Ofiterii Serviciului pentru Protejarea Patrimoniului Cultural National din cadrul Directiei de Investigatii Criminale a IGPR l-au descoperit pe cel care a eliberat certificate de export definitiv pentru doua locomotive de patrimoniu. Astfel, in urma cercetarilor efectuate a fost inceputa urmarirea penala impotriva unui expert tehnic din Bucuresti, atestat de Ministerul Culturii si Cultelor, pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, fals intelectual si uz de fals.
In calitate de membru al Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor, barbatul a intocmit 34 de rapoarte de expertiza a unor locomotive cu abur ce apartineau mai multor societati, fara a efectua verificarile necesare. Mai mult, potrivit anchetatorilor, expertul tehnic a initiat si promovat procedura de clasare a acestor locomotive in categoria Tezaur a patrimoniului cultural national, prin incalcarea atributiunilor de serviciu si a prevederilor Legii 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil.
Printre locomotive se aflau si doua localizate in Statia CFR Curtici, judetul Arad, acestea apartinand in realitate unei societati comerciale cu sediul in Bucuresti. Cele doua locomotive cu aburi, dezmembrate si incarcate in cinci vagoane de marfa, au fost oprite pe 10 decembrie 2004, la Vama Curtici. Vagoanele urmau sa paraseasca tara, indreptandu-se spre Germania, unde aveau sa intre in patrimoniul Dampflok-Museum.
Cele doua locomotive i-au pus pe politisti in fata unei situatii paradoxale: desi fusesera clasificate prin Ordinul Ministrului 2779/2004 drept bunuri de tezaur, ele erau insotite de un certificat de export definitiv eliberat de Directia de Cultura a municipiului Bucuresti. Ori, conform legii, bunurile de patrimoniu clasate in categoria tezaur nu pot fi scoase definitiv din tara, ci doar temporar. Proprietara celor doua locomotive este SC „Atelierele CFR Grivita” SA, iar una dintre acestea este de productie germana si dateaza din 1922, iar cealalta este construita la Uzinele „Malaxa” in 1931, dupa patent german.