Unde puteau să se nască anvelopele de iarnă, dacă nu într-o țară nordică, unde temperaturile de -10 grade Celsius sunt considerate primăvăratice, iar, în secolul al XVII-lea, cavalerii strigau în luptă “Hakkaapäälle!” (Ucideți-i!). Acum 80 de ani, în 1936, finlandezii de la Nokian Tyres au inventat "Nokian Hakkapeliitta", primele cauciucuri de iarnă pentru autoturismele de pasageri.
Primele anvelope de iarnă, "Kelirengas", au apărut în 1934 și erau destinate camioanelor și autobuzelor. După doi ani de evaluare a avantajelor acestora, Suomen Gummitehdas Oy (Fabrica de cauciuc finlandeză – numele Nokian a apărut abia în 1988) a scos pe piață versiunea pentru autoturisme, "Nokian Hakkapeliitta", care a generat o adevărată revoluție în siguranța în trafic, în în condiții de carosabil alunecos și acoperit cu zăpadă.
Cea mai importantă funcție a anvelopei originale de iarnă a fost adâncimea benzii de rulare, drumurile fiind ca în România de astăzi, unele de pământ sau acoperite cu pietriș și nisip, altele asfaltate. Prin urmare, era important ca anvelopele să reziste atât pe gheață și zăpadă moale, cât și pe asfalt curat.
Mai târziu, în 1961, tot Nokian a prezentat prima anvelopă de iarnă cu ținte, numită Kometa-Hakkapeliitta. Aceasta a devenit imediat celebră la nivel global, după ce i-a ajutat pe piloții finlandezi de raliuri să domine legendarul raliu Monte Carlo, în anii 1960.
Acum, după 80 de ani, în multe țări, inclusiv în România, anvelopele de iarnă sunt obligatorii prin lege, iar oferta este extrem de bogată, toți producătorii având astfel de produse în portofoliu. Pentru a rula în siguranță iarna, nu trebuie să decât să vă încălțați corect mașina, ținând cont de tipodimensiuni, indicele de viteză și model, multe pneuri fiind dezvoltate în funcție de regiune și nevoile locale, cum ar fi condițiile climatice, starea drumurilor și întreținerea lor pe timp de iarnă.