4.3 C
București
duminică, 22 decembrie 2024
AcasăSpecialDouă milioane de euro pentru un picior de pod

Două milioane de euro pentru un picior de pod

Consiliul Județean Gorj a primit banii de la Guvern și a atribuit lucrarea unei firme aflate în prag de insolvență, care nu are capacitatea să termine șantierul.

Un pod care face legătura între localitățile Schela, Turcinești și Târgu Jiu a fost avariat de inundații în aprilie, iar peste 6.000 de familii au rămas izolate. De atunci, au început bâlbele și problemele. Autorităților din Gorj le-a trebuit peste o săptămână să decidă, în primul rând, cine este proprietarul podului avariat.

Între timp, populația afectată a fost lăsată de izbeliște, fără a fi informată și sprijinită. Singura decizie a autorităților a fost să  închidă circulația rutieră și pietonală, însă fără a oferi alternative oamenilor.

CJ a dat contractul propriei firme

Ulterior, Guvernul Grindeanu a alocat, în mai, 9 milioane de lei către Consiliul Județean Gorj, din fondul de intervenție, pentru consolidarea podului de la Turcinești. Fiind vorba despre o situație de urgență, autoritățile gorjene au ales procedura de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare și au invitat trei firme să prezinte oferte pentru reparații: asocierea SC IDP Gorj SA – SC Armeanca Prest SRL, care a avut o ofertă financiară de 6.599.971,28 lei, YDAYL  Construct SRL, cu o ofertă de 6.616.293,42 lei, și S.C Secol România SRL, cu o propunere financiară de 6.603.758,30 lei.

Contractul a fost atribuit, prin urmare, asocierii dintre Întreprinderea de Drumuri și Poduri și firma Armeanca Prest, o asociere suspectă, având în vedere că prima este chiar societatea Consiliului Județean Gorj, adică organizatorul licitației, iar a doua este o firmă de casă.

Mai mult, IDP SA avea la finele anului trecut o datorie de peste 5,5 milioane de lei și o pierderi de peste 3,8 milioane de lei; practic, societatea se afla în faliment. Mai mult,  a fost nevoită ca în februarie 2017 să concedieze 149 de muncitori calificați și necalificați tocmai din cauza situației financiare dezastruoase în care se afla.

Situația întreprinderii de stat s-a înrăutățit grav după ce a pierdut tot de la Consiliul Județean Gorj un contract-­cadru pe patru ani în valoare de 35 milioane de euro pentru întreținerea drumurilor publice din județ. Practic, Întreprinderea de Drumuri și Poduri Gorj și-a pierdut obiectul de activitate.

Au făcut pe fugă o asociere

Consiliul Județean Gorj își justifică decizia de a invita cele trei societăți la negocieri, printre care și IDP SA, societate în prag de faliment, prin faptul că „nominalizarea operatorilor economici care să participe la «procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare» a avut la bază următoarele considerente: experiență similară în lucrări de reabilitare poduri și lucrări pentru înlăturarea efectelor calamităților naturale produse de inundații; modul uniform de organizare prin deținerea de baze de producție și puncte de sprijin, amplasate pe întreaga rețea de drumuri publice județene, la nivelul județului Gorj; dotarea cu mijloace de transport și utilaje specifice acestui tip de activitate (cilindri compactori, autobasculante, mașină de tăiat rosturi, freze de asfalt, excavatoare, buldozere etc.) și asigurarea de personal specializat în desfășurarea  activităților specifice de reparare și întreținere drumuri publice județene“.

Oamenii de afaceri din Târgu Jiu care conduc companii cu aceleași activități  și pe profit susțin că lucrurile stau, în realitate, altfel. „Nu este normal să invite la negocieri firme care la data procedurii se aflau în pragul insolvenței și cu probleme financiare serioase. Practic, societatea desemnată câștigătoare nu avea capacitatea tehnică și nici financiară pentru executarea acestei lucrări. Au făcut  pe fugă o asociere cu o altă companie de casă a PSD-ului, S.C Armeanca Prest SRL, și nici așa nu sunt capabili să execute lucrarea. Au solicitat Consiliului Județean Gorj să angajeze 27 de oameni special pentru această lucrare, ceea ce denotă clar că în timpul procedurii de atribuire a contractului Asociația S.C IDP Gorj SA – Armeanca nu îndeplinea o cerință importantă, aceea de a asigura personalul de specialitate”, ne-a declarat un om de afaceri.  

