4.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialÎnvățământul dual: Cum poți avea o meserie sigură și bine plătită

Învățământul dual: Cum poți avea o meserie sigură și bine plătită

Dacă ați vrut vreodată să vă construiți mobilă la comandă, de exemplu, v-ați lovit de una din realitățile românești: nu mai avem îndeajuns de mulți și bine pregătiți muncitori calificați. La fel se întâmplă în multe alte domenii, de la faianțari la mecanici auto. Tinerii se înscriu fie la facultăți care sunt fabrici de diplome fără valoare, fie termină liceul și nu știu încotro să se îndrepte, pentru că nu au nicio calificare.

Din acest an există o opțiune: învățământul profesional dual. Practic, după ce termină gimnaziul, un elev are trei opțiuni: să se înscrie la un liceu teoretic, profil real sau uman, să se înscrie la un liceu vocațio-nal (sportiv sau de artă), și licee tehnologice, care se împart în trei categorii: servicii, resurse și tehnic. 

Ce înseamnă învățământ profesional dual

„Învățământul profesional dual are scopul de a furniza acea forță absolut necesară operatorilor economici. Se face pe baza solicitării operatorului economic, dar nu numai atât. Operatorul economic se implică în tot ceea ce înseamnă școlarizarea elevului. Îi asigură practica și, în plus, îi oferă și o bursă. Avantajul elevului este că va lucra exact acolo unde face practică. Este o oportunitate și pentru oamenii de afaceri, care știu pe ce forță de muncă se pot baza“, a menţionat Ion Denis Ciorogaru, directorul Colegiului Tehnic Vasile Pârvan, una din cele două instituții de învățământ care oferă învățământ profesional dual. În plus, dacă sunt mai mulți candidați, agentul economic poate interveni în procesul de înscriere, pentru a se asigura că are cei mai buni candidați. Dacă însă elevul nu este serios, întârzie sau face alte probleme, angajatorul poate renunța la el. Elevii care se califică în meserie își pot deschide și singuri o afacere, dacă doresc.

Diferențe față de învățământul profesional propriu-zis

În acest tip de învățământ, spre deosebire de cel profesional propriu-zis, agentul economic semnează un contract cu elevul, cu școala, dar și cu unitatea administra-tiv-teritorială de pe raza localității unde se află școala. Cu primăria, practic. Acesta se poate implica în îmbunătățirea bazei materiale, dar poate oferi și un ghid în ceea ce privește nevoia de forță de muncă din localitate. În plus, acesta ar putea interveni pentru decontul navetei și chiar cu asigurarea locurilor de cazare, dacă în localitate există cerere pentru un anumit loc de muncă și învățământul profesional dual îl poate oferi.

Elevii care se înscriu în acest sistem de învățământ primesc o bursă de la stat în valoare de 200 de lei pentru fiecare lună de școală. La acești bani se mai acordă o bursă de 200 de lei din partea angajatorului. Există și alte forme de motivare. Elevii pot primi o masă sau două zilnic din partea agentului economic. Unii dintre ei pot deconta și naveta.

Ce se caută pe piața forței de muncă

„Planul de școlarizare se face după o analiză cu Camera de Comerț, cu primăriile, cu patronate, sindicate, alte autorități locale. Există un grup de lucru care, în fiecare an, elaborează un astfel de plan“, a menţionat Gabriela Carmen Neagu. În Constanța, două unități de învățământ oferă un astfel de tip de învățământ. Una dintre ele pregătește mecanici auto, ce-a de-a doua, respectiv colegiul Vasile Pârvan, oferă clase pentru tâmplari universali, dar și pentru operatori din industria de medicamente și produse cosmetice. În Constanța este nevoie de mai multe meserii, a precizat inspectorul şcolar. De exemplu, de sudori pe șantiere navale. Există o cerere foarte mare, dar și o problemă: muncitorii se specializează timp de câteva luni sau ani, dar apoi pleacă peste hotare pentru salarii mai mari. Se mai caută, așa cum spuneam, mecanici, tâmplari, alte tipuri de meserii în porturi și șantiere navale, dar și muncitori în agricultură.

Tractorist cu 5.000 de lei pe lună și mentalitatea părinților

Constanța, județ cu o agricultură dezvoltată, are nevoie de muncitori în astfel de domenii. „Am avea nevoie de tractoriști, de mecanici agricoli, suntem dispuși să susținem noi o clasă“, ne-a spus reprezentantul unor fermieri din comuna Gălbiori. Problema este că, de multe ori, părinții refuză să-și îndemne elevii spre astfel de meserii. Inspectorul Carmen Gabriela Neagu a explicat că o astfel de solicitare a venit la ISJ și din partea unui grup de fermieri din comuna Cobadin. Aveau nevoie de mecanici agricoli. „Am avut o problemă cu părinții care nu doreau decât liceu, nu doreau școală profesională. Când li s-au pus în față toate avantajele, au fost convinși atât părinții, cât și elevii. Li se oferă masă, cazare, echipamente. Salariul pe care ei îl așteaptă la certificarea cursurilor este de 5.000 de lei pe lună. Asta înseamnă, însă, muncă multă“, a precizat specialistul.

Condiții. Până la 26 de ani

Se poate înscrie orice persoană care a absolvit opt clase și are vârsta până în 26 de ani, deci se referă și la absolvenți din ani anteriori sau cei care au avut alte studii, dar nu se pot încadra pe piața forței de muncă. Nu există condiționare în ceea ce privește notele pe care le-a avut candidatul în învățământul gimnazial. Bursa oferită nu este condiționată de notă, ci de prezență. După terminarea acestui tip de învățământ, nimeni nu îl împiedică pe elev să se înscrie la un liceu teoretic, dacă dorește.

Tehnic. Ce spune Ministerul Educației

Metodologia pentru învățământul dual profesional a apărut în martie 2017, iar primele înscrieri au avut loc în această perioadă. Proiectul a fost, însă, anunțat de Ministerul Educației încă din 2015. „Ministerul a purtat un dialog permanent cu reprezentanţii angajatorilor pe tema organizării cât mai adecvate a sistemului de formare profesională în România şi abia în octombrie 2016 ministerul anunța concluziile consultărilor din grupul interministerial de lucru. Acestea au reliefat necesitatea introducerii programelor de formare în sistem dual, asumarea de către operatorii economici a responsabilității pentru pregătirea practică a elevilor, asigurarea prezenței reprezentanților operatorilor economici în Consiliul de administrație al unității de învățământ, flexibilizarea duratei programelor de formare profesională, adaptarea curriculumului la nevoile pieței muncii locale și regionale, asumarea costurilor formării în stagiile de practică între operatorul economic și stat prin deduceri fiscale acordate operatorului economic etc!“.

Citește ziarul integral în format .PDF aici!

Cele mai citite

Ce trebuie să ai în vedere atunci când dorești să achiziționezi o barcă?

De la mic la mare, cu toții simțim o atracție deosebită pentru întinderile de apă. Când eram mici, mergeam la râu sau mare și...

Sorin Grindeanu, la Abu Dhabi: „România îşi doreşte expertiză şi finanţare din partea Emiratelor Arabe Unite”

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a discutat, joi, la Abu Dhabi, despre extinderea parteneriatului dintre România şi Emiratele Arabe Unite, ţara noastră dorind...

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă