» A scazut ponderea IMM-urilor cu activitate de comert cu amanuntul si a ramas constanta ponderea la comertul cu ridicata.
» Piata urmeaza sa fie dominata de marile magazine de tip hypermarket, in detrimentul firmelor mici.
» Principalele oportunitati de afaceri le constituie penetrarea de noi piete si obtinerea de granturi.
Reprezentantii firmelor mici si mijlocii apreciaza, per ansamblu, mediul de afaceri din Romania ca fiind unul favorabil, insa semnaleaza ca dificultati cu care se confrunta, in perioada actuala, birocratia, fiscalitatea excesiva si lipsa fortei de munca calificate. Astfel de aspecte sunt mentionate intr-o analiza realizata recent de Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania, dupa chestionarea a 1.178 de intreprinzatori din toate judetele tarii. Din cei intervievati, 42,91% apreciaza ca situatia economica este favorabila afacerilor. Aproximativ 35,1% au raspuns ca situatia economica nu le influenteaza activitatea, iar aproape 22% ca afecteaza negativ afacerile. "Se remarca o diminuare a ponderii intreprinzatorilor care apreciaza nefavorabil mediul economic, ceea ce este un semnal bun pentru noi", a declarat ieri, la lansarea Cartei Albe a IMM-urilor, Ovidiu Nicolescu, presedintele CNIPMMR.
Penetrarea de noi piete
In cele mai multe dintre intreprinderile mici si mijlocii care au facut obiectul analizei realizate de Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania, s-a considerat ca una din principalele oportunitati de afaceri o constituie penetrarea de noi piete, ceea ce demonstreaza cresterea puterii economice de ansamblu a sectorului de IMM-uri. Celelalte oportunitati de afaceri importante evidentiate sunt obtinerea de granturi (indicate de 55,26% din firme), folosirea de noi tehnologii (47,11%), asimilarea de noi produse (46,6%), cresterea vanzarilor pe piata interna (36,93%), sporirea exporturilor (16,72%) si realizarea unui parteneriat de afaceri (15,3%). Pentru anul in curs, 2,21% din IMM-uri au identificat ca oportunitati de afaceri: realizarea de colaborari internationale, dezvoltarea pietei imobiliare, realizarea unor importuri, dezvoltarea activitatilor pe baza managementului prin proiecte etc.
Sondajul a evidentiat ca firmele mici si mijlocii si-au schimbat perceptia in ceea ce priveste oportunitatile de dezvoltare, in urma aderarii la Uniunea Europeana, chiar daca gradul de capitalizare a IMM-urilor autohtone este de 6 ori mai redus decat al celorlalte tari membre.
"Este o evolutie fireasca a ponderii oportunitatilor identificate de IMM-uri. Piata interna mai reprezinta o oportunitate doar pentru 36,93%", a declarat Nicolescu.
Pozitie dominanta a hypermarketurilor
Firmele mici si mijlocii din domeniul comertului vor fi cele mai afectate de intensificarea concurentei ca urmare a aderarii la Uniunea Europeana, "piata urmand sa fie dominata de marile magazine de tip hypermarket", a mentionat Constantin Ciutacu, vicepresedintele Consiliului Concurentei.
La sfarsitul anului 2005 erau inregistrate peste 221.000 de firme din domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul, in scadere fata de anul precedent.
"Reducerea numarului firmelor din comert este determinata de intrarea pe piata a hypermarket-urilor, care au determinat inchiderea mai multor societati din domeniul comertului. Este bine si nu prea. Aceste firme vor fi afectate in continuare de extinderea acestui tip de magazine", a spus Ciutacu.
Vicepresedintele Consiliului Concurentei a mentionat ca "la Consiliul Concurentei au fost depuse mai multe plangeri ale firmelor mici care reclama abuzul de putere si de pozitie dominanta ale marilor companii". Desi in regres, comparativ cu anii anteriori, activitatea de comert cu amanuntul ocupa locul intai, din punctul de vedere al numarului de firme, urmat de comertul cu ridicata si servicii conexe.
Potrivit datelor publicate in Carta Alba a IMM-urilor, in Romania erau inregistrate, la sfarsitul anului 2005, 526.000 de firme mici si mijlocii, dintre care cele mai multe activau in domenii cum ar fi comert, servicii prestate firmelor si constructii.
Dificultati
» Lipsa angajatilor
Cele mai frecvente dificultati pe care le intampina firmele mici si mijlocii sunt birocratia (indicata de 71,65% dintre IMM-uri), fiscalitatea excesiva (60,27%), angajarea, pregatirea si mentinerea personalului (43,72%), intarzierea la plata facturilor (42,44%), dobanzile ridicate la credite (41,51%), accesul dificil la credite (38,88%), coruptia (37,69%), controalele excesive (30,48%) si scaderea cererii interne (28,61%).
Birocratia excesiva este semnalata cel mai des de catre firmele din servicii si cel mai rar de cele din constructii.