Luni, 26 septembrie, judecatorul sindic de la Tribunalul Bacau este chemat sa se pronunte in sensibilul dosar al Carom. Combinatul onestean de cauciuc sintetic, aflat in procedura de reorganizare judiciara, poate intra in lichidare daca justitia nu va pronunta un verdict favorabil. Declaratiile presedintelui Balkan Petroleum, Marian Alexandru Iancu, facute in urma cu circa trei saptamani, apar drept destul de ingrijoratoare pentru soarta celor 1.500 de salariati, cati mai numara Carom dupa valurile succesive de disponibilizari. Iancu e de parere ca fabricarea de cauciuc nu are sanse de dezvoltare in Romania si, in consecinta, lichidarea combinatului onestean ar fi singura solutie care ar permite stingerea uriasei datorii catre stat. Carom datoreaza circa 8.000 de miliarde de lei la bugetul consolidat al statului, suma la care se adauga majorarile de intarziere. Voci autorizate din cadrul platformei petrochimice onestene sustin ca planul de reorganizare, intocmit de actuala administratie, nu are sansa de a trece cu bine examenul de la tribunal. In plus, salariatii se tem ca isi vor pierde locurile de munca, descurajati si de zvonurile tot mai persistente care circula la nivelul societatii. In fapt, privatizarea Carom, desfasurata in primavara anului 2003, cand combinatul a fost preluat de SC Tender Grup, si trecerea ulterioara sub patronajul Balkan Petroleum nu au fost de natura sa imbunatateasca situatia societatii. Sindicalistii acuza neefectuarea unor investitii esentiale, care ar fi putut conduce la o alta soarta pentru Carom, dar si unele erori manageriale ale actualei administratii.
O eventuala intrare in lichidare a societatii ar putea fi urmata de divizarea ei ulterioara, cu pastrarea sectorului benzinelor. O astfel de varianta nu este agreata de conducerea sindicatului majoritar, formatiune care se lupta pentru mentinerea societatii in integralitatea ei. In cazul falimentului Carom, numeroase alte societati vor fi nevoite sa-si restranga sau chiar sa-si suspende definitiv activitatea, din cauza lipsei obiectului muncii. Este vorba, in primul rand, de societatile rezultate in urma externalizarii unor servicii, operatiune desfasurata intre anii 1998-2000, din considerente legate de reducerea unor cheltuieli. In cel mai fericit caz, cel al continuarii activitatii Carom sub incidenta planului de reorganizare judiciara, va trebui gasit un investitor care sa isi asume implementarea unui program investitional. Din toate sectoarele care inca mai functioneaza la Carom SA Onesti, singurul care ar mai putea prezenta interes este cel al fabricarii de benzine.