Din cele 14 spectacole participante la concurs, Marele premiu a revenit, surprinzator poate pentru unii, spectacolului Teatrului National "I.L. Caragiale", "Comedie rosie" de Constantin Turturica, o impresionanta satira la adresa trecutului ce marcheaza inca, dupa cum se vede, prezentul, "un proces al comunismului" tragicomic. Lectia deschisa despre istoria noastra recenta a fost ilustrata teatral cu maiestrie de regizorul Alexandru Tocilescu, avandu-i alaturi pe Sanda Toma, careia i s-a atribuit Premiul pentru cea mai buna actrita in rol principal, si pe Ion Lucian, care a primit atat Premiul special al juriului, cat si Premiul de excelenta al Teatrului de Comedie. Prin acest spectacol de exceptie premiat si pentru valoarea sa culturala s-a demonstrat ca adevaratii creatori anihileaza orice opinii subiective, conflictual speculate cu ocazia altor manifestari ca, de pilda, cea a pregatirii premiilor UNITER.
Sufletul "festCO" este George Mihaita, inspiratul initiator al acestui festival ce ambitioneaza sa repuna in drepturile sale comedia romaneasca, dar, totodata, si respectul fata de marii artisti, slujitorii de nadejde ai teatrului. Avandu-l alaturi pe Alexandru Tocilescu, gala decernarii premiilor s-a transformat intr-un spectacol unicat, in care rasul si lacrima amintirilor si-au dat mana. Cu binecunoscutul sau umor, Toca (Alexandru Tocilescu) a regizat gala si ca o carte de vizita a trupei Teatrului de Comedie, ce se pleaca in fata maestrilor, sarbatorindu-i cum se cuvine. Cei de la Teatrul de Comedie au fost stimulati de Toca sa invoce momentul admiterii ca studenti la teatru. Ca la scoala, conform catalogului, s-au prezentat, de la stefan Banica Jr. la Valentin Teodosiu, de la Virginia Mirea la Mihaela Teleoaca, toti amintindu-i cu emotie si pe dascalii care le-au indrumat primii pasi in teatru. Finalul galei a fost marcat prin invitarea la rampa a intemeietorilor Teatrului de Comedie: Radu Beligan, Ion Lucian, Iurie Darie, Mircea Albulescu, Marin Moraru, Gheorghe Dinica, Dumitru Rucareanu, Candid Stoica, Lucian Giurchescu, Sanda Toma si Stela Popescu. Acestor "monstri sacri" Teatrul de Comedie le-a acordat, simbolic fireste, Ordinul Comediei clasa I. Alaturi de ei pe scena s-a aflat si Horatiu Malaele. Niciodata o scena nu a reusit sa reuneasca atatea celebritati in fata carora publicul isi scoate intotdeauna cu respect palaria. Cu toate ca "festCO" este dedicat comediei romanesti, cu fina ironie George Mihaita a anuntat ca "si Gogol este roman!", atribuindu-i cu umor trofeul festivalului lui Horatiu Malaele, realizatorul spectacolului "Revizorul". A fost un modest gest reparatoriu pentru ignorarea lui Horatiu Malaele din listele diverselor nominalizari.
Gala, acest moment unicat al intalnirii cu valorile teatrului romanesc, din pacate, nu a beneficiat de o transmitere televizata in direct, care i-ar fi adus postului audienta dupa care alearga toate canalele TV.
Urmasii lui Caragiale?!
Miezul festivalului au fost cele 14 spectacole cu piese romanesti intrate in concurs pentru zece distinctii. Vizionandu-le, impresia impusa de unele dintre ele era ca umorul celebru al romanilor se afla in suferinta. Precizam, comedia este definita drept "o opera dramatica al carei subiect si deznodamant provoaca rasul si care ridiculizeaza realitati sociale si etice, tipuri umane si naravuri". Prezenta lui Caragiale cu "O scrisoare pierduta" si "D’ale carnavalului" raportata la calea de exprimare aleasa de celelalte nume de scriitori mai mult sau mai putin cunoscute arata ca nu prea are urmasi creatorul comediei autentice. Realitatea le ofera un bogat material sa se inspire, dar dramaturgii nostri se feresc sa atace frontal lumea actuala. Rezultatul: sunt piese cu un umor amar, zona nefericirilor sociale predominand in subiectele textelor, devenite un fel de tragicomedii, unele cu tenta absurda pregnanta.
