-2 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialINFOGRAFIC. Steve Jobs: Apple sunt eu!

INFOGRAFIC. Steve Jobs: Apple sunt eu!

Pe un ecran foarte mare stă scris cu litere de-o şchioapă: „110/70 – Steve’s blood pressure” (tensiunea arterială a lui Steve). În faţa ecranului, pe o scenă spre care priveau câteva sute de jurnalişti şi oameni din industria IT, se afla Steve Jobs, directorul executiv al companiei Apple. Slăbit, îmbrăcat cu o bluză neagră pe gât şi cu o pereche de blugi – ţinută deja consacrată – Jobs încerca să pună capăt speculaţiilor legate de starea lui de sănătate. După diagnosticul de cancer pancreatic şi după un transplant de ficat, Jobs încerca să zâmbească şi să spună că totul este ok. Însă, bluza neagră părea enormă pentru slăbitul Jobs.

Ieri, Steve Jobs a anunţat că se retrage de la conducerea companiei pe care a fondat-o în 1976 pentru că, după cum spune în mesajul său, nu-şi mai poate îndeplini toate atribuţiile pe care le are. În mesajul său nu există nimic legat de starea sa de sănătate, chiar dacă toată lumea ştie că nu există nici un alt motiv pentru care Jobs ar fi părăsit compania pentru a doua oară (prima dată a făcut-o în 1985, după mai multe diver­genţe de strategie cu directorii companiei). Steve Jobs rămâne în companie, pe o poziţie creată pentru el, cea de preşedinte al Apple.

Jobs era omul care, de la reîntoarcerea în companie – ca director executiv în 1997 – a exercitat cea mai mare influenţă asupra modului în care s-a dezvoltat Apple. El era cel care lua deciziile finale legate de designul produselor Apple, uneori mergând până la a schimba şi în cele mai mici detalii, indiferent că era vorba de iPod-ul Shuffle sau de desktopurile şi laptopurile Machintosh.

La Apple, Steve Jobs era arbitrul final pentru orice produs. Surse din companie, citate de agenţiile de presă străine, susţin că într-un singur an se făcuseră trei prototipuri ale primului model de iPhone. Primele două nu au reuşit să-l impresioneze pe cel care era considerat cel mai exigent director din industria IT şi cel care se implica cel mai mult în aplicarea filozofiei Apple în fiecare produs nou lansat. Cel de-al treilea prototip l-a mulţumit pe Jobs, iar în iunie 2007 iPhone-ul a fost lansat.

„Faptul că putea să îşi asume cu uşurinţă cele mai mari riscuri este cea mai importantă calitate a lui Steve Jobs, nu faptul că era un geniu sau că avea carismă”, spune Alan Deutschman, care a scris o biografie despre fondatorul Apple.  „Apple a fost atât de inventivă pentru că Jobs îşi asumă riscuri majore, lucru rar întâlnit în corporaţiile americane. El nu face nici un studiu de piaţă pentru nici un produs. Totul stă în judecata sa, perfecţio­nismul şi curajul său”, a mai adăugat biograful, citat de The New York Times.

Însă, în spatele acestui curaj nebunesc de a-şi impune numai propriile idei, Jobs se baza totuşi pe un element raţional: puterea sa de a înţelege tehnologia şi, în acelaşi timp, cultura populară. Propriile sale studii şi observaţii, nu focus grupuri zilnice, desfăşurate pe parcursul a câteva săptămâni, au fost cele care l-au ghidat în carieră şi în deciziile pe care le-a luat de-a lungul vremii. Când un reporter l-a întrebat ce studii de piaţă au fost făcute pentru a vedea dacă tableta iPad este ceva ce oamenii vor să utilizeze, Jobs a răspuns sec: „Nici unul. Nu este treaba consumatorului  să ştie ce îşi doreşte”.

Apple infografic Click pe grafic pentrua mări

Sell! Sell! Sell!

Jobs nu şi-a dorit să fie popular, el a vrut doar să creeze produse care să se vândă foarte bine. Analiştii spun că orice teorie prin care Jobs ar fi vrut, de fapt, să creeze produse care să fie doar inovative nu este adevărată. O demonstrează şi un interviu din 1996. În timpul discuţiei, Jobs îl întreabă pe jurnalist cine va fi principalul beneficiar al utilizării internetului. Jurnalistul, sfios, spune că „Oamenii care au ceva…”. Fondatorul Apple nu-l lasă să termine propoziţia şi-l completează: „… ceva de vânzare!”. „Să spună lumii…” continuă jurnalistul. „Să vândă!”, insistă Jobs.

„Internetul înseamnă mai mult decât publicarea de informaţie. Înseamnă comerţ. Oamenii nu vor să mai meargă la mai multe magazine. Ei vor cumpăra diverse lucruri de pe internet”, spunea Jobs cu 15 ani în urmă. Între timp, Apple a devenit unul dintre cei mai mari comercianţi online, şi când spunem  asta nu ne referim numai la vânzarea de hardware. Jobs a mutat muzica pe internet şi le-a oferit posesorilor de iPod-uri (şi nu numai) posibilitatea de a cumpăra piese sau albume prin intermediul iTunes Music Store.

