Declaratii triumfaliste, de la cel mai inalt nivel, spun ca traficul de marfuri prin Portul Constanta este in continua crestere. De curand, o astfel de teorie a fost formulata de insusi ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre: „Ritmul de crestere a traficului in Portul Constanta ne obliga sa acceleram programul de modernizare si crestere a capacitatii de operare a containerelor in acest port. Practic, in primele noua luni ale acestui an am avut aproape o dublare fata de 2004 a traficului de containere, ceea ce ne arata ca Portul Constanta devine din ce in ce mai atractiv pentru transportul de marfuri spre si dinspre Europa”.
Potrivit datelor statistice, in primele 9 luni ale anului 2005, traficul maritim a crescut cu 21,62% (6.012 mii tone), de la 27.802 mii tone in primele 9 luni ale 2004 la 33.814 mii tone in aceeasi perioada din 2005. In cadrul traficului maritim, importul a cunoscut o crestere de la 14.613 mii tone la 16.691 mii tone in perioada analizata, aceasta reprezentand o majorare de 14,22% (2.078 mii tone). In ceea ce priveste exporturile, cresterea a fost de 23,35% (2.679 mii tone), aceasta reprezentand diferenta inregistrata de la 11.481 mii tone, in 2004, la 14.160 mii tone, in anul 2005.
Adevarul pe care ministrul nu il spune
La o privire mai atenta, lucrurile nu mai sunt insa atat de roz. De exemplu, daca in trimestrul II al anului 2004 se inregistrau 11,476 milioane tone, cantitatea de marfuri tranzitate a crescut, in perioada similara a anului curent, la 14,366 milioane de tone. Din pacate, un sfert din marfurile care trec pe aici este reprezentat de… fier vechi! Astfel, in trimestrul II 2005 au trecut prin Portul Constanta, in special la export, 3,686 milioane de tone de fier vechi. Cantitatea este in continua majorare, mai ales daca o comparam cu cifrele furnizate pentru primul trimestru: 2,982 milioane tone.
Numai materie prima
Datele nu arata bine nici la celelalte produse. De exemplu, prin Portul Constanta s-au tranzitat, in trimestrul II, 1.239 tone de produse metalice, dar numai o tona de produse fabricate din metal! Cu alte cuvinte, exportam materie prima care nu aduce valoare adaugata si nu contribuie la dezvoltarea economica. Exemplele pot continua: am exportat, in prima jumatate a anului, peste 2.000 de tone de combustibili solizi (carbune, cocs etc.), dar nici macar un gram din sticla, sticlarie si produse ceramice sau din piele, textile, confectii sau alte articole fabricate! In rest, prin Portul Constanta au mai trecut sute de tone de ingrasaminte naturale si chimice, de lemn si pluta, de ciment, var nestins si alte materiale pentru constructii, dar si mii de tone de cereale, de petrol brut si produse petroliere.
Containerele, vedeta de carton
„Traficul de containere isi continua trendul ascendent, inregistrand cele mai mari cresteri procentuale si cantitative”, spune comunicatul Ministerului Transporturilor. Datele furnizate spun ca, in perioada ianuarie-septembrie 2005, au fost inregistrate 535.331 TEU, cu 119,71% (291.686 TEU) mai mult fata de primele noua luni ale anului 2004, cand traficul a fost de 243.645 TEU. Din punct de vedere cantitativ, aceasta inseamna 4.987.211 tone, fata de 2.593.878 tone in anul 2004.
Traficul de containere are insa numeroase parti ascunse. Tendinta mondiala in transport este containerizarea, ceea ce inseamna ca aproape toate marfurile pot fi transportate in acest mod. Asa se explica si cresterea traficului. La nivel european insa, Portul Constanta nici macar nu intra in clasamentele de trafic. O alta problema, spun expertii vamali, este ca traficul de containere este cea mai eficienta modalitate de a introduce marfuri contrafacute in tara. Ei mizeaza pe faptul ca vamesii, conform noilor prevederi care vizeaza reducerea stationarii unui container in vama, nu au timp suficient sa verifice toate containerele. Pana in luna august a acestui an, au fost introduse, pe cale maritima, marfuri de contrabanda in valoare de 11.349.683 de euro. De la inceputul anului, cifra este astronomica: peste 35 de milioane de euro!
Pedist la pedist nu-si scoate ochii
Interesul ministrului Dobre pentru „cosmetizarea” Portului Constanta este de inteles, tinand cont de faptul ca la conducerea administratiei portuare se afla un coleg de partid, Mircea Banias. Indarjirea cu care se recita cifre triumfaliste este de inteles si din perepectiva faptului ca Administratia Porturilor Maritime Constanta a ajuns o piatra de incercare pentru Partidul Democrat. Multi dintre membrii sai exprima pareri, mai mult sau mai putin pertinente. In acest timp insa, operatorii portuari spun ca nu exista o politica la nivel guvernamental si ca, de fapt, se realizeaza o faramitare a portului, cu efecte dezastruoase pe viitor. Chiar si presedintele Basescu, fostul lider PD, pare sa fi uitat de port. La sfarsitul lunii august spunea ca va reveni in 30 de zile pentru a analiza studiile comparative efectuate de conducerea CNAPMC. A venit in Constanta, dar de ziua sa, in sanul familiei. Sa fie semn ca transformarea Portului Constanta intr-un port de tranzit este un pariu pierdut?