Militantismul religios ecologist, importat din Vest, a găsit aici un sol fertil, cu sau fără ajutor rusesc.
Între protestele privind Roşia Montană şi cele, mai recente, de la Pungeşti, legate de gazele de şist, există o mare diferenţă de principiu, care va deveni tot mai vizibilă. Primele ţin de ecologie şi de politică. Celelalte se asociază tot mai mult cu ideologia ecologistă, care nu e nici simplă politică, nici ştiinţă, ci e o veritabilă religie seculară. Primele proteste vor „să salveze Roşia Montană“: e vorba măcar de ceva precis – un anumit peisaj, situri arheologice, posibilul pericol al revărsării cianurilor. Obiectivele sunt limitate la o localitate şi la o mină. Se ştie care sunt zăcămintele aurifere, care vor fi beneficiile statului. Se suspectează – deocamdată fără dovezi sigure – existenţa corupţiei în rândurile autorităţilor în favorea RMGC. Mulţi consideră, în orice caz, că aceste beneficii sunt întrecute mult de riscuri şi de dezavantaje, deopotrivă de mediu şi economice. Nu ştiu dacă au dreptate întru totul. Dar discuţia, în cea mai mare parte, se poate purta în termeni rezonabili. Chiar Academia Română şi preşedintele ei, chimist de profesie, s-au pronunţat împotriva exploatării. Oricum, abandonarea proiectului RM nu ar fi decât o chestiune punctuală, deloc decisivă în ansamblul economiei naţionale.
Dincolo, în zona Bârladului, lucrurile încep să se arate într-o altă lumină: mai întâi, avem de-a face cu un amestec tot mai straniu şi, aş zice, impur de săteni speriaţi şi de militanţi ecologişti veniţi din diferite locuri, spre a „ridica conştiinţa revoluţionară a maselor“, dacă mi-e permis să folosesc o sintagmă comunistă. Apoi, obiectivul nu mai e limitat: nu se mai „salvează“ de gazele de şist o localitate şi nici măcar o zonă, ci „întreaga Românie“, aşa cum stă scris pe bannere. Acţiunea a devenit soteriologică; în fapt, vrea să ne salveze pe toţi, fie că vrem, fie că nu – de unde şi scopul „iluminator“ al activiştilor care ştiu totul mai bine decât noi toţi, cei încă îndoctrinaţi de „sistem“.
Citeşte continuarea articolului în Revista 22.