14.1 C
București
sâmbătă, 12 octombrie 2024
AcasăSpecialMiza preluării portului Constanţa: 260 milioane euro

Miza preluării portului Constanţa: 260 milioane euro

Miza preluării portului Constanţa este una de câteva sute de milioane de euro. Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a prezentat, ieri, situaţia proiectelor investiţionale în derulare. Valoarea lor depăşeşte 175 de milioane de euro.

Cel mai important este digul de larg din Portul Constanţa, care va fi finalizat, prin extinderea cu încă 1.050 metri. În prezent, lucrările de execuţie sunt în derulare, având ca termen 23 de luni. Executantul lucrării este compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors, iar consultantul de supervizare, Haskoning DHV BV. Valoarea totală estimată a proiectului este de 616.104.412 milioane RON (TVA inclus), care include execuţia lucrărilor, consultanţa specializată şi alte cheltuieli conform devizului general.

Finanţarea se realizează din fonduri structurale (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Proiectul constă în prelungirea digului de nord al Portului Constanţa cu 1.050 m, ceea ce ar prelungi lungimea totală a digului de la 4.850 m la 5.900 m, ca o premiză importantă pentru dezvoltarea zonei de sud a Portului Constanţa, dezvoltare care, în varianta maximală, poate adăuga până la 1.000 ha de pământ câştigat din mare. De asemenea, această prelungire a digului va determina reducerea agitaţiei valurilor la intrarea în port şi în bazinul zonei de sud a portului. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat de consultant pe 8 martie 2013. Constructorul – Van Oord Dredging and Marine Contractors – a testat materialele care vor fi utilizate pentru construirea digului de larg, prin realizarea unor încercări de laborator. Cantitatea totală estimată a materialelor de carieră care va fi utilizată este de aproximativ 3 milioane tone. Pentru transportul materialelor de construcţii se vor folosi mijloace de transport rutier şi pe apă. În oferta constructorului prezentată în cadrul licitaţiei, a fost inclusă o listă de echipamente necesare execuţiei lucrărilor, printre care se regăsesc nave de plasare piatră, şalande, macarale plutitoare, remorchere şi şalupă survey.

Podul peste canal

 A doua investiţie importantă este construcţia podului rutier peste Canalul Dunăre – Marea Neagră, o investiţie de 121 milioane lei finanţată prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 şi de la bugetul de stat, care va fi finalizată în iunie 2014. Podul rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre – Marea Neagră are o structură de tip pod hobanat şi va fi cel mai mare de acest gen din România. Podul va avea o lungime totală de 360 metri, o deschidere centrală de 200 metri, iar lăţimea podului va fi de 17,4 metri, permiţând circulaţia pe 4 benzi. Pilonii mal care vor susţine tablierul podului prin fascicole de hobane vor avea o înălţime de 66 m deasupra nivelului marii. Se realizează montajul tablierelor metalice cu o lungime de 58 metri  şi o greutate totală de 600 tone fiecare, tehnologia de montaj dinspre apă fiind o premieră în România.

Pentru finalizarea lucrărilor la podul hobanat, se vor executa pilonii până la cota finală de 66 m. În continuare, folosind o tehnologie de montaj similară, respectiv dinspre apă cu ajutorul macaralei plutitoare şi cu ajutorul hobanelor, se vor monta celelalte tronsoane de tablier deasupra Canalului Dunăre-Marea Neagră până la realizarea întregului tablier şi unirea celor două maluri.

În final, peste tablierul metalic finalizat şi prins în hobane, se va executa o placă de suprabetonare din beton armat monolit, peste care se va executa calea de acces pe pod.

Un alt proiect de anvergură este dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă a Portului Constanţa, investiţie de 17,6 milioane euro, finanţată prin Programul Operaţional Sectorial în Transporturi 2007 – 2013 din fonduri structurale ale UE şi de la bugetul statului. Proiectul constă în realizarea unui complex feroviar sistematizat în sectorul fluvio-maritim al Portului Constanţa, care să asigure deservirea optimă şi unitară a actualilor şi viitorilor operatori portuari. În prima etapă se vor executa liniile de căi ferate care deservesc actualii operatori, pe baza previziunilor de trafic până în anul 2020. Termenul de finalizare asumat de constructor este stabilit pentru iunie 2014. În prezent, proiectul se află în implementare, stadiul fizic al execuţiei lucrărilor este de 40%.

Se pregătesc lucrări de 85 milioane euro

Pe lângă acestea, alte proiecte, cu valoare totală estimată de peste 85 milioane euro, au fost declarate eligibile pentru finanţarea din fonduri europene. Printre acestea se numără modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimilor şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa (valoarea estimată a acestor lucrări este de 47,3 milioane euro;  proiectul se află în stadiile preliminare de aprobare a finanţării) şi podul rutier peste canalul de legătură – realizarea unui pod rutier metalic cu o deschidere de 105 m care va realiza legătura între zona fluvio-maritimă şi insula artificială a portului Constanţa, precum şi racordarea acesteia la reţeaua de drumuri interioare şi exterioare a portului (valoarea estimată este de 36 milioane euro). În plus, CNAPMC pregăteşte un nou Master Plan al Portului Constanţa, care va sta la baza strategiei de dezvoltare a Portului Constanţa în perioada 2013-2040, precum şi a deciziilor privind planificarea optimă a investiţiilor, abordate într-o viziune globală, armonizată, a proiectelor şi zonelor sale de dezvoltare, astfel încât portul să fie apt să deservească deopotrivă cerinţele naţionale, dar şi pe cele ale hinterlandului său, în condiţii de eficienţă şi în contextul competiţiei cu alte porturi şi al globalizării. Valoarea proiectului este de 2 milioane euro. La toate se adaugă investiţii din fonduri prorii, de câteva milioane de euro, dar şi investiţii private.

Cele mai citite

Înalt oficial iranian a vizitat locul unei lovituri israeliene din Beirut

Preşedintele parlamentului iranian, Mohammad-Bagher Ghalibaf, a denunţat sâmbătă "crimele" Israelului în cursul unei vizite la locul unei lovituri israeliene care a vizat joi centrul...

Refinanțarea creditelor ipotecare: Întrebările esențiale și sfaturile unui expert

Persoanele care doresc să-și refinanțeze creditul ipotecar sau să obțină un nou împrumut pentru o achiziție majoră se confruntă adesea cu întrebări precum: Ce...

Procesiune impresionantă la Iași: Zeci de mii de credincioși au însoțit moaștele Sfintei Parascheva pe străzile orașului

Vineri seară, o procesiune de mare amploare a avut loc în Iași, unde moaștele Sfintei Parascheva au fost purtate pe străzile orașului sub privirile...
Ultima oră
Pe aceeași temă