19.7 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialGunoaiele nu zboara din Bucuresti nici cu zmeul

Gunoaiele nu zboara din Bucuresti nici cu zmeul

» "Inaltand zmeie cu localnicii" este
o actiune a artistului japonez Yoshinori Niwa, care si-a propus sa realizeze un zmeu din gunoaie si sa il inalte cu ajutorul bucurestenilor.

» Desi ploaia a stat in cele din urma, japonezul a reusit cu greu sa inalte zmeul facut din gunoaiele Capitalei in fata Teatrului National, vantul trantind de fiecare data la pamand pungile de supermarket.

 

La ora 11 in fata teatrului national ploua bine, asa ca Yoshinori Niwa, artistul japonez care a pus la cale actiunea "Inaltand zmeie cu localnicii", s-a vazut nevoit sa mute performance-ul intr-o sala a Centrului National al Dansului. Aici tanarul imbracat cu tenisi si sacou, neras, cu o basca roz cu cozoroc peste parul lung, s-a apucat sa intinda gunoaie pe podea (mai precis, pungi de plastic), in timp ce organizatorii Bienalei de Arta de la Bucuresti au oferit mai multe informatii despre happening si au invitat audienta la o discutie libera despre gunoi.
Yoshinori Niwa se considera "physical performance artist" si incorporeaza in actiunile sale animale, plante, spectatori si mediul inconjurator. Scopul declarat al lui Niwa este sa exploreze cum traiesc alte culturi si clase sociale. In ultimii cinci ani a activat in Marea Britanie, Canada, Germania, Ungaria, Japonia, Muntenegru, Serbia, Polonia etc. Performantele sale publice sunt mereu provocatoare si ironice, adesea critice fata de diverse aspecte ale societatii postmoderne, iar uneori fara un mesaj evident la prima vedere. Intr-una din performantele repetate de mai multe ori in diferite tari, Niwa invita o tanara atragatoare din audienta sa ii dea pantalonii jos, dupa care se asaza complet dezbracat de la brau in jos alaturi de alti barbati din audienta. "Cred ca aceleasi lucruri care sunt aventuroase pentru mine sunt aventuroase si pentru ceilalti. Normal, oricarei fete ii e jena sa ii dea pantalonii jos unui baiat in public. Acest fapt normal face audienta sa rada si sa aplaude", comenteaza artistul acest happening pe website-ul propriu. Intr-o alta isprava, in Tokyo, Niwa si-a pus peste cap o pereche de chiloti roz intr-o statie de metrou si a urcat astfel echipat scarile rulante, mergand cu spatele. Prietenii l-au alertat inainte ca politia sa ajunga la fata locului si artistul s-a facut nevazut. In San Francisco japonezul a putut fi vazut pe strada aplecandu-se si sorbind apa dintr-o balta si apoi scuipand-o intr-o balta alaturata. Au urmat o bataie cu perne intr-un vagon de tren local din Tokyo si un meci de fotbal pe un teren de un metru. Dupa uraganul Katrina, Niwa s-a solidarizat cu refugiatii din New Orleans  intr-un performance care a avut loc intr-o galerie in care artistul s-a tarat de sapte ori din niste cutii de carton pe sub un pat rasturnat pe podea si inapoi.

Pe bucuresteni japonezul i-a provocat sa se gandeasca la gunoaie. La fiecare inceput de ianuarie, cu ocazia anului nou, in Japonia oamenii inalta zmeie. De obicei facute din hartie, acestea capata forme inspirate din mitologia locala: caracatite, demoni, animale etc. Zmeul din gunoaie de la Bucuresti pune in legatura cultura japoneza si cea romaneasca prin ceea ce au ele diferit, dar mai ales prin situatiile si problemele pe care le au in comun: pungile de plastic cu steagul american, PET-urile de Coca-Cola si ambalajele de carton. Solutia la problema gunoaielor, se pare, vine tot de la capitalisti: o firma de colectare si reciclare a reziduurilor care a sponsorizat acest eveniment articol a anuntat participantii ca a reusit sa conecteze peste un milion de utilizatori la sistemul "Der Grüne Punkt", de colectare selectiva a ambalajelor.
Dupa ce ploaia a stat, Yoshinori Niwa a coborat cu zmeele in strada. A alergat cu ele prin fata Teatrului National, iar spectatorii i-au dat si o mana de ajutor, dar zmeele nu prea au vrut sa zboare. Abia inaltate cativa metri, vantul insistent trantea de fiecare data la pamant pungile de plastic lipite cu scotch.
Actiunea lui Yoshinori Niwa face parte din seria de evenimente paralele cu Bucharest Biennale, organizata de Pavilion in primavara anului viitor.

"Inainte gunoiul era altfel"

Am stat de vorba apoi cu tanarul japonez, destul de zgarcit cu cuvintele si cu explicatiile la performantele sale artistice "fizice".

» De unde ai luat gunoaiele, ai reusit sa le gasesti in Bucuresti sau le-ai adus cu tine din Japonia?
— A, nu. Le-am gasit aici. Le-am luat de pe strada, din centrul orasului.

» si ce se poate spune despre noi, dupa gunoaiele noastre?
— Gunoaiele de aici sunt mult mai curate decat gunoaiele din Japonia. Inainte sa vin aici ma asteptam sa fie mult mai mult gunoi si mai murdar, pentru ca stiam ca Romania este o tara mai saraca decat Japonia. Dar Japonia este capitalista de mai mult timp si probabil asta este motivul. Inainte de societatea de consum gunoiul era altfel, se degrada mai repede, iar lucrurile erau folosite cat de mult se putea inainte de a fi aruncate.

» Tu ai mai multe concepte de evenimente, de ce la Bucuresti ai venit cu zmeul de gunoi?
— Auzisem multe despre Bucuresti inainte sa vin aici, am vazut chiar un documentar despre perioada lui Ceausescu si despre revolutie si mi s-a parut foarte interesant. Am ramas cu ideea ca acesta este un loc interesant, in plina transformare si m-am gandit ca incepeti sa aveti aceleasi probleme pe care le avem si noi, cum ar fi problema societatii de consum si a gunoaielor.

» Care este sensul performantei tale "Transformarea baltii A in balta B", in care muti cu gura apa dintr-o balta de pe strada in alta?
— Ideea aceasta mi-a venit cand eram in Serbia, unde sunt foarte multi oameni saraci, care cersesc pe strada. Cand am fost acolo am simtin nevoia sa-i ajut, ca artist mi-am dorit sa fac ceva pentru ei, dar nu stiam ce as putea sa fac eu. Asa mi-a venit ideea cu balta. Inca nu stiu cum ii poate ajuta asta. Deci nu stiu ce inseamna.

» Ce semnificatie are bataia cu perne din tramvai?

— Acolo mi-am dorit sa transform un spatiu public ingust intr-un loc de comunicare personala. In Japonia calatoriile cu tramvaiul sau cu metroul pot fi foarte lungi si plictisitoare, asa ca m-am gandit ca bataia cu perne transforma vagonul intr-un pat, un loc intim. Pernele pe care le-am folosit sunt perne ceremoniale, asa ca am amestecat si alte cutume si obisnuinte tipic japoneze. Oricum, cei care s-au batut cu perne nu erau niste calatori oarecare, venisera acolo pentru asta.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă