Dupa citirea Decretului prezidential si a Gramatei patriarhale de recunoastere oficiala a IPS Anania, ca mitropolit de Cluj, Preafericitul Parinte Teoctist, patriarhul BOR, a tinut un discurs care s-a incheiat cu o fraza frumoasa: "…Cea mai scumpa virtute a noastra, si ca romani, si ca fii ai Bisericii noastre, ai Bisericilor din Romania, cea mai scumpa valoare este unitatea, unitatea de credinta, unitatea de drum de gandire, unitatea de cuget”.
Din pacate, tot ce s-a intamplat la Cluj contrazice in mod evident aceste sperante ale ortodoxiei romanesti contemporane, la spulberarea carora a contribuit din plin insusi Intaistatatorul BOR. De la ceremoniile oficiale de intronizare ale noului mitropolit de Cluj au absentat tocmai IPS Daniel, mitro-politul Moldovei si Bucovinei, si IPS Laurentiu Streza, mitroplitul canonic ales al Ardealului. Aceste absente grele nu sunt intamplatoare si au fost remarcate imediat de un comentator ortodox, mare admi-rator al IPS Anania: "IPS Daniel, mitropolitul Moldovei, nu a participat la instalare, programandu-si din timp o calatorie la Lisabona. De altfel, cu exceptia PS Ioachim, nici un ierarh moldovean nu a fost pre-zent la ceremonii. Nici Laurentiu Streza, noul mitropolit al Ardealului, nu a participat, sub pretextul unei conferinte in Grecia, La Volos, in realitate fiind vorba de hramul unei modeste biserici”. Atentie: aceasta e starea reala de fapt din interiorul Bisericii Ortodoxe Roma-ne, diagnosticata de un fidel al IPS Anania, intr-o corespondenta trimisa in America, redactata in termeni de "razboi mediatic”. In aceasta situatie, despre ce "unitate de drum de gandire, unitate de cuget” mai poate fi vorba in BOR, cand la o astfel de cermonie absenteaza tocmai mitropolitii Ardealului, Moldovei si Bucovinei, provinciile romanesti cele mai bogate in credinta si istorie ortodoxa?
Adevarul e ca infiintarea noii Mitropolii de Cluj, prin lovitura de palat patriarhal din 4 noiembrie 2005, pusa la cale de IPS Anania, si oficializata acum, a scindat nu numai ortodoxia transilvana, ci a divizat intreaga Biserica Ortodoxa Romana. Practic, dupa evenimentul de sambata de la Cluj, putem vorbi deschis despre doua Biserici Ortodoxe Romane: una orientata spre viitor si una ramasa cu fata la trecut. Cei doi poli ai ortodoxiei romanesti actuale se grupeaza in jurul triun-ghiului de autoritate morala format din mitropolitii IPS Nicolae al Banatului, IPS Daniel al Moldovei si Bucovinei si IPS Laurentiu al Ardealului, orientati spre valorile si sensul bun al lumii de azi si de maine, pe de o parte, la cealalta extrema aflandu-se triunghiul paseist, format din patriarhul Teoctist si mi-tropolitii IPS Bartolomeu si IPS Teofan al Olteniei, care tine Bi-serica Ortodoxa majoritara intr-un prizonierat cu urmari grave pentru viitorul intregii societati romanesti.
In perioada de dupa lovitura sinodala din 4 noiembrie 2005, presa (in primul rand "Romania libe-ra”) a dezvaluit legaturile puternice cu Securitatea ale IPS Anania si cu acea parte din miscarea legionara, convertita la comunism. Faptul ca Sf. Sinod l-a promovat pe IPS Ana-nia ca mitropolit, cu atata fast oficial, in ciuda acestor dezvaluiri so-cante, intr-un moment crucial, cand societatea romaneasca se straduie din rasputeri sa impuna Legea lustratiei, accesul la dosarele de Securitate, inclusiv ale clericilor, si sa deconspire crimele comunismului, intregul spectacol ortodoxo-politic de la Cluj nu poate fi evaluat decat ca un semnal negativ alarmant pe care il da Biserica majoritara, cu consecinte nelinistitoare pentru viitorul Romaniei de maine.
IPS Anania a ajuns mitropolit prin modificarea Statutului BOR
La festivitatile de intronizare, PS Ciprian Campineanul, episcop vicar patriarhal, a dat citire Gramatei patriarhale prin care BOR il recunoaste oficial pe IPS Bartolomeu Anania ca mitropolit al nou-infiintatei Mitropolii a Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului. Cu acelasi prilej, consilierul Bogdan Ovi-diu Cazaban a citit Decretul prezidential de recunoastere a noului mitropolit, in prezenta presedintelui Traian Basescu. Conform informatiei oferite chiar de Gramata patriarhala, IPS Bartolomeu Anania a ajuns mitropolit de Cluj prin modificarea expresa a Statutului de organizare si functionare al Bisericii Ortodoxe Romane. Aceasta "amendare” a Statutului BOR a facut posibil ca IPS Anania sa fie promovat ca mitropolit "prin inaltare la rang”, si nu in urma optiunilor exprimate prin vot in Colegiul Elec-toral Bisericesc, cum s-a intamplat in cazul promovarii IPS Laurentiu Streza, mitropolitul canonic ales al Ardealului. Fragmentul din Gramata patriarhala care precizeaza aceste lucruri este cu totul revelator: "Adunarea Nationala Bisericeasca, luand act de hotararile Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane referitoare la infiintarea Mitropoliei Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, a aprobat amendarea art. 5 din Statutul de organizare si functionare al BOR, in sensul ca Mitropolia Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, cu eparhiile: Arhiepiscopia Vadului, Feleacului si Clujului, Arhiepiscopia Alba Iuliei, Episcopia Ortodoxa Romana a Oradei, Bihorului si Salajului si Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului si Satmarului, vazand aceste hotarari ale Sf. Sinod si ale Adunarii Nationale Bisericesti, Sf. Sinod al BOR a aprobat inaltarea la rangul de mitropolit a IPS Arhiepiscop Bartolomeu Anania, care va fi cinstit de acum inainte cu titulatura de arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului si mitropolit al Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului”. Agramatismul acestei formulari labirintice este mai mult decat naucitor.