12.5 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăSpecialDouăzeci de ani de alunecări de teren, zero soluţii

Douăzeci de ani de alunecări de teren, zero soluţii

Pentru a treia oară în ultimii douăzeci de ani, o alunecare de teren produsă în zona din nordul municipiului Galaţi a distrus calea ferată pe o distanţă de 800 de metri, ducând la suspendarea circulaţiei feroviare pentru o lungă perioadă de timp. Surpările s-au produs între kilometrii 5+100 şi 5+900 ai căii ferate Galaţi-Bârlad şi pe alocuri cele două şine de cale ferată au deformaţii care le fac să semene cu un montaigne russe. În alte zone, şinele deformate sunt suspendate, în altele sunt acoperite de malul de pământ care a luat-o la vale. Potrivit purtătorului de cuvânt al ISU Galaţi, Eugen Chiriţă, „în zonă s-a luat măsura restricţionării accesului persoanelor, întrucât fenomenul de surpare este în desfăşurare”. La Prefectura Galaţi a fost constituită o comisie formată din specialişti de Inspectoratul de Stat în Construcţii, la ISU, CFR Infrastructură şi Poliţia Transporturi, pentru a se afla cauzele producerii surpării şi a se identifica soluţiile pentru remedierea situaţiei. Operatorul feroviar, compania Transferoviar Călători, care asigură transportul de călători pe relaţia Galaţi – Bârlad, anunţat suspendarea circulaţiei trenurilor pe sectorul Galaţi-Tuluceşti, capătul sudic al acestui traseu fiind Gara Tuluceşti, situată la aproximativ şapte kilometri de Gara Galaţi. Călătorii sunt transportaţi pe distanţa Galaţi – Tuluceşti cu autobuzele regiei locale Transurb SA Galaţi. Potrivit reprezentanţilor Poliţiei Transporturi CF Galaţi, terenul afectat se află la o distanţă de 500 de metri de plaja lacului Brateş, iar surpările de teren încă se mai produc. Zona este supravegheată de echipele ISU şi Poliţia Transporturi.

Alte surpări s-au produs în 1993 şi 2000

Alunecările de teren s-au mai produs în aceeaşi zonă şi în 1993, circulaţia trenurilor fiind întreruptă timp de un an. Atunci s-a stabilit că trebuie efectuate consolidări pe o lungime de aproximativ nouă kilometri. În 1993, surparea s-a produs la 20 de minute de trecerea prin zonă a unui tren personal care circula spre Galaţi. Mecanicul locomotivei a trăit senzaţii tari, pentru că a simţit că linia „se mişca” şi a anunţat autorităţile feroviare. Alunecările de teren au continuat în zilele următoare, terasamentul de cale ferată s-a ridicat la o înălţime de aproximativ doi metri, iar una dintre şinele de cale ferată s-a rupt. Autorităţile au încercat să stopeze tasarea terenului prin construirea unui tronson experimental pe o distanţă de două sute de metri, între km 6 + 50 şi km 6 + 250. Lucrările au stagnat însă, din lipsa fondurilor. În luna martie a anului 2000 s-au produs noi alunecări de teren în aceeaşi zonă, la cinci kilometri nord de Gara Galaţi. Atunci a fost distrusă calea ferată Galaţi – Bârlad pe o distanţă de 700 de metri. După reparaţiile liniei de cale ferată, trenurile circulau în această zonă cu viteza de 10 km/oră.

Taluzul, o zonă cu probleme

Instabilitatea terenului creează probleme în zona Brateş din 1982. Surpările sunt determinate de diferenţa de nivel de 50 de metri dintre platoul pe care se află Galaţiul şi care se prelungeşte spre nord, şi zona Lacului Brateş, pe lângă care trece şi calea ferată. Se pare că alunecările de teren se produc din cauza existenţei în zonă a unor izvoare subterane. Este posibil ca şi desecarea, în anii 60-70, a 5.000 ha din Lacul Brateş să fi modificat circuitul apelor freatice în zonă. Astfel de probleme au apărut şi în alte zone situate de-a lungul taluzului dintre platoul înalt pe care se află municipiul Galaţi şi zonele mai joase. Alunecări de teren s-au mai produs de-a lungul anilor în zona Grădinii Publice şi în zona Turnului de Televiziune, unde s-au făcut consolidări începând din 1997-1998. Probleme sunt şi în zona Falezei Dunării, unde consolidarea taluzului cu piloţi de beton ar necesita peste 80 de milioane de euro. 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă