15.8 C
București
miercuri, 8 mai 2024
AcasăSpecialFascinaţia „copilului regal“, o afacere de sute de milioane

Fascinaţia „copilului regal“, o afacere de sute de milioane

Ducesa de Cambridge, soţia prinţului William, a fost adusă luni la Spitalul St Mary din Londra pentru a naşte. Spitalul este străjuit de la 1 iulie de o mulţime de ziarişti din lumea întreagă, mobilizaţi pentru a anunţa naşterea copilului ce va fi al treilea moştenitor, în ordinea succesiunii, al tronului Marii Britanii, evenimentul suscitând atenţia întregii planete.
Pasiunile şi agitaţia din jurul „copilului regal“ au generat o adevărată afacere, posibil de ordinul a 280 milioane euro, pentru economia britanică, datorită turismului şi vânzării de suveniruri.

„Royal baby”, a cărui naştere a suscitat interesul întregii planete, este primul copil al lui Kate Middleton şi al prinţului William, ambii în vârstă de 31 de ani şi căsătoriţi în 2011. 

Regatul britanic a decis abrogarea cutumei privind legea succesorală doar pentru primul copil de sex masculin, aşa că, indiferent de sex, „copilul regal“ va fi al treilea moştenitor la tron, în ordinea succesiunii, după bunicul său, prinţul Charles şi după tatăl său, prinţul William. Funcţionarii regali au confirmat că el va fi numit Alteţa Sa, prinţ/prinţesă regal/ă de Cambridge.

Contele Peel, actualul Lord Şambelan al Curţii Angliei, celebru pentru siguranţa afişată, părea depăşit în ultimele zile de comercializarea neînfrânată legată de naşterea viitorului copil princiar. Familia regală nu este o „marcă protejată” şi fiecare este liber să utilizeze simbolurile monarhiei în scopuri comerciale în măsura în care exploatarea lor rămâne în limitele bunei-cuviinţe.

Dar negustorii rivalizează în imaginaţie pentru a prezenta produse legate de fericitul eveniment. Farfurii, şepci, tricouri, drapele, pături. În magazinele de suveniruri, rafturile sunt gata să etaleze un munte de produse derivate cu sigla William şi Kate. Pe internet, în străinătate şi în special în SUA, unde cuplul este foarte popular, aşteptarea Zilei Z (a naşterii copilului regal) a produs un boom promoţional. Vânzările de obiecte de colecţie cu deviza aristocraţiei, „Născut să domnească”, au atins apogeul.

Party Pieces, o societate specializată în organizarea petrecerilor pentru copii, fondată de părinţii lui Kate, a intrat şi ea în afacere, aşa cum demonstrează noua gamă de farfurii de unică folosinţă cu sloganul „Sunt o prinţesă”. Vârful imaginaţiei îi aparţine Hotelului Grosvenor din Mayfair, care a conceput o cameră regală în culoarea bej, dotată cu toate atuurile princiare, inclusiv un leagăn cu baldachin şi un chaise-long pentru o bonă extenuată. Tariful – 2.300 lire sterline pe noapte.

Pariuri şi publicitate

La loc de frunte se situează şi pariurile. Legendarele case de pariuri londoneze jubilează, deşi pariurile privind sexul copilului, numele, culoarea părului, data şi ora naşterii au mize mici. Departe de uriaşele sume ale pariurilor din fotbal sau curse hipice, însă impactul indirect este enorm. „Acest eveniment ne oferă o publicitate gratuită de excepţie, datorită ziarelor, care se reflectă în gama noastră de produse, în special sportul”, declară Graham Sharpe, director la William Hill, societate fondată 1934, una dintre cele mai mari nume din sectorul jocurilor de noroc.

Furnizorii regali îşi freacă şi ei mâinile. Cele 814 companii, dintre care şase producători francezi de şampanie, deţinătoare de brevete Royal Warrant contează pe creşterea cifrelor de afaceri. Royal Warrant Association, organism ce reprezintă societăţile în discuţie, speră că tapajul mediatic va relansa interesul tinerei generaţii pentru aura regală.

În faţa efervescenţei legate de venirea, „copilului regal“, responsabilii Royal Warrant au fost obligaţi să reitereze public condiţiile stricte ale utilizării brevetului. „Această onoare nu este decernată pentru motive comerciale, ci ca o recunoaştere de către Regină a excelenţei serviciilor oferite monarhiei. Nu poate fi exploatată pentru a face publicitate sau a vinde suveniruri”.

Naşterea copilului regal reprezintă o sărbătoare ce ar urma să aducă 243 milioane lire sterline pentru economia britanică, arată un studiu al CRR – Center for Retail Research.

Alimentele şi băuturile, fabricanţii de suveniruri, în special industria ceramică, precum şi editarea de cărţi şi de DVD-uri sunt cele trei sectoare care vor beneficia de naşterea copilului lui Kate şi William. Alt beneficiar este turismul, a cărui contribuţie la PIB este substanţială. Iar afluxul în capitală reprezentanţilor media din întreaga lume nu poate decât să întărească popularitatea monarhiei dincolo de frontiere.

Palatul regal doreşte cu orice preţ să evite a da impresia că trage profit din această nouă explozie de „Katemania”. Contribuţia la finanţe a Court of Royal Collection Entreprises Ltd, care gestionează magazinele regale, rămâne un secret de stat. Beneficiile „Windsor Inc” sunt, de asemenea, vărsate în conturile departamentului Lordului Şambelan, care nu oferă nici un detaliu. Experţii în marketing estimează că marca Windsor s-a restabilit progresiv după dramele din anii 1990, în special după moartea prinţesei Diana în 1997.

Cele mai citite

Iohannis – nu popcorn, ci (pop)corny

Ilustrație: Marian Avramescu Președintele României, Klaus Werner Iohannis, s-a deplasat în Statele Unite ale Americii (SUA), pentru a fi premiat, acum, în prag de...

În ce condiții ar putea da România un sistem Patriot Ucrainei

Iohannis a declarat că inclusiv liderul de la Casa Albă ”a adus această chestiune în discuție”, iar președintele român a spus că este ”deschis...

Regele Charles al III-lea nu-l va întâlni pe Prințul Harry din cauza programului foarte încărcat al monarhului

Prințul Harry nu se va întâlni cu tatăl său, Regele Charles al III-lea, în timpul vizitei pe care o efectuează în prezent în Marea...
Ultima oră
Pe aceeași temă