤƒ, au fost reศ›inute pentru trafic...

Augustin Zegrean: Nu poศ›i sฤƒ condamni un om pentru cฤƒ strigฤƒ te miri ce

Fostul preศ™edinte al CCR a spus cฤƒ instituศ›ia numitฤƒ Curtea Constituศ›ionalฤƒ nu pedepseศ™te, verificฤƒ doar constituศ›ionalitatea legilor Augustin Zegrean a afirmat cฤƒ "decizia Curศ›ii...

Oglinda uscatฤƒ a Moldovei: peste jumฤƒtate dintre locuitori, nu au apฤƒ potabilฤƒ

Datele INS aratฤƒ cฤƒ 1.800 de ลŸcoli ลŸi grฤƒdiniลฃe nu au acces la reลฃeaua de apฤƒ Cel mai recent raport al Institutului Naลฃional de Statisticฤƒ...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