» La Cluj, s-a incheiat primul proiect Leonardo privind educarea in comun a copiilor sanatosi cu cei care au diverse deficiente
» Principalele reforme care trebuie facute pentru adoptarea acestui nou sistem se refera la instruirea personalului si cresterea numarului de angajati in gradinite
Copii cu deficiente de vedere, de auz sau chiar mintale trebuie sa creasca si sa fie educati intr-o institutie de formare si indrumare primara normala, alaturi de copii sanatosi. Acest sistem de formare este aplicat in majoritatea tarilor dezvoltate, iar noile membre ale Uniunii Europene beneficiaza de proiecte nerambursabile pentru a invata cum sa aplice aceste sisteme si pentru a pregati cadrul institutional necesar. Liceul pentru Deficienti de Vedere din Cluj-Napoca, impreuna cu doua institutii partenere, institutul Monteclair din Franta si scoala de nevazatori si slab vazatori din Polonia, au finalizat saptamana trecuta un proiect Leonardo Da Vinci. Scopul acestui program de mobilitate, a cari valoare pentru partea romana a fost de 7100 de euro este, potrivit coordonatorului acestuia, Roxana Cziker, de "a realiza etapele premergatoare elaborarii unui proiect de reorganizare a institutiilor de educatie prescolara, astfel incat sa permita integrarea copiilor cu deficiente in randul celorlalti". Concluziile arata, potrivit lui Cziker, ca "e nevoie sa formam personalul din gradinite ca sa poata face fata nevoilor speciale ale acestor copii, dar si sa creasca numarul angajatilor in gradinite".
Ea a spus ca, la nivelul judetului Cluj, exista peste 700 de nevazatori, iar cei mai multi dintre copiii cu diverse forme de deficiente nu sunt inclusi in nici un program de educatie, lucru care ii condamna la o viata fara nici o sansa. z
VIZITa
Delegatia partenerilor de proiect a realizat la finalul saptamanii trecute o vizita in cadrul gradinitei clujene nr. 56, unde, potrivit directorului acesteia, Luciana Gherle, au "analizat modul in care este organizat programul copiilor la toate grupele de varsta, astfel incat sa vedem in ce fel se poate realiza integrarea copiilor speciali in sistemul actual de educatie". Totodata, gradinita a facut un sondaj printre parinti pentru a evalua reactia acestora la ideea de a avea in aceeasi grupa cu copiii lor si copii cu diverse deficiente. "Reactia a fost peste asteptari, dar este necesara si o campanie de informare si educare a parintior, sa accepte acest sistem", a apreciat Gherle.