O investitie de cateva milioane de euro din judetul Caras-Severin inregistreaza doar cresteri de costuri, inaintea demararii lucrarilor propriu-zise. Banii exista si sunt asigurati dintr-o finantare europeana. Memorandumul de finantare prevede explicit ca orice depasire de costuri va fi suportata de Guvern. Numai ca de sapte luni, autoritatile centrale nu au platit nici macar avansurile pentru antreprenorii care au castigat licitatiile.
Subiectul este intens dezbatut in judet, direct afectat de amanarea demararii lucrarilor. Chiar daca nimeni nu este de vina, Statul Roman va avea de platit bani grei pentru timpul pierdut.
Pentru licitatia publica internationala cu precalificare, menita sa desemneze executantii celor cinci tronsoane de drum incluse in proiectul de reabilitare a E 70, ofertele s-au depus pana la 11 octombrie 2004. In ianuarie, anul trecut, au fost stabiliti castigatorii: firmele italiene „Garboli Conicos & Tirena”, pentru trei dintre tronsoane, si societatile grecesti „Pantechniki” SA si „Efklidis Aegek” pentru celelalte doua. Sedintele de negocieri pentru incheierea contractelor au fost stabilite pentru lunile februarie-martie 2005.
Contractele incheiate ar fi trebuit sa ajunga la Delegatia Comisiei Europene doar dupa atingerea unui procent acceptabil de exproprieri, care trebuiau realizate de autoritatile romane. Pentru tronsoanele Bahna – Mehadia si centura Mehadia, Mehadia – Domasnea si Domasnea – Caransebes, Comisia Europeana si-a dat acordul pentru semnarea contractelor de lucrari abia in toamna.
Firma „Efklidis Aegek” a pierdut contractul pentru tronsonul Caransebes – Lugoj, pentru ca nu a depus la termen garantia de buna executie a lucrarilor. Din octombrie 2005 nu a fost ales un alt executant.
Cat despre grupul de firme italiene, acestea oferisera un discount la lucrare, daca adjudecau primele trei tronsoane. Contractul pentru primul tronson nu s-a mai semnat, pentru ca nu au fost facute suficiente exproprieri in zona, situatie in care societatile din Peninsula vor renunta la reducere, astfel ca va trebui sa creasca suma cu care contribuie Statul Roman.
Nu au trecut decat cinci luni de la incheierea negocierilor pana la semnarea contractelor, finantate in proportie de 75 la suta de Comisia Europeana. Iar de la parafarea documentelor pana acum altceva nu s-a mai prea facut, in afara defrisarii, pe unele portiuni, a pomilor de pe marginea viitoarei sosele. In tot acest timp, costurile cresc, iar dezvoltarea economica a zonei nu se poate produce in parte si din cauza ca nu exista infrastructura rutiera.