Şomerii clujeni, dar şi o parte dintre oamenii care nu mai au locuri de muncă şi care trăiesc în localităţi din Transilvania de Nord-Vest, vor primi o a doua şansă datorită unor proiecte cu finanţare europeană. Unul dintre ele va fi organizat de două asociaţii patronale clujene, împreună cu un centru de formare a adulţilor, iar celălalt de Camera de Comerţ Cluj, împreună cu Asociaţia Caritas a Eparhiei Greco-Catolice şi cu două societăţi italiene care oferă consultanţă în implementarea proiectelor europene.
Centru mobil de formare profesională
Împreună, cele două proiecte au ca scop consilierea câtorva sute de şomeri şi reorientarea lor pe piaţa muncii. Primul proiect – „Centrul regional de ocupare mobil” – se numeşte aşa deoarece presupune deplasarea echipei de specialişti în comunităţile-ţintă. Acest lucru va uşura, pe de o parte, comunicarea cu oamenii, care, astfel, nu vor mai fi nevoiţi să cheltuiască bani sau timp ca să ajungă la consilieri, dar va şi menţine costurile într-o marjă suportabilă, pentru că întâlnirile se vor desfăşura în localitatea în care trăiesc beneficiarii, într-o clasă de şcoală sau în vreo sală de primărie.
Proiectul are asigurată o finanţare de 500.000 de euro, prin Fondul Social European, şi are ca obiectiv general creşterea gradului de ocupare în trei judeţe – Cluj, Sălaj şi Maramureş, precum şi oferirea de cursuri de specializare, deoarece jumătate dintre persoanele care vor primi consiliere vor fi înscrise şi la cursuri de specializare în noi meserii.
Managerul de proiect, Mihaela Vonica, a explicat că meseriile alese sunt cele de agent comercial, ospătar, bucătar, confecţioner-asamblor articole din textile, instalator şi electrician, deoarece echipa proiectului a considerat că acestea sunt, la momentul actual, unele dintre cele mai cerute pe piaţa muncii, în cele trei judeţe. Ea a explicat că în această perioadă de criză oamenii sunt mai receptivi la cursurile de formare profesională, faţă de acum doi ani, pentru că atunci se găsea mai uşor de lucru şi salariile erau mult mai bune.
Proiectul are drept scop, ca la final, cei 400 de şomeri instuiţi să ştie să utilizeze calculatorul pentru a face rost de informaţii care să-i ajute să-şi găsească de lucru, precum şi semnarea unor contracte de muncă pentru cel puţin 22 de persoane. Perioada de implementare de 24 de luni.
Cursuri pentru şomeri şi antreprenori
Al doilea proiect are ca scop ajutarea a 150 de persoane să se reorienteze pe piaţa muncii şi includerea în programe de instruire profesională a altor 120. Dintre aceştia, jumătate vor urma cursuri de specializare, iar cealaltă jumătate de calificare. De asemenea, pentru că unii dintre şomeri pot avea spirit de afaceri, 25 de persoane vor urma o pregătire specială pentru a-şi dezvolta aptitudinile antreprenoriale.
„Rolul nostru este acela de a indentifica şi consilia tinerii din Cluj care nu au un loc de muncă şi care nu au studii superioare. Noi ofeream şi înainte această consiliere, iar acest proiect vine ca o mănuşă peste ceea ce făceam noi la Caritas şi sperăm ca astfel să venim şi mai mult în întâmpinarea nevoilor acestor tineri dar şi a economiei”, a spus preotul Alexandru Hruban la lansarea proiectului.
Printre ambiţiile pe care şi le-au propus organizatorii prin acest demers se numără şi ajutare a 24 de persoane de a semna un contract de muncă şi susţinerea a altor 15 în deschiderea unei afaceri. Dintre aceştia, trei ar putea să câştige, în urma unui concurs organizat în interiorul proiectului, consultanţa de care au nevoie pentru a-şi pune firma pe picioare. Proiectul beneficiază de o finanţare de 2.088.000 lei, prin programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
„Un utilaj scump nu valorează nimic fără un specialist”
Ambele proiecte vor beneficia de crearea unor situri sau portale interactive care îi vor ajuta pe cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă să se întâlnească, măcar virtual, cu angajatorii. Atât reprezentanţii Camerei de Comerţ, cât şi cei ai Asociaţiei Patronilor şi Meseriaşilor Cluj au promis, fiecare pentru proiectul său, că vor face lobby pe lângă membrii să posteze pe aceste situri anunţurile de muncă.
La rândul său, directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a făcut un apel către angajatori să înţeleagă că formarea profesională continuă nu înseamnă doar un avantaj pe care ei îl oferă angajaţilor lor, ci şi lor înşişi, deoarece un bun muncitor este cheia unei afaceri de succes.
„România se află pe ultimul loc în ceea ce priveşte formare profesională. Degeaba îşi cumpără o firmă un utilaj de 500.000 sau un milion de euro, dacă nu are acel muncitor specializat care să ştie să-l folosească. Trebuie să investim în oameni. Poate că nu realizaţi, dar criza va trece, iar oamenii care au calificări bune au tendinţa de a pleca în căutarea unor salarii mai bune, adică în afara ţării”, a spus Don, care a adăugat că nu i se pare o soluţie aducerea unor muncitori din afară, cum ar fi chinezii. Don a mai spus că în prezent în Cluj sunt înregistraţi 15.000 de şomeri, iar capacitatea de calificare a AJOFM este de o mie de oameni pe an.