După ce, în anul 2009, gradul de concentrare a pieţei asigurărilor din România la nivelul primilor cinci jucători din piaţă se dubla, ajungând la 41% comparativ cu anul anterior, în 2010 acesta a ajuns la 52,3% după consolidarea mai multor grupuri internaţionale prezente pe piaţa locală.
În continuare, cele două mişcări principale anunţate vor schimba imaginea TOP 5 nu numai prin intrarea în peisaj a unui jucător şi printr-o posibilă schimbare de lider, dar, mai ales, prin sporirea competitivităţii ofertei de produse şi servicii.
Astfel, OMNIASIG VIG a ocupat în 2010 a treia poziţie în piaţa asigurărilor non-life din România cu afaceri de 916 milioane lei, în scădere cu 17% faţă de anul anterior şi o cotă de 11% din piaţă.
BCR Asigurări VIG se poziţiona pe locul cinci în acelaşi clasament la finele anului trecut, cu o cotă de piaţă de 6,85% şi subscrieri de peste 522 milioane lei (circa 125 milioane EUR), cu 9% sub rezultatul din 2009. Aşadar, cele două companii cumulează afaceri de 1,44 miliarde lei la nivelul anului 2010, cu 300 milioane lei mai mult decât liderul pieţei asigurărilor din România, ASTRA Asigurări, care a încheiat anul trecut cu subscrieri de 1,1 miliarde lei şi o cotă de 12,85% din piaţă.
O fuziune aşteptată…
De asemenea, acţionarii societăţilor Ardaf şi Generali discutau de ceva vreme şi au concretizat recent fuziunea celor două societăţi. Noua companie, Generali România, devine astfel cel de-al 7-lea jucător de pe piaţa românească, cu o cotă de circa 7%.
Noua entitate va oferi toate categoriile de produse de asigurare, care vor fi vândute sub două branduri şi reţele de vânzare distincte, Generali Asigurări şi Aradf.
Această fuziune nu va aduce nici o schimbare pentru clienţii deja existenţi, care vor beneficia, în schimb, de servicii mai bune şi de o gamă mai largă de produse şi expertiză atât la nivel local, cât şi internaţional.
… şi una anunţată
Intenţia de fuziune dintre alte două companii din piaţă a fost anunţată la începutul lunii iulie de către reprezentanţii VIENNA Insurance Group. Practic, este vorba de OMNIASIG şi BCR Asigurări, ambele aparţinând VIG.
Cu privire la restructurările anunţate recent, Gunter Geyer, CEO-ul VIG, a declarat că „fuziunea planificată a celor două companii de asigurări generale, OMNIASIG şi BCR Asigurări, ne va eficientiza şi consolida poziţia pe piaţa din România, sinergiile rezultate urmând să ne propulseze veniturile la nivel local. Primii paşi în vederea implementării acestei fuziuni au fost iniţiaţi la începutul lunii august”.
În prima jumătate a anului OMNIASIG a subscris prime brute a căror valoare a depăşit 103 milioane euro, în scădere cu peste 11% faţă de perioada similară a anului trecut, şi deţine o cotă de aproape 11% din piaţa locală de asigurări. BCR Asigurări a subscris peste 55 milioane euro, ocupă poziţia a 7-a în topul întocmit pe baza rezultatelor din primul semestru al anului şi deţine o cotă de circa 6% din piaţă.
Noua entitate ar porni de la un potenţial de peste 16% cotă de piaţă reieşită din cumularea rezultatelor OMNIAISG şi BCR Asigurări, ceea ce reprezintă prime brute subscrise de aproape 160 milioane euro. Aceste cifre ar poziţiona compania astfel formată în postura de cel mai nou lider al pieţei asigurărilor.
Cea mai mare fuziune
Un exemplu elocvent în ceea ce priveşte fuziunile pe piaţa locală a asigurărilor este intrarea Groupama pe piaţa din România. În perioada 2007-2008, grupul francez a intrat în România prin intermediul a trei achiziţii. Prin achiziţia ASIBAN, a BT Asigurări, precum şi a diviziei româneşti a OTP Garancia, dar şi prin capitalizările aferente investiţia făcută de GROUPAMA pe piaţa românească de profil s-a ridicat la peste 500 milioane euro în mai puţin de un an. Doar tranzacţia care a implicat ASIBAN s-a realizat pentru 350 milioane euro. Prin intermediul contractului semnat în prima parte a anului 2008, GROUPAMA devenea proprietarul unic al ASIBAN. Fondat în anul 1996, compania era un jucător de top pe piaţa asigurărilor din România şi ocupa la finele lui 2007 poziţia a treia, cu o cotă de 8% din piaţa asigurărilor. Această tranzacţie a fost precedată în decembrie 2007 de cumpărarea BT Asigurări şi, la începutul anului 2008, de preluarea OTP Garancia Asigurări. Tranzacţia prin intermediul căreia GROUPAMA prelua ASIBAN a fost cea mai mare derulată pe piaţa românească a asigurărilor, depăşind cu mult ca valoare preţul plătit de VIENNA Insurance Group pentru ASIROM sau OMNIASIG. Practic, preţul plătit pentru un euro cifră de afaceri a ajuns la 2 euro în cazul acestei tranzacţii.