25.5 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialLiceu: portofoliu la intrare şi examen de maturitate la ieşire

Liceu: portofoliu la intrare şi examen de maturitate la ieşire

Pentru a patra oară în cinci ani şi la doar câteva luni după eliminarea tezelor unice de către fostul ministru Ecaterina Andronescu, examenul de admitere în liceu se va modifica din nou dacă noua lege a educaţiei va trece de Parlament. Astfel, viitorii liceeni vor fi evaluaţi pe baza unui portofoliu educaţional, întocmit de profesorii săi, iar dacă şcoala/liceul unde îşi doresc să ajungă va dispune de mai puţine locuri decât candidaţi, poate organiza concurs de admitere. În acest caz, nota de admitere a elevului va fi alcătuită în proporţie de 70% din portofoliu – media de absolvire a gimnaziului (care va fi de cinci ani) şi media la probele de evaluare naţională de la sfârşitul clasei a IX-a – şi 30% din nota obţinută în baza concursului organizat de liceu. 

Oricum, toţi absolvenţii de gimnaziu vor susţine evaluarea naţională care va cuprinde o probă practică de calculator şi două scrise care vor înlocui probele de matematică şi română: una transcurriculară, în domeniul materiilor ştiinţifice (pot fi combinate întrebări din matematică şi fizică sau fizică şi chimie etc.), şi una în domeniul materiilor umaniste. „Evaluarea şi examinarea elevului devin coerente cu a curriculei. Sunt prevăzute probe transdisciplinare care nu vor pune presiune asupra materiilor din care se dă examen”, a declarat pentru România liberă, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu.  Însă, în opinia reprezentantului Educer, Ştefan Vlaston, modalitatea de testare în varianta Funeriu are oareşce deficienţe. „Toate bune şi frumoase, e bine şi e normal să se ţină cont de evaluarea istorică a elevului, dar cum facem să nu pervertim admiterea, e posibil ca părinţii şi elevii să pună presiune pe profesori pentru a avea portofolii mai bune”, se întreabă Vlaston, care propune ridicarea procentului de 30% din nota de la examenul de admitere organizat de liceu la 70% sau chiar la 100%.  În plus, Vlaston subliniază faptul că portofoliul îi poate „trage în jos” pe elevii pregătiţi într-un singur domeniu: „un foarte bun sportiv poate să rateze un liceu de profil pentru că nu are note bune la matematică. Mai trebuie lucrat la asta”.

 

Adio bac la şase materii

În privinţa absolvirii, lucrurile nu se vor modifica semnificativ faţă de anul acesta. Ministerul îşi propune însă simplificarea sistemului implementat în anul şcolar 2009-2010, adică renunţarea la a treia probă scrisă, cea la alegerea elevului. În principiu, bacalaureatul va testa capacitatea de comunicare în limba română şi limbi străine, utilizarea computerului şi competenţele dobândite în anumite domenii precum matematica, fizica, istoria sau geografia. Mai exact, competenţele de comunicare se vor testa pe parcursul semestrului la clasă, iar probele scrise vor fi limba română şi matematica sau istoria, în funcţie de profilul liceului.

Specialiştii ridică însă o problemă: securizarea examenelor. „Tot timpul există tentaţia de a frauda acest examen. I-am propus ministerului ca probele scrise să fie date pe calculator sub formă de teste grilă şi să fie similare, dar nu identice. Adică fiecare copil să aibă de rezolvat ecuaţia de gradul doi, dar ecuaţia să fie alta. Plus că şi corectarea ar trebui să fie tot informatică şi s-a terminat cu fraudarea”, conchide Ştefan Vlaston.

Guvernul va decide astăzi dacă va da curs solicitării opoziţiei de a prelungi cu două săptămâni dezbaterea publică a noii legi a educaţiei. România liberă va continua în această săptămână seria analizelor pe marginea proiectului Funeriu. Mâine, învăţământul primar.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă