-0.4 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialLiliana Turoiu Udrea

Liliana Turoiu Udrea

Liliana Turoiu Udrea este lector la Facultatea de Arte Decorative si Design Bucuresti, presedinte al Asociatiei de Moda si Design din Romania si, fireste, designer. Un designer care acum, in plina vara 2005, isi prezinta colectia pentru primavara-vara 2006 la Targul de prt-'-porter de la Dusseldorf.

– Povesteste putin cititorilor nostri ce inseamna un targ de moda si care este ediferenta Ð daca exista Ð intre moda strazii in Romania si cea de pe marile artere occidentale.
– Targul din Germania, CPD Dusseldorf, este cel mai mare targ de prt-'-porter din Europa. Exista aici si o sectiune speciala de designeri si una de accesorii. Particip de sase ani la acest targ. Are o suprafata aproape cat cea a unui sector bucurestean. Se circula in interiorul lui cu autobuzul iar printre standuri vezi oameni care merg cu trotineta. Oamenii din aceasta profesie prezenti aici – designeri, redactori de moda, producatori si proprietari de lanturi de magazine – sunt preocupati sa adopte o tinuta cat mai actuala si mai deosebita. Designerii sunt imbracati in general in culori puternice, croiurile sunt aproape ciudate. Comerciantii si producatorii sunt recunoscuti dupa costumele impecabile si ca finisaj, si ca materiale. Nu exista cineva imbracat neutru in aceasta lume care impune moda sezonului. Este o lume fascinanta, in care te bucuri de fiecare detaliu. O data cu iesirea din aceasta lume, strada nu mai pare atat de spectaculoasa. Sigur, depinde cu ce faci comparatie! Targul are un mare impact asupra strazii. Pe piata germana oferta de la targ se regaseste atat in magazine, cat si pe strada! La Paris targurile de specialitate au o tenta mai creativa si mai avangardista, tema fiind orientata in special catre colectiile de designeri. Aici nu vei mai regasi pe strada lucrurile spectaculoase de la targ. In ceea ce priveste diferenta dintre strada din Romania si cele din Occident, in Romania nu avem un mare targ de moda si o oferta interna corect selectata. Putinele lucruri care se aduc de la producatorii foarte buni raman la stadiul de mica oferta. La noi pe strada se adopta in general tinute neutre si destul de asemanatoare. Si aceasta deoarece exista putini importatori si producatori mari si care nu fac neaparat o selectie calitativa. Cand aduci o cantitate mare dintr-un produs, pretul fiind mai mic, diversitatea are de suferit.
– Adolescentii, tinerii sunt foarte tentati sa creada ca tonul in moda este dat de vedetele tv. Este sau nu cazul sa creada ca ele reprezinta moda si sa le copieze?
– In general, acestea adopta in vestimentatie solutii extreme pentru a soca, pentru a atrage atentia si nu pentru a impune un stil. Stilul necesita coerenta, o buna informare, chiar un specialist.
– Ce face in acest sens, al informarii in principal, dar si al ridicarii standardului de calitate in moda romaneasca, Asociatia de Moda si Design din Romania, al carei presedinte esti?
– Asociatia, la cererea Federatiei Patronale a Industriei Usoare, a pus in legatura producatori romani cu tineri designeri, absolventi ai studiilor de profil. Unii dintre ei au si inceput sa lucreze la acesti producatori, sa refaca si sa orienteze colectiile romanesti pe drumul cel bun. Apoi la sediul acestei asociatii se organizeaza periodic sesiuni de comunicare a tendintelor internationale de catre stilisti adusi prin programul IBD/GTZ.
– Ce trebuie sa faca un tanar designer pentru a avea succes?
– In primul rand el trebuie sa aiba norocul sa paseasca alaturi de agajatori care sa-i ofere, pe langa angajarea in domeniu, si posibilitatea de a calatori si de a se instrui. Apoi mai au nevoie si de putin discernamant si maturitate pentru a alege dintre oferte pe cele care ii permit nu neaparat un castig rapid, cat posibilitatea de a investi in formarea si instruirea lui. Un rol important il joaca si capacitatea de a face mai multe lucruri in acelasi timp.
– Cum ne vom imbraca in sezonul care se apropie, toamna-iarna 2005-2006. Ce spun tendintele?
– In acest sezon rece se impun stofele cu efecte obtinute din tesatura, in nuante de verde-oliv ori marouri intense. Combinatiile alb-negru, de fapt mai mult ecru-negru sau ecru-maro, revin iar imbinarile de materiale cu texturi diferite gen stofa cu matase, stofa cu tul sau stofa cu tricot raman in voga. Totul va fi foarte accesorizat, accesoriile devenind uneori chiar parte integranta a piesei vestimentare: benzi creative, aplicatii de lucru manual etc. Look-ul rezultat trebuie sa fie unul confortabil si sa degaje forta si personalitate.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă