A 39-a ediție a Raliului Dakar a debutat, duminică, la Asuncion, în Paraguay. Se anunță două săptămâni extrem de spectaculoase, România fiind reprezentată de către Emanuel Gyenes și Marcel Butuza, la clasa moto. Ambii vor concura pe motociclete KTM. Ca în fiecare an, raliul are trei clase principale: moto, auto și camioane.
Din Paraguay, Raliul Dakar va ajunge în Argentina, apoi în Bolivia, pentru ca finalul cursei să consemneze revenirea în Argentina, la Buenos Aires.
Vor fi nu mai puțin de șase etape la peste 3.000 de metri altitudine, dar Gyenes este extrem de optimist și speră să depășească performanța din sezonul trecut, atunci când a încheiat pe locul 14 în clasamentul general.
Obiectivul a fost atins, Gyenes fixându-și atunci ambiția de a termina în TOP 15.
Temperaturi scăzute și oxigen puțin
„Va fi dificil la altitudine! Trebuie să reduci ritmul ca să fii sigur că termini ziua, asta din pricina nivelului mai scăzut de oxigen. Va fi foarte frig noaptea, ne așteptăm la temperaturi apropiate de 0 grade”, a povestit Gyenes, înainte să plece spre Raliul Dakar, unde a debutat acum zece ani, la 22 de ani. El va avea de parcurs nu mai puțin de 8.818 kilometri, dintre care peste 4.000 vor fi probe speciale. Ziua de pauză este programată pentru data de 8 ianuarie, în Bolivia, la La Paz, capitala aflată la cea mai mare altitudine din lume (3.600 de metri).
La Raliul Dakar va participa și controversatul om de afaceri Marcel Butuza (51 de ani), din Brașov, cunoscut și drept „regele asfaltului”.
Butuza, care se pregătește de a 6-a aventură în Dakar, nu a impresionat până acum: a abandonat de trei ori, în 2011 s-a clasat pe locul 59, pentru ca un an mai târziu să încheie pe poziția a 44-a.
Butuza apare în TOP 300 Capital de anul trecut, averea acestuia fiind de 29-30 de milioane de euro.
Un competiție mortală
Prima ediție a Raliului Dakar a avut loc în 1978. A fost ambiția miliardarului Thierry Sabine, care se rătăcise în deșert în precedentul an și a fost aproape de moarte. Inițial, cursa debuta la Paris și se termina la Dakar, însă situația s-a schimbat radical între timp, în ultimii ani fiind preferată America de Sud.
Raliul Dakar este considerat unul extrem de periculos, iar accidentele sau furtunile de nisip au făcut destule victime printre protagoniști. Și-a pierdut viața inclusiv un spectator, chiar anul trecut, după ce a fost lovit de vehiculul francezului Lionel Baud, în Bolivia. De altfel, s-a ajuns chiar ca Raliul Dakar să nu fie organizat în 2008, din motive de securitate.
Români la Dakar, încă din 2005
Anul trecut, în Dakar a impresionat francezul Stephane Peterhansel, la vârsta de 50 de ani.
La clasa auto, acesta l-a întrecut pe qatarezul Nasser Al-Attiyah și s-a impus a 12-a oară în Dakar, pentru a șasea oară la clasa auto, el izbutind să se impună și la clasa moto de tot atâtea ori.
De menționat că Peterhansel a reprezentat Peugeot, care a revenit în 2016 în Dakar după nu mai puțin de 25 de ani.
La cealaltă clasă importantă, moto, unde a participat și Gyenes, victoria i-a revenit lui Toby Price. La 28 de ani, Price a devenit primul australian care se impune în Raliul Dakar.
Ediția din 2017 va fi a noua în care se va afla cel puțin un român la start. De la Romeo Dunca (2005) încoace, România a fost reprezentată de alți patru oameni: Zsolt Szilveszter, Marcel Butuza, Emanuel Gyenes și Romeo Duicu. În total, vor concura 168 de motociclete, 38 de ATM-uri, 94 de automobile, dar și 60 de camioane.
ETAPE. Traseul din 2017
Etapa 1 (2 ianuarie): Asuncion (Paraguay) – Resistencia (Argentina): 454 kilometri (39 sunt probe speciale)
Etapa 2 (3 ianuarie): Resistencia (Argentina) – San Miguel de Tucuman (Argentina): 803 kilometri (275 sunt probe speciale)
Etapa 3 (4 ianuarie): San Miguel de Tucuman (Argentina) – San Salvador de Jujuy (Argentina): 780 kilometri (364 probe speciale)
Etapa 4 (5 ianuarie): San Salvador de Jujuy (Argentina) – Tupiza (Bolivia): 521 kilometri (nu mai puțin de 416 sunt probe speciale)
Etapa 5 (6 ianuarie): Tupiza (Bolivia) – Oruro (Bolivia): 692 kilometri (447 probe speciale)
Etapa 6 (7 ianuarie): Oruro (Bolivia) – La Paz (Bolivia): 786 kilometri (527 probe speciale)
Pe 8 ianuarie va fi zi de pauză în La Paz.
Etapa 7 (9 ianuarie): La Paz (Bolivia) – Uyuni (Bolivia): 622 kilometri (322 probe speciale)
Etapa 8 (10 ianuarie): Uyuni (Bolivia) – Salta (Argentina): 892 kilometri (492 probe speciale)
Etapa 9 (11 ianuarie): Salta (Argentina) – Chilecito (Argentina): 977 kilometri (406 probe speciale)
Etapa 10 (12 ianuarie): Chilecito (Argentina) – San Juan (Argentina): 751 kilometri (449 probe speciale)
Etapa 11 (13 ianuarie): San Juan (Argentina) – Rio Cuarto (Argentina): 754 kilometri (288 probe speciale)
Etapa 12 (14 ianuarie): Rio Cuarto (Argentina) – Buenos Aires (Argentina): 786 kilometri (64 probe speciale)