Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta are in derulare o serie de investitii si mai multe proiecte care vizeaza dezvoltarea Portului Constanta, in vederea asigurarii unei infrastructuri si suprastructuri optime pentru desfasurarea activitatilor portuare si pentru atragerea de trafic in port.
Unul dintre cele mai importante proiect pentru portul Constanta a carui realizare a devenit imperativa in conditiile aderarii la Uniunea Europeana il reprezinta „Proiectul privind Mediul si Infrastructura”. In cadrul acestui proiect, ultima componenta – Statia de tratare ape uzate si Statia de tratare levigat se afla in prezent in curs de executie, urmand ca lucrarea sa fie finalizata in luna octombrie a anului viitor. Investitia aferenta s-a ridicat la suma de 7.147.742,03 euro, din care 51% reprezinta surse proprii ale CN APM SA Constanta, iar 49% constituie imprumut de la Banca Europeana de Investitii, imprumut a carui rambursare se va realiza tot din sursele proprii ale companiei.
Terminalul de barje
Tot in cursul acestui an, si anume in luna iulie, au fost demarate lucrarile pentru terminalul de barje, in cadrul proiectului privind Zona de acces pe Canalul Dunare-Marea Neagra. Lucrarile de investitii privind terminalul de barje au drept scop asigurarea sigurantei navigatiei in zona fluvio-maritima a portului printr-o mai buna organizare a acostarii barjelor, in asteptarea formarii convoaielor si in vederea operarii. Investitia este extrem de importanta si are un caracter complex, implicand si costuri pe masura. Astfel, valoarea totala ajunge la suma de 17.975.647,03 euro (67% – finantare imprumut BERD, 33% – surse proprii CN APM SA Constanta si bugetul de stat). Pana la acest moment, lucrarile de dragaj in zona de acostare barje au fost finalizate, continuand in bazinul pentru impingatoare si remorchere. Totodata, au fost turnate aproximativ 125 de blocuri de cheu, demarandu-se si executia patului de fundatie a cheului in zona de acostare barje.
Dezvoltarea portului turistic
Un proiect finalizat recent, in cursul lunii octombrie a anului curent, a fost cel ce a vizat amenajarea complexa a portului turistic Tomis. Finantarea acestuia s-a realizat in proportie de 90% din surse proprii ale companiei noastre si 10% de la bugetul de stat. Valoarea totala a investitiei s-a ridicat la 10.913.614 lei.
Amenajare acces Poarta 10
Pentru fluidizarea traficului auto in zona Portii 10 a portului, CN APM SA Constanta a finalizat in luna noiembrie a anului curent lucrarile de amenajare pentru acces si crearea de noi spatii de parcare pentru vehiculele aflate in asteptare. Finantarea lucrarii, a carei valoare s-a ridicat la 392.518,63 lei, s-a realizat exclusiv din surse proprii ale CN APM SA Constanta. Pana la finele anului 2006, un alt proiect aflat in curs de executie va fi incheiat. Este vorba despre lucrarile de amenjare acces in zona Portii 5, lucrari ce presupun crearea unei benzi suplimentare pentru stationarea vehiculelor aflate in asteptare la intrarea pe aceasta poarta. Si aceasta investitie a fost realizata tot din sursele proprii ale companiei, valoarea sa ridicandu-se la 135.586,49 lei.
Consolidarea falezei
Pentru consolidarea falezei din imediata vecinatate a Portii 5, in prezent se afla in curs de executie o serie de lucrari ce vor fi finalizate pana la sfarsitul anului 2006. Scopul urmarit este evitarea posibilelor alunecari de teren cauzate de apele pluviale si subterane. Finantarea este realizata si de aceasta data din surse proprii ale companiei, in proportie de 100%, valoarea totala fiind de 582.906,70 lei.
Alimentarea cu energie
Un alt proiect ce a fost demarat in cursul lunii noiembrie 2006 este cel privind alimentarea cu energie electrica a Statiei de tratare ape uzate, realizat de asemenea din surse proprii CN APM SA Constata in proportie de 100%, cu o valoare de 627.947,28 lei. Finalizarea lucrarii va avea loc in primul trimestru al anului viitor.
Memorandum cu ministerul
Alte doua mari proiecte demarate de CN APM SA Constanta si care sunt cuprinse in Memorandumul de finantare I incheiat intre Ministerul Transporturilor Constructiilor si Turismului cu Ministerul Finantelor Publice sunt: dezvoltarea capacitatii feroviare Port Constanta Sud (pana in prezent au fost elaborate studiul de fezabilitate, proiectul tehnic si documentatiile de obtinere a avizelor) si prelungirea cheului postului de acostare gabare. Executia lucrarilor este in derulare, iar finalizarea va avea loc in cursul anului 2007.
Cu finantare europeana
De asemenea, in cursul acestui an, CN APM SA Constanta s-a preocupat de realizarea mai multor studii de fezabilitate in vederea promovarii unor noi proiecte de dezvoltare ale portului Constanta pentru finantare din fonduri structurale ale Uniunii Europene sau alte surse de finantare. Astfel, pentru dezvoltarea capacitatii feroviare in zona de sud a Portului Constanta, studiul de fezabilitate a fost finalizat in cursul lunii noiembrie 2006.
Alte proiecte ale caror studii de fezabilitate au fost finalizate recent sunt: podul rutier la gura de acces a Canalului Dunare-Marea Neagra si dispecerizare consumuri de energie electrica. Pana la sfarsitul anului 2006 va fi incheiat si studiul de fezabilitate pentru lucrarile de amenajare front de acostare la danele 126-127, iar pentru sistematizare si consolidare faleza Port Constanta, studiul de fezabilitate se va finaliza in primul trimestru din 2007. „Efortul investitional al CN APM SA din surse proprii pe anul 2006 se ridica la suma de aproximativ 20 de milioane de lei”, a precizat Mircea Banias, directorul general al companiei.
Planul pentru 2007
Dintre proiectele de investitii propuse, CN APM SA Constanta a promovat pentru finantare din fonduri structurale ale Uniunii Europene, urmatoarele proiecte: finalizarea digului de Larg (valoarea initiala estimata este de 84 milioane euro); pod rutier la gura de acces a Canalului Dunare-Marea Neagra (valoarea estimata 28.846.063 euro); dezvoltarea capacitatii feroviare in zona fluvio-maritima a portului Constanta (valoarea estimata pentru prima etapa este de 10.000.000 euro).