1.1 C
București
marți, 31 decembrie 2024
AcasăSpecialIntretinerea ramelor de metrou "inghite" sume fabuloase

Intretinerea ramelor de metrou „inghite” sume fabuloase

Scandalul legat de contractul de mentenanta a trenurilor de metrou semnat in 2003 de Metrorex SA cu compania franceza Alstom, la „recomandarea” fostului premier Adrian Nastase, este departe de a se fi stins. Dupa ce luni de zile nervii bucurestenilor au fost pusi la incercare de intervalele imense de succedare a trenurilor de metrou in urma refuzului companiei de a mai asigura mentenanta la parametrii stabiliti, situatia ar parea ca a reintrat in normal. Aceasta este imaginea perceputa de pe peronul statiei, insa statul roman continua sa alimenteze anual Alstom cu zeci de milioane de euro. Mare parte se duce in buzunarele directorilor.

Alta formula de calcul

Timp de doi ani, compania Alstom a beneficiat de un viciu al contractului, defavorabil partii romane, prin care aceasta din urma nu avea dreptul sa ceara justificarea cheltuielilor.
Mai mult, francezii puteau „actualiza” (a se citi „majora”) valoarea anuala a contractului fara nici un fel de explicatie. Metrorex a refuzat sa mai plateasca si s-a ajuns la situatia in care succedarea trenurilor de metrou pe magistralele 1-3 se facea la intervale care depaseau chiar si 15 minute. Rezultatul: aglomeratie si nervi.
Intre timp, cele doua parti s-au asezat la masa negocierilor, iar contractul a fost ajustat pe ici-pe colo. Potrivit directorului de infrastructura al Metrorex, Gabriel Sburlan, a fost incheiat un act aditional la contract. In acest document se mentioneaza expres obligativitatea justificarii cheltuielilor si, totodata, se schimba modul de calcul al „actualizarii”.
„Intr-un an suma care nu a putut fi justificata a fost de aproximativ noua milioane de euro”, spune oficialul Metrorex, care a adaugat ca intre timp au fost depuse si actele justificative. In ceea ce priveste actualizarea, el a precizat ca se va putea face numai in functie de indicele de crestere a pretului comunicat de Institutul National de Statistica si de cursul valutar. Activitatea in depourile metroului si in uzina de reparatii a fost reluata la parametri normali din 25 august, iar din 1 septembrie circulatia a reintrat in grafic.
Ramane insa marele semn de intrebare legat de suma considerabila pe care Metrorex trebuie s-o vireze anual la Alstom. „Mentenanta ar trebui sa coste maximum 9 milioane de dolari anual. Cand aceasta activitate era efectuata de metrou, suma era de 14 milioane.
Intre timp, jumatate din trenurile de metrou sunt noi, iar numarul salariatilor implicati in aceasta activitate s-a injumatatit”, spune presedintele Uniunii Sindicatelor Libere Metrou, Ion Radoi.
Conform directorului general al Alstom Transport Romania SA, Gabriel Stanciu, pentru al treilea an de contract Metrorex va plati 22,504 milioane de euro.
Tot el sustine ca atunci cand mentenanta era asigurata de Metrorex numai salariile reprezentau 14 milioane de euro, la care se adaugau si alte costuri.
Pe de alta parte, potrivit documentelor puse la dispozitia presei de Radoi, directorii de la Alstom au salarii fabuloase: 308 milioane de lei vechi pentru directorul general, 212 milioane directorul de resurse umane sau 81 milioane un agent comercial.

Metroul – 90% din cifra de afaceri a francezilor

Directorul Stanciu sustine insa ca aceste cifre sunt false, insa a refuzat sa le precizeze pe cele reale, spunand ca nu sunt de interes public, Alstom fiind o companie privata. Tot el recunoaste insa ca in cursul acestui an contractul cu metroul a reprezentat nu mai putin de 90% din cifra de afaceri realizata in Romania de compania pe care o conduce. Cu alte cuvinte, cel putin 90% din salariile directorilor sunt platite de contribuabilul roman. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca Alstom are contracte si cu alte intreprinderi cu capital majoritar de stat.

Cele mai citite
00:07:35

VIDEO. „Aveam doar șase ani când am fost expulzați”. Naftali Furst își rememorează experiența, la 80 de ani de la sfârșitul lagărelor naziste

Pentru a marca împlinirea a 80 de ani de la eliberarea lagărelor de concentrare naziste, AFP a vorbit supraviețuitori din întreaga lume. În 1944, întreaga...

Pep Guardiola renunță la lupta pentru titlu. „Nu există nicio șansă!”

Manchester City a obținut o victorie importantă în deplasarea contra lui Leicester, scor 2-0, în etapa cu numărul 19 din Premier League. Deși „cetățenii”...

Jimmy Carter, fostul președinte al SUA și laureat al Premiului Nobel pentru Pace, a murit la 100 de ani

Președinția sa de un singur mandat a fost marcată de acordurile de la Camp David din 1978 dintre Israel și Egipt, care au adus...
Ultima oră
Pe aceeași temă