Teatru irepetabil: un spectacol in care nici o reprezentatie nu seamana cu cealalta. Asta incearca sa faca regizorul britanic Tim Carroll in montarea sa de la Craiova cu "Odysseia".
Tim Carroll este director asociat al "Shakespeare’s Globe", in Londra. Britanicul are si o companie proprie, "The Factory", cu care a lucrat la o noua forma de expresie, pe care o numeste: "teatru irepetabil". El spune ca este din ce in ce mai interesat de teatru ca un joc. "Nu am nici o problema cu felul in care este teatrul facut si nu incerc sa sugerez ca modalitatile obisnuite de a face teatru – unde totul este la fel in fiecare seara – sunt de moda veche sau plictisitoare, sau ca vreau sa distrug teatrul asa cum este el acum. Nu vreau sa il distrug, fac un astfel de teatru", declara britanicul.
Un astfel de experiment a facut Carroll si la Teatrul National din Craiova, unde a montat "Odysseia". A ales sa faca o varianta scenica a epopeei lui Homer pentru ca "Odysseia nu este o piesa de teatru, este deja ceva foarte diferit, ceva deasupra caruia planeaza un mare semn de intrebare despre cum s-ar putea face un eveniment dramatic din el sau un spectacol de teatru conventional. Asa ca, in loc sa incerc sa raspund la toate aceste intrebari, am incercat sa fac intrebarile mai dificile si mai interesante", sustine regizorul Carroll.
La inceput a fost un atelier la care au participat mare parte dintre actorii teatrului craiovean. In final, n-au ramas decat 11 actori care au agreat ideea si modul de lucru al britanicului. A iesit un fel de schita a unui spectacol. Am spus "schita", nu pentru ca la final spectatorul ar trai cu impresia ca nu a vazut un spectacol complet, ci pentru ca acel spectacol este intr-o continua transformare, nici una din reprezentatii nefiind asemanatoare cu cealalta. Concret, intr-o urna se gasesc 24 de teme pentru actori, corespunzatoare celor 24 de canturi ale epopeei. Un spectator extrage dintr-o urna ciobul pe care este scrisa indicatia regizorala si actorii sunt obligati sa joace scena in acest mod. In urna pot fi indicatii de genul: "povesteste cantul in zece cuvinte" sau "jucati scena cu ajutorul mastilor" sau "faceti teatru radiofonic". Sunt, de asemenea, cerinte de tipul "spune o poezie" sau "povesteste o intamplare cu un adulter", adresate doar actorului care isi asuma rolul de povestitor al cantului respectiv. Si fiecare scena ia forma fiecarei "indicatii". Si daca actorii ar trebui sa fie obisnuiti cu improvizatia, nu la fel se poate spune, de obicei, despre tehnicieni. Insa, in spectacolul lui Carroll, situatiile de lumina si decorurile sunt si ele "trase la sorti", astfel incat la joc participa si intreaga echipa tehnica. Si, din cate am aflat, temele nu sunt niciodata aceleasi. Chiar daca pleaca de la Craiova, regizorul urmeaza sa trimita noi "indicatii" pentru fiecare reprezentatie.
Avand la dispozitie doar cateva bete si cercuri, cateva masti si ceva instrumente muzicale, actorii craioveni reusesc sa creeze un spectacol care pe alocuri poate fi foarte amuzant, dar care in functie de cerinte si inspiratie, are si nuante dramatice. E un joc care cu siguranta, le este util, in primul rand, actorilor…
Odysseia
Drama, 2h.
Adaptare dupa Homer. Regia: Tim Carroll.
Cu: Adrian Andone, Monica Ardeleanu, Catalin Baicus, Gina Calinoiu, Stefan Cepoi, Iulia Colan, George Costea, Anca Dinu, Vlad Dragulescu, Romanita Ionescu, Angel Rababoc.
Teatrul National "Marin Sorescu" Craiova (Str. A.I. Cuza, nr. 11, tel. 0251.413.677).
Pret bilet: 7,5 – 25 lei.