Companiile de shipping au recurs la soluţii extreme pentru protecţia echipajelor şi navelor care navighează în largul Somaliei. Din ce în ce mai mulţi armatori angajează ofiţeri de securitate la bordul vaselor care tranzitează zona de risc maritim din golful Aden. „Pentru anumite zone armatorii utilizează gărzile înarmate la bordul navelor, însă organizaţiile afiliate ITF (Federaţia Internaţională a Transportatorilor – n.red.) susţin rezolvarea problemelor la uscat, respectiv instalarea unei forme de guvernare în Somalia”, a precizat Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN) şi reprezentantul ITF România. Acesta a explicat că prezenţa gărzilor înarmate la bordul navelor nu rezolvă problema pirateriei, însă în cazul statelor unde legea permite prezenţa armelor de foc la bordul navelor comerciale, se recurge la această soluţie pentru protecţia echipajelor.
„Pavilionul românesc nu permite utilizarea armelor de foc la bordul navelor, dar cadrul legislativ poate fi modificat în acest sens”, a mai precizat liderul SLN. În ceea ce îi priveşte pe marinarii români, aceştia pot ajunge în situaţia de a fi protejaţi de gărzi de corp dacă armatorul îşi permite acest lucru.
Cursuri Ceronav pentru nigerieni
O instituţie românească a făcut un prim pas în acest domeniu. Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale (Ceronav) va desfăşura, începând din luna septembrie, cursuri de pregătire pentru o sută de cursanţi din Nigeria. Potrivit Ceronav, cursanţii sunt foşti militari care vor lucra la bordul navelor având misiunea de prevenire a ameninţărilor aduse navei, controlul accesului la bord şi luarea măsurilor antipiraterie. Programul de pregătire în România este special conceput pentru cursanţii nigerieni şi va dura şase luni, astfel încât, la finalizarea cursurilor, personalul instruit să fie capabil să răspundă atacurilor din partea piraţilor.
„Ofiţerii pregătiţi în România pot asigura securitatea navelor care au români în echipaj” a spus Mihălcioiu. În ultimii ani, zeci de marinari români au ajuns în mâinile piraţilor, însă cele mai grave incidente de acest fel s-au produs în mai 2009, atunci când au fost atacaţi şi sechestraţi de piraţi 11 români aflaţi la bordul navei Victoria, sub pavilion Antigua, respectiv în iunie 2010, când un marinar român a fost împuşcat de piraţi într-un schimb de focuri.
„Cod roşu” pentru Somalia
În prezent există cel puţin patru zone de pe glob în care se practică pirateria, însă cea mai riscantă zonă rămâne Somalia. În lipsa unei guvernări, fenomenul pirateriei a devenit „sportul naţional” pentru comunităţile de pescari din apropierea Golfului Aden. European Union Naval Force (Flota navală a statelor europene) a dislocat forţe navale importante în Golful Aden şi a reuşit, cel puţin parţial, să controleze fenomenul. Denumită „Operation Atlanta”, acţiunea este coordonată de Centrul de Securitate Maritimă Horn şi a debutat pe 13 decembrie 2009, în urma unei rezoluţii a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite. Statele europene asigură securitatea zonei cu cinci fregate şi forţe aeriene. De asemenea, NATO şi-a trimis propriile nave în zonă, iar Federaţia Rusă asigură protecţia navelor sub pavilion rusesc cu navele marinei de război şi forţele speciale. Întrucât navele militare nu pot asigura concomitent toate rutele comerciale, acţionează în principal ca o forţă de descurajare a piraţilor şi dacă situaţia o impune, ca putere militară, s-a recurs la angajarea la bordul navelor a unor ofiţeri special antrenaţi, care tranzitează zona de risc şi care pot riposta imediat în caz de necesitate.