25.5 C
București
sâmbătă, 27 iulie 2024
AcasăSpecialFOTO: Licitatia GOLDART 114, „Documente rare, imagini alese” Joi 17...

FOTO: Licitatia GOLDART 114, „Documente rare, imagini alese” Joi 17 0ctombrie, ora 19

O bogată ”recoltă” de toamnă este prezentată amatorilor de frumos în licitaţia din 17 octombrie a Casei GOLDART.  Cunoscătorii sunt invitaţi să aleagă la hotelul Marshall din Calea Dorobanţi între manuscrise rare, ediţii princeps, cărţi purtând autografe faimoase, reviste şi monografii alese pe deoparte, şi grafică rafinată, artă contemporană, sculptură şi pictură aparţinând unor artişti români consacraţi. În prim plan, două lucrări semnate de Tonitza şi, respectiv, Dărăscu.

Dintre rarităţile bibliofile semnalăm unica serie completă (a 4-a ) a  Biletelor de papagal din perioada 1944-1945, ediţia Titu Maiorescu a Poesiilor lui Eminescu din 1895, câteva ediţii princeps din opera lui Tudor  Arghezi şi Gala Galaction, o ediţie liliputană Faust de Goethe, o mapă rară cu 64 de planşe impecabile ilustrând Palatul Băncii Chrissoveloni din  Bucureşti, un album rar al Castelului Peleş, incitante cărţi bisericeşti, abecedare vechi, reviste interbelice, fotografii  inedite.

Arta contemporană este ilustrată de nume consacrate: Sorin  Ilfoveanu, Aurel  Nedel, Zamfir Dumitrescu, Viorel Mărgineanu, Ştefan Câlţia, şa.

De la sculptura lui Boris Caragea şi Oscar Spaethe la grafica unor Aurel  Jiquidi, Paul Neagu, Jean  Al. Steriadi, Ion Alin Gheorghiu, Theodor  Pallady, Aurel Băeşu, N.  Grant, ş.a, până la pictura ieşită de sub penelul unor binecunoscuţi artişti, arta plastică este consistent reprezentată în sesiunea actuală.

Din nenumăratele opere oferite publicului s-au ales spre prezentare două lucrări de excepţie definite prin ”clasicitatea” lor.

 ”Nud”- de N. Tonitza

Motiv privilegiat în opera lui Tonitza, asupra căruia a revenit de nenumărate ori, nudul feminin l-a cucerit prin afectivitatea temei, prin senzualitatea sa intrinsecă şi, nu mai puţin, prin variatatea valenţelor artistice oferite. Regăsim şi în nudul  din această licitaţie aceeaşi plăcere pentru fluiditatea liniei, gustul pentru construcţia volumelor şi rigoarea cromatică.

Spre deosebire de alte creaţii asemănătoare, în care forma personajului se decupează fragil pe un fundal decorativ, căpătând la rândul său valenţe ornamentale, în cazul de faţă nudul respiră o voluptate aparte, impregnată de consistenţă plastică.

Atmosfera creată de griurile vibrate din fundal, elimină orice tentă artificioasă, iar frumosul natural este pus în valoare prin frumosul artistic.

”Amiază la Balcic” de N.  Dărăscu

Atmosfera peisajelor dobrogene, cuprinsă într-o lumină aparte care învăluie volumele şi nuanţează umbrele, l-a fermecat pe Dărăscu încă de timpuriu. În ”Amiază la Balcic”, aidoma altor lucrări inspirate de Dobrogea, pictorul evită pitorescul mărunt, exotismul factice pentru a sonda nobleţea spaţiului, ritmurile volumelor şi armonia culorilor.

Vibraţia luminoasă capătă o surprinzătoare materialitate, ritmurile cromatice largi, mai ales, conferă luminii o incontestabilă consistenţă. Impresia de monumentalitate este sporită de ariditatea peisajului şi de rigurozitatea construcţiilor.

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă