Prezentarea rezultatului programului „Container Liner Service Danube” a fost principalul subiect al mesei rotunde organizate de CN APM SA Constanta. Avand ca tema „Servicii pentru linii de containere pe Dunare intre Austria si Romania”, evenimentul a reunit oaspeti importanti din Austria. Este vorba de reprezentanti ai operatorilor portuari si de transport naval din Austria (Via Donau, TINA-Secretariat Coridor de Transport Pan European VII-Dunarea, Portul Viena, Portul Krems), precum si reprezentanti ai principalilor operatori din portul Constanta, agentii si linii de transport naval si ai Asociatiei Armatorilor si Operatorilor Fluviali din Romania.
Cresteri spectaculoase de transport
Directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias, a declarat ca in urma studiului de fezabilitate realizat timp de un an de zile a aparut oportunitatea deschiderii unei linii catre Austria.
Mircea Banias a facut referire si la linia existenta intre Constanta si Belgrad, care merge bine, subliniind dipsonibilitatea colegilor din Austria de a sprijini atragerea de fonduri europene pentru astfel de proiecte de dezvoltare. Directorul general al companiei Via Donau, Manfred Seitz a declarat ca s-a pornit de la o realitate pentru ca nu exista transport de containere din Romania spre Austria, pe Dunare. "Am vazut cresterile spectaculoase de transport in Portul Constanta.
Am luat in considerare si parerile companiilor de profil interesate de marfurile care vin din Extremul Orient si in special din China. Am constatat ca exista oportunitati atat pentru importatori, cat si si pentru exportatorii austrieci. „In prezent, tari precum Slovacia si Ungaria au o piata de 700.000 de containere. Mircea Banias, directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, a subliniat ca in cadrul acestui studiu s-a facut o analiza si simulare ca toate aceste containere derulate in nordul continentului sa treaca prin Portul Constanta: "Studiile ne-au demonstrat ca transportul containerelor spre Europa prin Portul Constanta este rentabil, iar cei care au confirmat acest lucru sunt agentii, operatorii si transportatorii”.
Cea mai importanta poarta spre Asia
Via Donau alaturi de CN APM SA Constanta a hotarat sprijinirea operatorilor care intentionaeza sa deschida o asemenea linie din Constanta si care sa duca la Viena. Directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, Mircea Banias, a declarat ca exista un potential urias de optimizare a acestui transport. La randul sau, Otto Schwetz, presedintele Coridorului de Transport Pan European VII-Dunare si reprezentantul primariei Viena in acelasi timp, a afirmat ca in foarte scurt timp tara noastra va deveni membra a UE, iar Portul Constanta va deveni cea mai importanta piata spre Asia. Austriecii sunt foarte interesati de modul in care se va dezvolta portul Constanta, amintind ca daca in anii 1992 pe Dunare existau 30 de nave de pasageri, astazi numarul acestora a ajuns la 129. Mai mult, Comisia Internationala a Turismului asteapta ca numarul navelor de pasageri sa se dubleze in Constanta.
Proiect mai vechi
Presedintele Coridorului de Transport Pan European VII-Dunare a subliniat ca Portul Constanta pentru Viena este un port principal pentru dezvoltarea traficului spre Shanghai. Partea austriaca a amintit de faptul ca inca din anul 2002 exista un proiect de colaborare intre cele doua parti, proiect ce trebuie acum revitalizat. Directorul general Mircea Banias a amintit ca 90% dintre marfurile care vin si pleaca din Austria se deruleaza prin porturile din nordul continentului. In aceasta zona a continentului atat transportul fluvial, cat si cel feroviar sunt foarte bine puse la punct. „Imi exprim speranta rentabilizarii tronsonului de cale ferata Constanta-Bucuresti, precum si asigurarea a doua trenuri catre Budapesta, din anul 2008”. Anul trecut, traficul de containere s-a dublat, iar in acest an numai in primul semestru, in Portul Constanta s-au inregistrat aproape 500.000 de TEU-uri. Nu numai operatorii de nave fluviale romani, care au investit in nave si care pot sa transporte continere pe Dunare, si-au aratat interesul fata de aceste linii de transport, ci si cei straini avand in vedere ca piata e libera.