Miercuri se împlinesc exact şase săptămâni de când fregata „Regele Ferdinand” a intrat în dispozitivul naval Atalanta. Până în prezent, echipajul românesc s-a achitat cu brio de toate misiunile încredinţate de comandamentul forţei antipiraterie din Oceanul Indian, fie că a fost vorba despre escorta vaselor comerciale, salvare pe mare sau operaţiuni de cercetare. În cele şase săptămâni de misiuni sub drapelul EU NAVFOR (comandamentul forţei navale a Uniunii Europene), fregata a bifat mai multe premiere pentru Forţele Navale Române, respectiv prima misiune cu elicopter ambarcat, prima utilizare a IAR Puma Naval în misiune reală, cu armament la bord, trecerea Ecuatorului, primele antrenamente de tragere a unei nave militare româneşti în Oceanul Indian şi altele. Din fericire pentru echipaj, până în prezent piraţii s-au ferit să atace fregata românească şi, de asemenea, navele comerciale pe care aceasta le escorta.
SEAL-ul românesc, cu degetul pe trăgaci
Dacă până acum grupa de forţe speciale ambarcată la bordul fregatei nu a fost implicată în schimburi de focuri cu piraţii, acest lucru nu a redus câtuşi de puţin vigilenţa luptătorilor Grupului Naval Forţa Operaţii Speciale (GNFOS). La începutul acestei luni militarii GNFOS, echivalentul SEAL-ului american, împreună cu grupele de protecţie din cadrul echipajului, au executat şedinţe de tragere şi simulări ale unor situaţii-limită în care echipele de boarding (inspecţie) au fost atacate de inamici. Intervenţia la navele suspecte de piraterie se face cu RHIB-uril (şalupele rapide), iar pe timpul acestor misiuni situaţia se poate complica într-un timp scurt, condiţii în care echipa de boarding expusă focului inamic trebuie protejată de către grupa Force Protection de la bordul fregatei. În aceste situaţii trăgatorii de pe navă trebuie să acţioneze rapid, iar acurateţea tragerilor să atingă un nivel maxim. Aceste situaţii au fost simulate în condiţii de căldură excesivă, iar marinarii au avut pe ei echipamentul complet, aproximativ 30 de kilograme în plus. Astfel de antrenamente sunt cu atât mai necesare încât alte nave ale coaliţiei europene au fost atacate direct de către piraţi, care nu se sfiesc să deschidă focul chiar şi asupra elicopterelor militare. Înainte de a intra în dispozitivul Atalanta, forţele speciale româneşti s-au antrenat la centrul de pregătire NMIOTC (NATO Maritime Interdiction Operational Training Center) din Souda Bay, insula Creta.
„Legiune” antipiraterie
Zona în care operează EU NAVFOR cuprinde partea de sud a Mării Roşii, Golful Aden şi partea de vest a Oceanului Indian, inclusiv insula Seychelles. Zona de operaţii include, de asemenea, teritoriul de coastă al Somaliei, precum şi apele sale teritoriale. Această zonă reprezintă o suprafaţă de 2.000.000 mile marine pătrate, respectiv aproape patru milioane kilometri pătraţi, echivalentul a de 30 de ori mărimea Angliei sau de 10 ori dimensiunea Germaniei. Forţele implicate variază în funcţie de perioada musonilor, care au un impact semnificativ asupra nivelului de piraterie. De obicei, sunt implicate de la patru până la şapte nave de luptă de suprafaţă, una-două nave auxiliare şi de la două până la patru MPRAS (Maritime Patrol and Reconnaissance Aircrafts – aeronave de patrulare). Incluzând şi bazele terestre, personalul EU NAVFOR care se află în zona de operaţii ajunge până 1.500 de militari.