E foarte dificil să faci o selecţie a celor mai interesante maşini care urmează a fi prezentate la Salonul Auto de la Paris, mai ales având în vedere avalanşa de noutăţi anunţată de lumea auto. Totuşi, dacă tot intrăm în deceniul al doilea al secolului XXI, am ales câteva dintre maşinile care anunţă deja cum va fi viitorul pentru marii producători auto – atât în privinţa designului, cât şi a filozofiei produselor acestora.
Sunt câteva mari tendinţe în acest moment în lumea auto; dintre ele amintesc respectul faţă de mediu, urcarea înspre segmentul premium a producătorilor de volum şi utilizarea unor platforme comune pentru autovehiculele aparţinând unor mărci care aparent n-au nicio legătură, pentru reducerea costurilor. Ecologia, dar mai ales ridicarea preţurilor carburanţilor fosili a dus la apariţia primelor maşini de serie electrice, iar experţii estimează că până în 2020 aproape 8% dintre autoturisme vor avea acest tip de propulsie, iar consumul mediu de carburant va scădea cu 30%. Intrăm probabil în ultimul deceniu în care motoarele care ard combustibili fosili vor fi majoritare, motiv pentru care conceptele electrice vor fi ridicate la rang de cinste la Paris. În lupta pentru public şi tot mai înghesuite de ascensiunea calitativă a sud-coreenilor, mărci considerate populare încep să emită pretenţii în zone până mai ieri exclusiviste: Ford vrea ca noul Mondeo să concureze cu Audi A4, Mazda vrea să ofere sentimente premium, Citroën chiar a lansat o linie de maşini în zona premium, iar lista poate continua… Majoritatea acestor noi modele vor fi la noi în showroom-uri la doar câteva luni după Paris!
Chiar şi maşinile „ieftine”, cum este noul Chevrolet Aveo, prezentat şi el în premieră la Paris, încep să folosească tot mai mult materiale mai bune şi motorizări mai eficiente. E o cursă nebună pentru a convinge clienţii să se întoarcă în showroom-uri şi să cumpere, iar dacă la preţ nu s-a putut umbla, se umblă la calitate. Pe de altă parte, lupta acerbă pentru diferenţiere, dar şi schimbul de know-how, de platforme şi de motorizări între fabricanţii de volum şi cei premium (Citroën – BMW şi Renault – Mercedes sunt doar două exemple) duc la ştergerea graniţelor dintre clase, cel puţin pe anumite nişe. Vom vedea tot mai des maşini care au la bază acelaşi motor sau chiar acelaşi tren de rulare deşi fac parte din mărci cu o percepţie complet diferită pe piaţă. Acesta nu este totuşi un lucru rău, clientul fiind cel care va obţine un preţ mai bun pentru o maşină mai bine dotată. Maşinile viitorului deceniu vor fi aşadar verzi, pline de tehnologii şi dotări astăzi considerate a fi de lux, dar vor păstra un preţ similar cu cel de azi. Toate aceste tendinţe vor fi subliniate la Salonul Auto de la Paris, ca preludiu la ce vor reuşi să creeze fabricanţii de automobile imediat ce criza va lua sfârşit. Judecând după starea lor de spirit, ar fi timpul să fim optimişti.