Reprezentanţii Ford din SUA au anunţat pe 23 octombrie că vor închide până la finalul lui 2014 fabrica din Genk, Belgia, acolo unde lucrează în prezent 4340 de persoane. Pierderea pentru oraşul belgian, de doar 65.000 de locuitori dar şi pentru întreaga regiune este cu atât mai mare cu cât alte câteva mii de joburi ale furnizorilor sunt strâns legate de activitatea uzinei Ford.
În Genk sunt produse modele precum Ford Mondeo, S-Max şi Galaxy, care cel mai probabil vor şi mutate către alte fabrici din Europa, cel mai probabil la fabrica din Valencia, Spania. Astfel Belgia mai pierde încă o fabrică auto, din totalul de 5, după ce în 2010 a fost închisă prima fabrică la Antwerp. Genk este centrul economic al regiunii Limburg, oferind circa 45.000 de locuri de muncă, iar uzina Ford este cel mai mare angajator.
Efectul de domino: alte fabrici închise, România stă pe linia de plutire
Este deja o tendinţă în lumea auto reducerea capacităţilor de producţie sau strămutarea producţiei către zone mai ieftine, cum ar fi Europa de Est. Ford a mai anunţat tot marţi că va mai închide o a doua fabrică în Southampton, Anglia. Aceasta este ultima uzină producătoare de maşini pe care Ford o mai deţine în Anglia. Producţia de aici, în mare parte şasiuri pentru modelul Transit, ar urma să fie transferată către fabrica pe care Ford o deţine în Turcia.
Alan Mulally, reprezentant Ford a spus că „industria auto europeană trebuie să scadă la adevărata valoare a cererii din piaţă”. Oficialii Asociaţia Construcotilor Europeni de Automobile (ACEA) consideră că Europa nu va mai putea vinde la fel de multe maşini ca înainte, în condiţiile în care există un excedent foarte mare de producţie, iar criza continuă. Conform businessweek alţi producători care au închis fabrici şi care au în plan reduceri ale producţiei sunt PSA Peugeot Citroen, care va închide o fabrică la Paris în 2014, Opel, care vrea să încheie producţia de la Bochum şi Fiat, care a închis o fabrică în 2011 în Sicilia.
România stă deocamdată bine, având în vedere contextul în care maşinile low-cost se află într-o tendinţă ascendentă. Ford plănuieşte creşterea producţiei la uzina de la Craiova iar Dacia, producătorul autohton de automobile, va avea cel mai probabil creşteri semnificative ale vânzărilor o dată cu lansarea noilor generaţii de autoturisme.
Un exemplu pentru Europa ar putea fi modelul american, în SUA fiind închie de la începutul crizei economice câteva zeci de fabrici din industria auto. Efectul nu s-a lăsat aşteptat, piaţa auto revenind pe plus anul acesta. Conform reprezentanţilor din industrie pentru ca o fabrică să fie profitabilă ea trebuie să aibă o capacitate de producţie de peste 80%. Piaţa auto din europa s-a diminuat cu circa 20% de la începutul crizei economice.