Premierul Republicii Moldova, Vlad Filat si ministrul roman de Interne, Vasile Blaga, au inaugurat luni un nou punct de trecere a frontierei intre cele doua tari. Este vorba de vama Radauti-Prut – Lipcani.
Cei doi oficiali s-au intalnit, simbolic, pe podul care face legatura dintre cele doua state, la jumatatea cursului Prutului. Premierul Filat a fost primul basarabean care a trecut prin Vama Radauti-Prut, iar pe pasaportul sau diplomatic a fost trecuta viza cu numarul 001. "Este un moment emotionant ca dupa 60 de ani sa fiu primul moldovean care trece din nou prin Vama Lipcani-Radauti Prut", a spus Vlad Filat in fata autoritatilor si a localnicilor. Acesta s-a adresat romanilor spunandu-le ca cele doua state surori nu trebuie sa mai fie despartite.
Inainte de inaugurarea vamii, premierul Filat si ministrul de interne roman Vasile Blaga au taiat bucati din gardul din sarma ghimpata care a fost instalat intre cele doua tari in regimul comunist si care a dainuit pana astazi. "Niciodata nu trebuie sa ne mai desparta asa ceva", a spus Filat.
Premierul basarabean a luat mai multe bucati de sarma ghimpata ca amintire pentru el si pentru prietenii sai de la Chisinau. La randul sau, Vasile Blaga a asigurat ca vor fi intreprinse toate demersurile, astfel incat cetatenii celor doua tari, care locuiesc pe o raza de 50 de kilometri de frontiera romano-molodoveana, sa poata trece fara viza, doar pe baza permisului european de mic trafic. In localitatea botosaneana Radauti-Prut sunt sute de moldoveni care au plecat din Basarabia in timpul ocuparii de catre URSS si de atunci nu s-au mai intors in locurile natale. Acestia asteptau ieri sa treaca granita, dupa 60 de ani.
Podul Radauti Prut – Lipcani a fost construit in 1937 si aruncat in aer in 1944 de trupele germane. In anul 2000, Comisia Europeana, pornind de la existenta Protocolului moldo-roman din 1993, le-a alocat guvernelor de la Chisinau si Bucuresti, prin programele TACIS si PHARE, suma de 11 milioane de euro, dintre care opt milioane i-au revenit Republicii Moldova, pentru constructia vamii, si trei milioane Romaniei.
Constructia podului s-a incheiat la sfarsitul anului 2005, insa, pana acum, podul peste Prut nu a fost utilizat niciodata.
Podul are o lungime de 246 de metri, o latime de 10,8 metri, dintre care 7,8 metri sunt destinati, ca parte carosabila, celor doua benzi de trafic si cate 1, 5 metri celor doua trotuare laterale, intrucat podul a fost prevazut si pentru trecerea pietonala. Podul este construit pentru clasa E de incarcatura, adica poate sa reziste la o greutate de 80 de tone.
Partea moldoveana a incheiat toate lucrarile de infrastructura legate de Vama Lipcani, care este una dintre cele mai moderne de pe frontiera cu Romania.
Punctul de trecere a frontierei nu a putut fi deschis pentru ca autoritatile romane nu au amenajat sediul vamii si infrastructura aferenta. In cadrul intalnirii de acum doua saptamani dintre presedintele Romaniei si omologul sau moldovean, Mihai Ghimpu, s-a convenit deschiderea in regim de urgenta a punctului de trecere a frontierei dintre Radauti Prut si Lipcani. Astfel, autoritatile romane au fost nevoite sa amenajeze o vama provizorie, iar traficul va fi deschis incepand din 15 februarie.