Cel mai important dar și cel mai costisitor proiect din lista obiectivelor strategice 2014 – 2010 devine istorie.
Edilii Galațiului, respectiv primarul Marius Stan și consilierii municipali, au pierdut un război al orgoliilor pe care îl purtau de aproape un deceniu cu cei din Brăila, pentru că Ministerul Transporturilor a ales varianta brăilenilor pentru traversarea Dunării în zona Galați Brăila.
Astfel, a picat varianta construirii tunelului rutier la Galați după ce Master Planul general pentru Transport a fost trimis la Bruxelles în varianta cu traversarea Dunării pe podul de la Brăila. Inițiatorul construirii tunelului, primarul Galațiului, a organizat o conferință de presă pentru a-și exprima regretele pentru înfrângerea pe care a suportat-o și pentru a-și explica eșecul printr-o serie de obstacole puse în fața proiectului său sau prin „tălpile“ puse de unii adversari politici.
Potrivit lui Marius Stan, chiar ANRMAP a blocat timp de 6 luni publicarea pe SEAP a anunțului de participare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate, un contract în valoare de 5,6 milioane euro, era în stadiul primirii ofertelor, dar trecerea în Master Plan a podului de la Brăila blochează procedura, deoarece primarul Galațiului nu mai poate semna contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate, întrucât angajarea unei sume de peste 5 milioane de euro pentru un proiect care nu este trecut în strategia națională pentru transport ar constitui caz penal.
„Dacă am continua, în condițiile în care proiectul nostru nu este pe Master Plan și rămâne podul pe Master Plan, atunci lucrurile iau o turnură neplăcută pentru noi. În condițiile actuale ne putem alege cu un dosar penal“, a explicat Marius Stan, care a mai spus că în perioada care a mai rămas se va zbate pentru ca proiectul să fie înscris în Master Plan „Decizia nu o luăm decât după ce se încheie perioada de primire a ofertelor pentru studiul de fezabilitate, care se încheie pe 15 aprilie. Până atunci, nu mă feresc să o spun, o să mă bat pentru proiect, indiferent dacă mă duc să mă bat cu premierul, cu ministrul Rus, cu CNADNR-ul, pentru ca proiectul să fie trecut pe Master Plan, pentru că am convingerea că este proiectul cel mai viabil“.
Citește și: Ce promisiune le face Ponta gălățenilor pentru 2030
Primarul Galațiului a „dat din casă“, spunând că însuși premierul Victor Ponta i-a spus că podul de la Brăila se va face prin 2030, în tmp ce tunelul de la Galați se putea face în 2-3 ani.
„La ultima vizită la premier, acum două săptămâni, m-am dus foarte supărat pe acest subiect la domnul premier pentru că apăruseră pe SEAP cele două subiecte. Textual, mi-a zis domnia sa: «Haideţi, domnule, să fim serioşi, proiectul acesta de pod pe la Brăila se va face prin 2030». Reţineţi, sunt vorbele premierului pe care mi le asum şi pentru care răspund de ceea ce vorbesc. Nu sunt neserios“, a mai spus primarul Marius Stan.
Politica tunelului sau tunelul politicii?
Pentru acest eșec primarul Marius Stan, care din septembrie a trecut de la PNL la UNPR în baza ordonanței 55, i-a acuzat și pe unii dintre adversarii politici, dar și pe președintele organizației UNPR Galați, deputatul Eugen Chebac. Marius Stan îi consideră „cozi de topor“ pe senatorul PNL Paul Ichim, care a adresat lui Ponta o scrisoare deschisă prin care cere ca zona Galați – Brăila – Vrancea – Buzău să fie scoasă din izolare prin construirea unei autostrăzi, dar și pe deputatul PNL Mircea Toader și deputatul UNPR Eugen Chebac, care au susținut scrisoarea lui Ichim.
„Nu știți scrisoarea domnului Ichim cu Master Planul? Tovarășul Chebac, nu? La fel! Nu v-a dat o declarație de presă în care spune că e de acord și el cu Ichim?! Mai este domnul deputat Toader, care e vicepreședinte la Comisia de Transporturi“, a spus Marius Stan. Primarul a evitat să spună dacă are disensiuni cu Chebac și ca să fie mai convingător că nu sunt probleme în UNPR a precizat că proiectul tunelului a fost susținut de liderul național al UNPR, vicepremierul Gabriel Oprea. Dar, precum se vede, vicepremierul nu a susținut varianta tunelului pentru înscrierea în Master Plan.
O subtraversare de 229 milioane euro
Proiectul subtraversării Dunării a fost inclus în lista obiectivelor de investiții pentru perioada 2014-2020 după ce Consiliul Municipal Galați a aprobat hotărârea nr. 238/20.12.2012 prin care şi-a dat acordul de principiu pentru construirea „subtraversării Dunării“, cu un buget estimat la 977.303.278 lei, adică 217 milioane euro, fără TVA. În baza hotărârii nr. 238/2012, a fost comandat studiul de prefezabilitate, realizat de firma elveţiană Basler & Hofmann AG.
Lungimea tunelului este de 2,06 km, din care 1,56 km galeria propriu-zisă, săpată cu utilaje speciale, iar 0,5 km ar fi realizaţi prin săpătură deschisă. Lungimea totală a şoselei ce va lega malul gălăţean de cel tulcean este 8,96 km. Tunelul va avea două benzi de circulaţie şi o bandă de urgenţă. La fiecare 500 de metri ar trebui să fie ieşiri de urgenţă către galeriile de salvare. Potrivit studiului de prefezabilitate, tunelul va costa 229.355.000 de euro fără TVA, plus până la 40%.