Viitura a  avariat utilajele lăsate la întâmplare în albia Jiului

Deși au existat avertizări meteorologice  de cod galben de precipitații și furtuni, utilajele nu au fost retrase din albie după fiecare zi de lucru, au fost lăsate chiar peste weekend în albia Jiului, iar pe 25 iulie viitura a surprins utilajele lăsate la voia întâmplării. Datele statistice și măsurătorile hidrologice arată că de fiecare dată în jurul datei de 20 iulie ( Sf.Ilie) debitul râului Jiu crește semnificativ, numai că, deși știau acest lucru, constructorii au ignorat aspectul. Neluând nicio măsură de prevenire pentru astfel de situații, șantierul a fost răvășit, fiind nevoie de sistarea lucrărilor la pod pentru remedierea pagubelor produse de viitură. Simțindu-se în culpă, cele două societăți asociate nu au solicitat bani suplimentar la contract,  preferând probabil să recupereze pagubele din sumele deja alocate.

Oamenii din localitățile izolate se tem

Ritmul în care decurg lucrările la pod i-a făcut pe localnicii care stau de partea cealaltă a Jiului să se gândească cu groază la ce va urma. „Ziua deja s-a micșorat, vor veni ploile și frigul. Ne va fi din ce în ce mai greu să suportăm acest șantier. Vor începe copiii școala, majoritatea merg la școală în Târgu Jiu. Este un calvar. Nu vor termina podul la timp, după cum văd că merg lucrurile”, ne-a declarat Constantin G. din Turcinești.

O localnică din Turcinești ne-a declarat: „Nu se gândesc la noi, cei care ne chinuim. Pentru ei (n.r. Consiliul Județean Gorj) a contat cine a luat banii. Se bucură și la necazul altora. Venim noaptea din schimbul doi și suntem nevoiți să trecem prin zăvoi, este întuneric, sunt foarte mulți câini, este spaima de pe lume de fiecare dată când lucrez pe timp de noapte”.

Nu au destui muncitori

După ce și-au dat mai mult cu stângul în dreptul  pe parcursul perioadei de când au început lucrările, firmele câștigătoare s-au trezit la mijlocul lucrărilor că nu au muncitori cu care să realizeze consolidarea podului.

Întreprinderea de Drumuri și Poduri Gorj a solicitat acționarului unic, Consiliul Județean Gorj, pe 10 august, acordul pentru schimbarea organigramei în vederea angajării a  27 de muncitori. Au nevoie de dulgheri, fierar-betoniști și muncitori necalificați, exact  aceiași oameni pe care în luna februarie i-au dat afară pe poarta întreprinderii, în ciuda protestelor celor disponibilizați. Problema nu este ușor de rezolvat, dat fiind faptul că forța de muncă calificată este tot mai greu de găsit în județul Gorj, iar Întreprinderea de Drumuri și Poduri Gorj oferă printre cele mai mici salarii. Există și „privilegiați“, la angajare: cei care au fost dați afară au prioritate.

Evaluare neconformă

Consiliul Județean Gorj susține că la momentul desfășurării procedurii de atribuire a contractului asociația  dintre cele două firme a îndeplinit toate cerințele tehnice. „Având în vedere faptul că lucrările pentru podul de la Turcinești au caracter de urgență determinat de calamități naturale care au avut ca efect îngreunarea accesului rutier și pietonal către localitatea Turcinești, obiectivul de investiție amintit anterior este prioritatea numărul unu pentru SC IDP SA, în sensul respectării graficului de lucrări și finalizării lucrărilor în termenul stabilit. Astfel, în ședința AGA din data de 10.08.2017, s-a luat decizia suplimentării personalului muncitor cu un număr de 27 de persoane pe perioadă determinată.

Majoritatea personalului angajat este dintre cei care au fost salariați ai societății ca  muncitori cu experiență în domeniu”, arată SC IDP Gorj SA.

Altfel spus, comisia de organizare a licitației pentru atribuirea contractului nu a evaluat obiectiv ofertele  și a atribuit lucrarea unei societăți care se dovedește că nu avea capacitate tehnică pentru executarea lucrărilor. Iar de pe urma acestei situații, suferă 6.000 de familii izolate de la jumătatea lunii aprilie.

Cele mai citite

Începe modernizarea liniei feroviare Roman-Iași-Frontieră. Trenurile vor circula cu 160 km/h

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Iași a emis Acordul de mediu pentru proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Roman-Iași-Frontieră”. Proiectul, derulat de CFR, vizează reabilitarea...

Criza politică și economică din România: Investitorii străini își retrag sprijinul

Instabilitatea politică generată de ascensiunea curentului suveranist și politicile impredictibile începe să aibă efecte serioase asupra economiei României. Deficitul bugetar în creștere și lipsa unei...

PNL în colaps financiar: Audit comandat pentru cheltuielile „scăpate de sub control”

Președintele executiv al partidului, Ilie Bolojan, a anunțat în ședința conducerii că acest audit este necesar pentru a clarifica situația financiară și a gestiona...
Ultima oră
Pe aceeași temă