Dupa o vacanta de cateva luni, fortele navale au reinceput in forta antrenamentele. Vizite oficiale ale navelor NATO, participarea la activarea BLACKSEAFOR si o multime de exercitii in largul marii. 2006 se anunta un an greu pentru marinarii militari. Intrarea in NATO presupune executarea unor misiuni din ce in ce mai complexe. Echipajele fregatelor „Marasesti”, „Regele Ferdinand” si „Regina Maria” trudesc din greu pentru a pune la punct instalatiile navelor si armamentul.
Prima fregata care a intrat in focurile aplicatiilor este fostul distrugator „Marasesti”. Nava-amiral a ridicat, ieri, ancora spre apele rusesti pentru a participa la prima activare din anul calendaristic 2006 a gruparii navale a Marii Negre BLACKSEAFOR. Este pentru a cincea oara cand statele riverane se reunesc intr-o flota comuna ce are rolul de a impune pacea in zona de responsabilitate.
Pe undeva, BLACKSEAFOR seamana cu STANAVFORMED, gruparea aliatilor care controleaza Mediterana.
„Familia regala” asteapta vara
Cele doua fregate achizitionate de la britanici, „Regele Ferdinand” si „Regina Maria”, au iesit luna trecuta la „incalzire”. Primul a fost distrugatorul american „Porter”, dupa care a urmat fregata franceza „Jean Bart”, amandoua sosite in vizita la Constanta pentru consolidarea relatiilor cu statul roman, dar si pentru exercitii comune.
S-au executat mai multe iesiri in apele teritoriale, ocazie cu care fregatele noastre si navele straine au efectuat exercitii tip Passex (conunicare) si o serie de simulari pentru detectarea vaselor inamice, a submarinelor, precum si inevitabilele scenarii de impunere a embargoului combinate cu controlul traficului maritim. Se asteapta ca la vara fregatele sa fie convocate la o actiune sub comanda NATO.
NPR-urile, vioara intai
Divizionul navelor purtatoare de rachete (NPR) incepe de astazi o aplicatie de trei zile in comun cu doua vedete turcesti. „Zborul”, „Pescarusul” si „Lastunul” isi vor incerca fortele cu TCG Dogan si TCG Poyraz. Cele trei NPR-uri sunt cele mai moderne de conceptie sovietica din dotarea Marinei Romane si in acelasi timp unele dintre putinele vase rusesti ramase in serviciu.
Este cunoscut faptul ca, odata cu intrarea in NATO, Romania s-a orientat spre piata occidentala de armament. Produsele sovietice sunt din ce in ce mai rare. Totusi, dat fiind anii de fabricatie destul de recenti (1989 – „Zborul”, 1990 – „Perscarusul”, 1991- „Lastunul”) si performantele deosebite, NPR-urile fac fata cu succes vedetelor rapide occidentale. Revenind la aplicatie, navele vor executa mai multe exercitii de comunicatii, ce vor culmina cu o iesire in mare.
In scenariu au fost incluse „Regele Ferdinand” si „Regina Maria”, care insa nu vor face deplasarea in apele teritoriale, ci vor lucra cu radarele la chei. Din acest punct de vedere, cele mai titrate sunt, alaturi de vechiul „Marasesti”, tot NPR-urile, care au la activ nu mai putin de 18 aplicatii internationale.
Submarinul atomic, gluma de 1 aprilie
Vestea ca oficialii MApN se gandesc la un eventual schimb de submarine cu americanii i-a facut pe membrii echipajului de pe „Delfinul” sa rada cu pofta. Marinarii constanteni stiu foarte bine ca, daca statul nu a avut 700.000 de euro pentru achizitionarea bateriilor pentru „Delfinul”, in mod sigur nu o sa scoata bani pentru un submarin atomic. In plus, un astfel de schimb pare destul de dubios, daca tinem cont de faima clasei de submarine Kilo, din care face parte „Delfinul”.
Pe scurt, cu ocazia razboiului din Golful Persic, hidrolocatia marinei americane a intrat in alarma dupa ce s-a chinuit zile intregi sa detecteze pozitia a trei submarine iraniene.
Acestea sunt din clasa Kilo. Romania nu a stiut sa profite de pe urma avantajelor pe care le confera un astfel de submarin, iar acum SUA sunt probabil interesate de studierea proiectului. Oricum, „Delfinul” ramane unul dintre cele mai moderne submarine din Marea Neagra.
Flota, un morman de fier vechi
Desi, raportat la bugetul insuficient si slaba dotare tehnica, rezultatele fortelor navale romane pe plan international sunt excelente, nu trebuie scapat din vedere faptul ca majoritatea vaselor flotei militare sunt bune de taiat la fier vechi. In afara de fregate, navele purtatoare de rachete si de aprovizionare, precum si submarinul „Delfinul”, restul parcului de nave este o ruina. Din pacate, odata cu achizitionarea celor doua fregate englezesti, oficialii Marinei si-au dat seama, daca nu cumva constientizasera acest lucru mai demult, ca Romania este prea saraca pentru a satisface standardele minime NATO. Nu ne ramane decat sa tragem in continuare de aceleasi harburi si sa ne rugam ca ele sa nu se duca la fund. Pentru urmatorii trei ani, nu se intrevede nici o sansa de reinnoire a flotei, mai ales ca in aceasta vara Statul-Major al Marinei Militare face eforturi pentru achizitionarea a trei elicoptere IAR 330 PUMA SOCAT pentru inzestrarea fregatelor.