La două săptămâni după ce o studentă japoneză a fost omorâtă de unul dintre intermediarii ilegali de la Otopeni, timp în care autorităţile locale nu au luat nici o măsură legată de „fauna” de la aeroport, reprezentanţii Japoniei în România au cerut Guvernului măsuri ferme.
RL a prezentat ieri, în urma unei operaţi-uni incognito, situ-aţia reală de la Terminalul de Sosiri Internaţionale Otopeni, locul unde a fost acostată tânăra studentă japoneză de 20 de ani şi atrasă într-o capcană de un infractor recidivist tolerat până atunci de autorităţile aeroportuare. Reporterul a constatat că aceiaşi intermediari ilegali de taxi acţionau nestingheriţi şi la două săptămâni după violarea şi uciderea fetei, în timp ce oficialii aeroportului dădeau declaraţii de presă în care se plângeau că securitatea pasagerilor nu intră în atribuţiile lor.
La rândul său, poliţia se scuza, spunând că l-a amendat pe ucigaş de şapte ori în doi ani de zile, însă nu ştie dacă acesta şi-a plătit amenzile.
Inerţia autorităţilor române a devenit insuportabilă inclusiv pentru japonezi, Ambasada Japoniei la Bucureşti având două ieşiri publice, prima alaltăieri şi a doua ieri, în care a atras atenţia asupra situaţiei de la Otopeni. Mai întâi, adjunctul ambasadorului, Yoshikiro Katayama, a declarat miercuri, conform unui purtător de cuvânt al ambasadei „că ambasada îşi doreşte ca autorităţile române să ia măsuri”. La 24 de ore după declaraţia voalată, dar cu substrat, însuşi ambasadorul nipon, Excelenţa Sa, domnul Natuso Amemiya, a ieşit public cu o declaraţie dură, citată de Ziarul Financiar: „Chiar am cerut Guvernului să ia măsuri cu privire la securitatea din aeroport pentru ca astfel de incidente nefericite să fie prevenite pe viitor, iar relaţiile româno-japoneze să nu fie afectate”.
Ulterior, în cursul zilei de ieri, probabil ca să mai îndulcească ieşirea neobişnuit de dură a ambasadorului nipon, ambasada a remis un comunicat oficial de presă agenţiei de presă Mediafax, în care exprimarea era din nou blândă: „Ambasada Japoniei doreşte să se implice şi mai mult în menţinerea siguranţei şi a liniştii cetăţenilor japonezi care locuiesc sau vizitează România. În acest scop, considerăm că este necesară îmbunătăţirea condiţiilor din cadrul aeroporturilor, astfel încât străinii veniţi pentru prima dată în România să le poată folosi în siguranţă. De asemenea, autorităţile competente trebuie să ia urgent toate măsurile necesare pentru ca un astfel de incident să nu se mai repete pe viitor
Coincidenţă sau nu, după ce niponii au comunicat Guvernului că situaţia grupurilor de intermediari şi de taximetrişti ilegali care operează la Otopeni nu mai poate fi tolerată, ieri o armată de func-ţionari ai Ministerului de Interne au dat năvală pe Otopeni, creând senzaţie cu aşa-zise controale la maşinile de taxi din zonă. În mod tragicomic, operaţiunea de PR a fost condusă cu mână de fier de însuşi ministrul Duşa, acelaşi ministru care, cu 48 de ore înainte de operaţiunea Aeroportul, a fost total indisponibil pentru reporterii RL care vroiau să abordeze subiectul studenta japoneză.
Astfel echipaje din Directia Politiei Rutiere, Politia Transporturi, Autoritatea Rutiera Romana (ARR), Registrul Auto Roman (RAR), Inspectoratul de Politie al Judetului (IPJ) Ilfov si Protectia Consumatorului i-au căutat pe taximetriştii care folosesc în locul aparatelor de taxat fiscalizate calibrate corect, aşa-zisele „maimuţe”, dispozitive artizanale care înregistrează sume mai mari decât cele conforme cu tariful practicat. Echipa de şoc a MAI a profitat de ocazie şi a verificat şi starea tehnică a maşinilor taximetriştilor.
Radu Viorel, şeful asociaţiei taximetriştilor intependenţi, a declarat pentru RL că razia poliţienească de ieri a fost „un joc de glezne, o uşoară încălzire a poliţiştilor, ca să mai iasă din amorţeală, care în loc să vâneze piraţi, i-au luat la puricat tot pe taximetriştii autorizaţi să facă curse de la aeroport, exact cum s-a întâmplat în iarnă, când după ce racolatorii au împuşcat un taximetrist legal, poliţia a luat la inspectat maşinile taximetriştilor de bună credinţă”.
Deşi legal reţelele de racolatori nu pot fi oprite legal să intre în incinta aeroportului Otopeni, fiind spaţiu public, poliţia îi poate pricopsi pe aceştia cu dosare penale usturătoare, organizând flagranturi prin care să le deschidă dosare de evziune fiscală, activităţi economice la negru şi înşelăciune. Precizăm că RL a solicitat încă de acum două zile IGPR să comunice câte dosare de evaziune fiscală sau alte infracţiuni economice deschisese taximetriştilor piraţi anterior crimei comise asupra studentei japoneze, însă Poliţia Română nu ne-a furnizat un răspuns.
Mai precizăm că diplomaţia niponă are rare ieşiri publice, majoritatea acestora fiind legate de evenimente economice, caritabile sau culturale şi niciodată n-au avut o tentă politică. De pildă, în mod ironic, ultima declaraţie oficială de presă a ambasadorului nipon (conform unui purtător de cuvânt al ambsadei) a fost despre împrumutul de 300 de milioane de dolari pe care Japonia l-a acordat în primăvară României, pentru extinderea reţelei de metrou până la Aeroportul Otopeni, pentru bunul transfer al celor 5 milioane de pasageri care aterizează şi decolează anual.