-2 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăSpecialGazul lichefiat, alternativă la gazul rusesc

Gazul lichefiat, alternativă la gazul rusesc

Problemele pe care le are România în privinţa importurilor de gaze naturale din Rusia, care s-ar putea complica în contextul actualei crize geopolitice din Ucraina, şi-ar putea găsi rezolvarea prin implementarea unui proiect cu finanţare europeană, în cadrul căruia vor fi construite terminale pentru gaz lichefiat, la Constanţa şi Galaţi. Proiectul se numeşte “LNG Masterplan for Rhin-Main-Danube”, are un buget de 120 milioane euro, din care 40 milioane euro este finanţarea UE prin programul TEN-T, şi are ca scopuri creşterea utilizării gazului natural lichefiat (LNG), un combustibil mai ieftin şi mai puţin poluant, precum şi identificarea logisticii şi infrastructurii necesare pentru folosirea acestuia.

În perioada 26 – 28 mai, a avut loc la Galaţi întâlnirea Consorţiului de implementare a “Masterplanului”, format din 70 de specialişti din 12 ţări. Cu acest prilej, proiectul a fost prezentat de Alexandru Capato, preşedintele Asociaţiei ProDanube International din Viena, care este gălăţean şi conduce asociaţia a cărei activitate este concentrată asupra lobby-ului pentru dezvoltarea unor proiecte de punere în valoare a potenţialului Dunării, Manfred Seitz, secretar general al asociaţiei şi coordonator al proiectului şi Nico Van Dooren, director Energy & Industry al Portului Rotterdam şi co-coordonator al proiectului. În proiect sunt partenere 33 de instituţii şi companii, printre care şi şase organizaţii din România, între care se află două companii din Galaţi, Compania Naţională Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) şi compania de navigaţie Navrom SA.

„Se vor construi opt nave, dintre care două pentru transportarea gazului natural lichefiat. Se vor face investiţii în cinci terminale, în Antwerp (Olanda), Russe (Bulgaria) şi se vor face studii de fezabilitate pentru posibile terminale în porturile Constanţa, Galaţi şi Komarno (Ungaria)”, a declarat Manfred Seitz. “Cu toţii am înţeles care sunt beneficiile gazului natural lichefiat şi de aceea facem aceste investiţii”, a spus, la rândul său Nico Van Dooren.

Motoarele navelor fluviale, trecute pe LNG

Compania Navrom SA Galaţi ar urma să facă investiţii în schimbarea motoarelor navelor propulsoare, ceea ce ar presupune costuri substanţiale. Directorul general Constantin Hârţan crede, însă că aceste costuri ar putea fi suportate după o analiză economică atentă a beneficiilor prognozate. “Compania Navrom SA Galaţi s-a implicat în acest proiect din motive lesne de înţeles, pentru un transportator fluvial costurile cu combustibilul fiind în jur de 35% din cheltuieli. Orice idee de reducere a costurilor la combustibili înseamnă foarte mult pentru noi şi de aceea ne-am pus speranţa în acest proiect”, a declarat directorul Navrom SA Galaţi.

La Galaţi, un terminal de până la 20.000 mc

APDM va fi implicată în trei dintre activităţile proiectului: “În prima dintre ele vom analiza condiţiile cadru existente în România, atât din punctul de vedere al legii, cât şi din punctul de vedere al mediului şi posibilităţilor de introducere a gazului lichefiat drept combustibil, dar şi ca marfă care să poată fi transportată pe Dunăre. De asemenea, vom analiza cererea şi oferta în zona Dunării Maritime, cu o trimitere clară către Portul Galaţi. În al doilea pachet de activităţi în care suntem implicaţi, am demarat realizarea unui studiu de prefezabilitate pentru construirea unui terminal al unei staţii de bunkeraj pentru gaz natural lichefiat în Portul Galaţi şi vom fi implicaţi în partea de finanţare a acestui viitor terminal. Ultimul pachet de activităţi se referă la managementul proiectului, la care colaborăm cu ceilalţi 32 parteneri, sub coordonarea Pro Danube”, a declarat Silviu Meternă, director economic al APDM Galaţi. Terminalul de la Galaţi ar urma să aibă capacitatea de 20.000 mc. “Pentru un terminal cu capacitate mai mică, la Galaţi, cred că ar merge un terminal cu o capacitate de 20.000 mc, dar s-ar putea începe cu un terminal de 1.000 mc, ceea ce ar însemna o investiţie de aproximativ 1,5 milioane de euro”, a precizat Nico Van
Dooren.  

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă