1 C
București
vineri, 8 noiembrie 2024
AcasăSpecialInterese mafiote incearca sa dezbine Oil Terminal

Interese mafiote incearca sa dezbine Oil Terminal

Conducerea sindicatului din Oil Terminal a organizat, de curand, o conferinta de presa in care a analizat nici mai mult, nici mai putin decat… situatia economico-financiara a societatii. Intalnirea premergatoare a semanat cu un puci, pus la cale de persoane care nu se impaca deloc bine cu disciplina si rigoarea impuse de actuala conducere. Din pacate, o parte din salariati au ajuns in situatia de a fi masa de manevra. Desi castiga de trei ori mai bine decat salariul mediu pe economie si au facilitati la care alti angajati nici macar nu viseaza, o parte dintre ei s-au lasat angrenati in jocurile murdare ale liderului de sindicat, care i-a mai tarat prin procese perdante si in trecut. Directorul general al Oil Terminal, Mihai Lupu, demonteaza, punctual, in interviul urmator, toate falsele probleme ridicate de sindicalist.

– Care este situatia financiara a firmei in momentul de fata?
– In ciuda tuturor discutiilor, in ciuda diversiunilor, vreau sa va spun ca societatea este in grafic si in bugetul prevazut si aprobat de Adunarea Generala a Actionarilor. In ceea ce priveste planul fizic prevazut in buget, acesta este realizat in proportie de 99%. In ceea ce priveste planul valoric, printr-o politica de echilibru bugetar, am reusit sa atingem profitul prevazut in buget si sa-l depasim chiar cu doua miliarde. Am avut prevazut un buget de 16 miliarde si am realizat 18 miliarde de lei.

– Sindicalistii spuneau ca, in cazul in care nu se mai obtine profit, nu-si vor mai primi bonurile de masa si nici chiar salariile. Exista acest risc?
– Este o dezinformare crasa. Nu a existat nici un minut aceasta posibilitate, ba mai mult, salariile oamenilor au fost platite in avans. Daca ziua de salariu este duminica, platim vineri salariile, desi, conform contractului colectiv de munca, puteam sa le platim si luni. Cat despre bonurile de masa, potrivit legii, numai o societate care nu inregistreaza profit nu le poate acorda. Nu este prevazut un cuantum de profit pentru a acorda bonuri de masa.

Salariile, platite in avans

– Spuneti-mi daca exista alte motive pentru care salariatii Oil Terminal sa fie nemultumiti, cum ar fi retributiile mici sau neacordarea unor stimulente incluse in contract.
– Toate drepturile salariale prevazute in contractul colectiv de munca au fost platite salariatilor, in termenii stipulati in clauzele CCM. Salariatii nu au nici un motiv de ingrijorare pe aceasta tema. Ei au primit prime, inclusiv prima de productie, de care au beneficiat luna trecuta, fiecarui salariat fiindu-i alocate aproximativ sase milioane de lei. Toate drepturile, inclusiv primele de vacanta, concediile, au fost platite fara sa existe un minut de intarziere. Mai mult, noi avem constituita o rezerva de 700.000 de euro, in cazul unor evenimente neprevazute. Noi depindem de factorii interni si internationali. In ciuda a ceea ce se intampla in Orient, societatea merge bine. Noi ne-am luat masuri clare, ca sa nu influentam drepturile salariale, printr-un echilibru bugetar: cate venituri realizeaza societatea, atat isi permite sa cheltuiasca.
In luna aceasta, ca urmare a unei noi grile de salarizare, care este pentru prima data realizata in Oil Terminal, 931 de angajati au beneficiat de cresteri salariale de pana la 15%, in afara banilor negociati la sfarsitul anului. Oamenii au fost introdusi in aceasta grila de salarizare si ei beneficiaza deja de acesti bani.

– Care e salariul mediu pe societate?
– Va spun un singur lucru: venitul mediu anul trecut a fost de 22 de milioane de lei pe luna. Adaugati 10% si veti vedea ce salariu are un angajat al Oil Terminal. Vreau sa mai precizez ca multi salariati care lucreaza in ture au o serie de sporuri, astfel ca ajung aproape la nivelul retributiei unui director.