Din 2007, o dată cu lansarea iPhone-ului, Apple a mai deschis un magazin online: iTunes App Store, care acum găzduieşte peste 425.000 de aplicaţii. De aici posesorii de telefoane produse de compania americană puteau descărca gratuit unele aplicaţii, însă pentru altele trebuiau să plătească. Deşi unele dintre aplicaţii au preţuri modice – zeci de cenţi sau puţin peste un euro – vânzările au fost uriaşe.

Există 200 milioane de cumpărători în App Store de la care Apple încasează lunar aproximativ  300-400 milioane de dolari, adică cel puţin 3,6 miliarde de dolari anual. În luna iulie a acestui an compania a anunţat că a înregistrat 15 miliarde de aplicaţii descărcate din 2007 până în prezent. Cifrele sunt colosale, ţinând cont că vorbim numai de aplicaţii sau jocuri destinate telefonului mobil. La aceste cifre se mai adaugă aproximativ 129 milioane de iPhone-uri vândute şi vreo 35 milioane de tablete iPad (cifre valabile la începutul anului 2010).

Viitorul începe cu iPhone 5

Mulţi se întreabă de ce Jobs şi-a anunţat plecarea cu doar câteva săptămâni înainte de prezentarea unui nou telefon din seria iPhone – nu se ştie dacă acesta va fi denumit iPhone 4G sau iPhone 5. Unii analişti spun că mişcarea poate fi una strategică, pentru că o apariţie la evenimentul de lansare ar dubla importanţa evenimentului în sine.

Alţii spun că Jobs nu ar fi într-o stare foarte bună şi retragerea sa din funcţia de director executiv a fost luată pentru a nu altera succesul următoarelor produse Apple ce vor ajunge în curând pe piaţă. Pe lângă un nou telefon, analiştii spun că până la mijlocul anului viitor compania americană ar trebui să vină cu noi laptopuri pentru seria MacBook şi cu o tabletă iPad 3, fără a socoti şi faptul că şi seria de desktopuri Machintosh necesită o reîmprospătare.

„Aţi putea susţine că Apple a preluat mult din AND-ul lui Steve Jobs încât compania va funcţiona ca şi până acum sau aţi putea spune că fără Steve, Apple ar putea deveni un peşte cambulă (peşte cu formă ovală, foarte plat – n.r.). Dar nimeni nu poate să suţină că Apple va fi mai bună fără Steve Jobs”, spune Guy Kawasaki, care a fost unul dintre directorii executivi ai Apple la finele anilor ’80.

Cu toate acestea, specialiştii sunt de părere că în următorii doi – trei ani compania va merge foarte bine chiar dacă Jobs nu va mai avea un rol executiv. „Vestea bună pentru Apple este că harta dezvoltării şi lansării de noi produse este prestabilită pentru cel puţin doi-trei ani de acum încolo”, spune David B. Yoffie, profesor la Universitatea Hardvard, citat de ziarul The New York Times. Acesta spune că 80-90% din tot ce urmează să se întâmple în această perioadă de timp va este tot opera lui Steve Jobs. 

Iată câteva puncte de repere a companiei Apple:

1976: Steve Jobs îmrepună cu prieteneul său din liceu Steven Wozniak fondează compania Apple Computer. Primul produs, Apple I îşi face debutul la „the Homebrew Computer Club” din Palo Alto, California.

1980: Acţiunile iniţiale a companiei se vând la preţul de 3,59 de dolari

1984: Apple lansează pe piaţă computerul Macintosh

1985: Steve Jobs demisionează după o luptă pentru conducerea companiei cu directorii

1991: Apare Powerbook, primul computer portabil de la Apple

1994: Se lansează Power Mac

1997: Jobs  este numit CEO-ul companiei Apple după ce se înregistrează pierderi de peste 1,8 miliarde de dolari

1998: Este lansat iMac

2001: Apare iPod-ul Apple

2003: Se deschide magazinul online iTunes

2005: Sunt lansate modelele Shuffle şi Nano a iPod-ului

2007: Apple lansează iPhone-ul

2008: Se deschide magazinul App Store, o variantă îmbunătăţită a iTunes

2010: Apple întroduce pe piaţă Ipad-ul, o tabletă care va avea o cotă de ăiaţă de 84% până la sfârşitul anului

2011: Este lansat pe piaţă iPad 2

9 august 2011: Apple întrece gigantul petrolier Exxon Mobil Corp. şi devine cea mai valoroasă companie din America

a contribuit Ioana Mareş

 

Cele mai citite

România votează: 18 milioane de cetățeni înscriși pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie

Actualizările sunt gestionate de primari sau de persoane desemnate prin dispoziție legală Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat că numărul total al alegătorilor înscriși în...

Alegerile prezidențiale 2024: Peste 45.000 de angajați MAI, mobilizați pentru primul tur de scrutin

Cătălin Predoiu a cerut sancționarea fermă a oricărei încercări de cumpărare de voturi sau mită electorală Duminică, la primul tur al alegerilor prezidențiale, peste 45.000...

România votează: 18 milioane de cetățeni înscriși pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie

Actualizările sunt gestionate de primari sau de persoane desemnate prin dispoziție legală Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat că numărul total al alegătorilor înscriși în...
Ultima oră
Pe aceeași temă