Festivalul a dedicat o zi reputatului dramaturg Matei Visniec si pieselor sale: "Cuvantul progres spus de mama suna teribil de fals" (Compania Piramatiki Skini-Salonic), "Voci in intuneric" (ExtraMuros&Drolatic Industry – Paris) si "Buzunarul cu paine" (COMEDIA tINE LA TINEri). A obtinut Premiul de originalitate Eric Deniaud cu recitalul sau de teatru cu masti si papusi, care valorifica inspirat "Voci in intuneric" dupa "Teatru descompus" de Matei Visniec.
O prezenta activa in "festCO" a fost teatrul independent. Doua texte de Lia Bugnar – "Fir’mituri" si "Sta sa ploua" –, Teatrul Luni de la Green Hours, aratau o scriere cu o replica vie, plasata dibaci in conflict, personaje atent cizelate, dezvoltand o comedie predominata insa de accente dramatice despre destine tinere frante de vicisitudinile realitatii. Lui Marius Manole, actor la Teatrul National "I.L. Caragiale", i-a fost atribuit pentru personajul Paul din "Sta sa ploua" Premiul pentru cel mai bun actor intr-un rol secundar. "Crize" de Mihai Ignat, Teatrul Imposibil Cluj, incerca sa satirizeze chinuit si vulgar vesnicele probleme ale cuplului cu evolutia sa prin varste diferite. Carmen Vioreanu in "No One" incerca a privi cu ironie generatia "cool" aflata in dezechilibrul cautarii unui drum de succes facil in viata. Andrei serban (student in anul IV, UNATC) a obtinut Premiul de debut, demonstrand ca este un actor mobil, cu farmec pentru comedie. "Adio, Carmen!" de Mimi Branescu, o satira acida la adresa lumii telenovelelor, scrisa cu nerv comic, a adus teatrului independent Premiul pentru tineri creatori. Productia apartinea Teatrului de Comedie si Clubului UNESCO in cadrul proiectului COMEDIA tINE LA TINEri si ii reunea pe langa tanarul dramaturg pe colegii sai de generatie Titus Scurt (regie), Magdalena Ciubotariu (scenografie) si actorii Andreea Gramosteanu, Adelaida Zamfira, Mirela Zeta si Doru Bem.
Ca si la editia trecuta, la "festCO" s-au simtit saracia ofertei dramaturgiei si necesitatea de a apela la basme populare sau tematici apropiate lor. Neconvingator ca spectacol din aceasta zona a fost "Telefonu’, omleta si televizoru’" (Teatrul "Anton Pann" din Ramnicu Valcea), dar "Sanziana si Pepelea", adaptare dupa Vasile Alecsandri (Teatrul National "I.L. Caragiale"), a descretit fruntile pentru ca provoca rasul mult asteptat prin realizarea spectacolului, in care Silviu Biris in Lacusta Voda a obtinut Premiul pentru cel mai bun actor in rol secundar.
Stalpul comediei romanesti
Un festival de comedie romaneasca fara Caragiale nu isi are sens.
Ajuns sa fie pretuit si peste hotare, cei din Serbia ne-au aratat cum percep ei "D’ale carnavalului", iar creatorul decorului, Milivoje Stulovic, a cucerit Premiul pentru scenografie.
Regizorul Tompa Gábor de la Teatrul Maghiar din Cluj si-a dorit sa dezvolte o viziune originala asupra celebrei "O scrisoare pierduta", in care rolurile masculine erau jucate de actrite, iar Zoe de Bács Miklós, caruia i-a fost acordat si Premiul pentru cel mai bun actor in rol principal. Viziunea originala datorata lui Tompa Gábor avea coerenta, ritm si o ilustrare teatrala atractiva, dar… mai putin umor. Regizorul a fost rasplatit cu Premiul pentru regie.
Realitatea noastra macinata de spectacolul politic se pare ca a frant si inspiratia creatorilor de comedie romaneasca pentru care comicul nu mai presupune doar "ridiculizarea realitatii sociale", acestia alaturandu-i, fortat uneori, dramaticul. Umorul se afla la ananghie. Sa nu ne mai arda oare de ras din cauza concretului realitatii?!
» Prin participarea unor spectacole de peste hotare, cea de-a cincea editie "festCO" isi extinde aria proiectului pentru o recunoastere internationala a dramaturgiei noastre.
Si Gogol era roman!"
George Mihaita (directorul Teatrului de Comedie si al "festCO")