Furturile, „decapitate”

– In aceste conditii, care credeti ca este motivul acestor „manevre” sindicale?
– Noi ne asteptam la asa ceva, pentru ca in planul nostru managerial am regandit si regandim societatea, pentru ca aceasta sa functioneze pe cu totul si cu totul alte criterii, si anume pe criterii de performanta. Fiecare manager, la locul lui de munca, trebuie sa aiba performante. Nu ai performante, te dai deoparte. Daca nu vrei sa te dai deoparte, luam masurile pentru a indeplini aceste deziderate, prin regandirea organigramei. Aici a existat o… inertie, sa-i spunem, un conservatorism, si au existat si niste relatii de rudenie care s-au mentinut.

– Am inteles ca ati luat si o serie de masuri care sa impiedice furturile de combustibili.
– Acesta este, intr-adevar, cel mai important aspect. Am mers pe trei cai: paza patrimoniului, de catre o firma specializata, o securizare a instalatiilor (sigilarea tuturor traseelor si o evidentiere clara a sigiliilor), care sa permita un control foarte precis, si instalarea senzorilor de linie. Exista acum la nivelul societatii o cu totul alta viziune asupra acestui aspect. Inclusiv oamenii si-au dat seama ca aceste lucruri sunt de domeniul trecutului. Marea majoritate dintre ei isi vad de treaba si chiar sunt bucurosi pentru ca nu se mai fura din aceasta societate.

– E posibil ca tocmai acest lucru sa fi declansat nemultumirile unora dintre salariati?
– N-as spune acest lucru, desi poate fi o cauza pentru cei ce se simt incorsetati de masurile luate de noi. Fac insa precizarea ca am stat de vorba cu oamenii, am fost personal prin toate sectoarele de activitate, si acestia sunt foarte multumiti.

Externalizarea, o falsa problema

– Gurile rele vorbesc despre externalizari si spun ca locurile de munca de aici nu sunt sigure. Spuneti-mi daca ati facut disponibilizari de cand ati venit la conducerea societatii sau daca intentionati sa faceti de acum inainte.
– De cand am venit la conducerea acestei societati, nu a existat nici un loc de munca disponibilizat. Au plecat din societate doua categorii de oameni: cei care au dorit sa iasa la pensie sau cei care au fost prinsi furand sau cu bautura. In ceea ce priveste externalizarea activitatii, din punctul nostru de vedere, daca vrem sa privim acest subiect de discutie cu seriozitate, trebuie sa ne gandim la impactul pe care aceasta il are asupra activitatii societatii. Deocamdata, nu poti sa disponibilizezi serviciul de pompieri, pentru ca este clar ca aici suntem intr-un foc continuu. De asemenea, nu poti sa externalizezi serviciul de cai ferate uzinale sau serviciul de service, care intervine foarte rapid la avarii si la absolut orice inseamna remedierea instalatiilor. Sigur, aceasta este viziunea echipei manageriale si a consiliului de administratie. Daca se doreste externalizarea acestor servicii, numai actionarii pot hotari, nu noi. Repet insa, pentru a putea face o externalizare, este nevoie de urmatorii pasi: se face o evaluare a sectoarelor respective, se formeaza doua comisii paritare, din care fac parte administratia si salariatii, se discuta cu acestia din urma, se iau masurile asiguratorii pentru siguranta locurilor de munca si a salariilor, pe o perioada pe care o stabilesc impreuna cu angajatii, si abia dupa ce se obtine un accept al acestora se poate merge mai departe.

– Locurile de munca la Oil Terminal sunt sau nu sunt sigure?
– Locurile de munca la Oil Terminal sunt mai sigure decat in toate sectoarele economice din Romania, pentru ca Oil Terminal este o societate de interes national, strategic. Nu avem echipamente noi sau mijloace care sa inlocuiasca ceea ce fac oamenii acum. Eu previzionez ca cel putin trei-patru ani de acum inainte nu va fi disponibilizat nici un angajat.
– Credeti ca exista anumite grupuri de interese in spatele evenimentelor de la sfarsitul saptamanii trecute?
– Da, in mod cert. Sunt persoane care si-au pierdut functiile, fie din cauza incompetentei, fie din cauza altor activitati care au adus atingere societatii. Ne-am asteptat la aceste reactii. Nu stiam cand vor aparea, dar au fost previzibile. Probabil este asteptat bilantul semestrial pentru a vedea daca societatea merge prost. Noi ne-am luat insa masurile ca societatea sa mearga bine. Am mers pe un buget echilibrat, nu ne-am angajat la alte cheltuieli decat in masura in care avem venituri.

Vinovatii vor plati

– Oil Terminal este o societate de interes national. Poate fi ea „zdruncinata” de aceste lupte de culise?
– Sub nici o forma. Exista o legislatie clara. Pentru o companie de interes strategic, sunt alte reguli. Cei care incearca acest lucru trebuie sa studieze foarte bine legislatia inainte. Societatea este listata la bursa, si astfel de actiuni pot influenta bursa. S-ar putea insa ca actionariatul, ca urmare a fluctuatiilor la bursa si implicit a pierderii de bani, sa-i traga la raspundere pe cei care au provocat aceste pierderi. Aceste probleme au fost puse in discutie si in cel mai recent consiliu de administratie. In plus, mai sunt si alte probleme. Noi avem proiecte in derulare. Ce credibilitate avem noi cand oamenii arunca astfel de zvonuri, ca societatea merge prost, ca nu sunt bani de salarii…? Eu le-am atras atentia acestor sindicalisti ca isi asuma un mare risc. Ei spun ca sunt sindicalisti, dar pana la ora actuala nu au venit cu nici o solicitare pe probleme de revendicari salariale, de conditii de munca, de drepturi care li se cuvin. Nu a existat, de cand sunt eu director general, o astfel de solicitare. Ba mai mult, m-ar fi interesat ca sindicatul sa afle daca sunt boli profesionale printre angajati, care au fost cauzele care au generat aceste boli, ce conditii de munca exista. Noi am facut investitii fara ca acestia sa le ceara. Am facut dispensar si cantina, am achizitionat echipamente de lucru, despre care toata lumea spune ca sunt excelente. Nu au mai avut ce sa ceara si s-au gandit ca trebuie sa analizeze situatia economica a societatii. Mi-ar fi placut sa discut cu ei pentru a imbunatati conditiile la locul de munca, de exemplu, dar ei nu au venit cu nici un fel de revendicare. Mai mult, liderul de sindicat mi-a cerut sa dau o serie de persoane afara, pe motiv ca ii sunt lui incomode. Este chiar la limita ridicolului ca tu sa ai o anumita menire si totusi sa te intereseze problemele mangeriale. Asa au pierdut si in instanta, cand au spus ca vor sa controleze angajarile in Oil Terminal. Sunt imixtiuni clare, cu care liderii sindicali de la centru nu sunt de acord.

Proiecte de 120 de milioane de euro

– Aveti un mesaj pentru angajati?
– Ii asigur pe oameni ca societatea are proiecte clare de dezvoltare. S-au finalizat studii de risc si impact, de risc management, risc financiar, risc de mediu. Stim exact care sunt minusurile si plusurile societatii. Am finalizat master-planul, care prevede dezvoltarea de noi capacitati, in jur de 540.000 de tone, cu constructii de noi rezervoare. Iata un motiv in plus pentru ca oamenii sa se gandeasca la faptul ca exista locuri de munca si in perspectiva. Avem in planul nostru si crearea a doua noi linii de cai ferate si automatizarea rampelor CF. Sunt proiecte pe care trebuie neaparat sa le demaram, pentru ca timpul ne preseaza. De asemenea, factorii poluanti trebuie eliminati si, in perspectiva, pozitia geografica pe care o au depozitele in Constanta nu va mai fi agreata, pentru ca restrictiile europene in aceasta privinta sunt destul de dure. Noi trebuie sa venim in intampinare cu aceste investitii.

– Exista bani pentru toate aceste investitii?
– Toate investitiile se fac prin proiecte „la cheie”, care implica proiectare, executie si finantare, pe termen mediu si lung. De regula, aceasta durata inseamna trei pana la cinci ani, dar noi am gandit plata pentru o perioada de sapte pana la 15 ani. Suma totala a investitiilor se ridica la aproximativ 120 de milioane de euro.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă