5.9 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialDe cine se teme "împăratul" internetului

De cine se teme „împăratul” internetului

În ultimul deceniu, Google a dominat cu siguranţă economia internetului. Compania funcţionează de 12 ani şi are în prezent aproximativ 10.000 de angajaţi în întreaga lume şi peste 150 de produse, iar portofoliul său continuă să crească.  Supremaţia Google este însă ameninţată de mai mulţi competitori, pe lângă rivalii clasici Microsoft şi Yahoo.

Google, care deţine cel mai popular motor de căutare din lume, rămâne şi în acest an cel mai valoros brand din lume, evaluat la 114 miliarde de dolari. Este urmat de furnizorul american de servicii şi produse IT International Business Machines (IBM), care are o valoare de 86 miliarde de dolari, cu o creştere de 30% faţă de 2009. Pe locul al treilea se află Apple, dezvoltatorul telefoanelor iPhone (83 de miliarde de dolari, în creştere cu 32%), şi pe următorul loc Microsoft, cel mai mare producător de software din lume (76 miliarde dolari), potrivit unui clasament al companiei Millward Brown Optimor, care cuantifică în valoare monetară opinia consumatorilor despre branduri. „Compania noastră se dezvoltă rapid multilateral şi de aceea are mai mulţi competitori, în special în rândul companiilor care încearcă să le ofere oamenilor acces la informaţiile online şi să le furnizeze publicitate cu un conţinut relevant pentru ei. În prezent însă, considerăm că principalii noştri rivali sunt Microsoft şi Yahoo”, spun reprezentanţii Google. 

Microsoft către Google: Bing!

Microsoft este una dintre companiile cele mai importante din industria IT şi cu siguranţă cel mai mare competitor Google în mai multe domenii: căutarea pe internet, motoarele de căutare, funcţii şi instrumente suplimentare ale motoarelor de căutare. Google deţine cel mai popular motor de căutare din lume în prezent, dar lansarea motorului de căutare Bing al lui Microsoft în mai 2009 i-a pus în alertă pe managerii din Google. Bing dispune de numeroa­se funcţii speciale, precum ordonarea rezultatelor căutarii în funcţie de relevanţa pentru alţi utilizatori, iar Microsoft a încheiat parteneriate cu Twitter, Facebook şi Yahoo pentru optimizarea serviciului Bing. Noile funcţii ale Bing permit căutarea de imagini şi hărţi, urmărirea unor emisiuni de televiziune, accesarea unor pa­gini unde utilizatorii pot asculta diverse melodii sau pot cumpăra bilete la concerte. 

În replică, Google a lansat căutarea în timp real. Serviciul, numit Google Realtime Search, poate fi folosit separat de motorul de căutare şi îi ajută pe oameni să găsească cele mai recente conversaţii care au loc pe internet pe subiecte variate. Mesajele apar încontinuu, ca un flux de ştiri actualizat. În decembrie Google a adăugat o funcţie de căutare de imagini, un dicţionar şi un sistem de traduceri  în 40 de limbi diferite. În ciuda investiţiilor mari ale Microsoft în Bing, motorul de căutare nu a avut o evoluţie bună pe piaţă în comparaţie cu Google, relatează publicaţia Computerworld. Google a rămas lider al căutării pe internet, acoperind peste 70% din toate căutările din Statele Unite, în timp ce Bing a fost folosit doar de 9,4% din utilizatori. Pe locul doi s-a aflat Yahoo, cu 14,4 procente. Între timp, în 2010, toţi analiştii din domeniul IT aşteaptă să vadă dacă Google Chrome va depăşi cota de piaţă a motorului de căutare Microsoft. Aplicaţiile Google au fost create pentru a scădea vânzările produselor Microsoft, inclusiv Exchange şi SharePoint. Microsoft nu s-a lăsat mai prejos şi a introdus Aplicaţiile Office Web, care permit utilizatorilor să deschidă şi să prelucreze documente Word, Excel, PowerPoint sau OneNote.

Ameninţare la orizont: alianţă Yahoo-Microsoft

Yahoo are o varietate de produse, de la e-mail, messenger, motor de căutare la ştiri şi servicii informaţionale analitice. Concluzia: Google nu-l place pe Yahoo, mai ales că, în 2009, acesta din urmă şi-a îmbunătăţit serviciile, incluzând în căutare un conţinut mai variat. Astfel, utilizatorii pot urmări videoclipuri sau pot copia muzică direct de pe pagina de Yahoo cu rezultate. Yahoo le permite, de asemenea, utilizatorilor să găsească oferte de călătorie şi să compare preţurile pentru un anumit produs. Mai mult, Yahoo a adăugat recent Twitter în pagina sa de căutare. Yahoo a anunţat pentru trimestrul doi al acestui an un profit în creştere de peste 231 milioane de dolari, dar vânzările companiei au scăzut. În schimb, profitul Google a crescut cu 24% în primul trimestru al anului 2010, iar venitul a înregistrat o creştere tot de 24%, atingând 6,82 miliarde dolari, potrivit AFP. Pentru a se redresa, Yahoo s-a aliat cu Microsoft pe segmentul căutărilor online. Acest parteneriat se poate dovedi foarte costisitor pentru Google.

Alianţa cărţilor cu acces liber

În 2009, efortul imens al Google de a scana milioane de cărţi care nu se mai găseau în librării pentru a le include în căutarea online a oferit un impuls şi i-a ajutat să publice ulterior, în ianuarie, peste 500.000 de cărţi digitale gratuite pentru clienţii Sony Reader şi Barnes & Noble Nook. Mai mult, a apărut ideea de a deschide Google Editions, un magazin de cărţi digitale, de unde a apărut rivalitatea cu Amazon. Amazon şi Kindle sunt lideri pe piaţa cititoarelor de cărţi digitale. O altă zonă în care Google concurează cu Amazon este cloud computing. Google Apps Engine, o nouă platformă de cloud computing, care permite dezvoltatorilor să creeze propriile aplicaţii web şi să le ruleze pe infrastructura Google, va concura cu Amazon Elastic Computing Cloud (EC2), care domină deja piaţa după ce a fost îmbunătăţită cu mai multe funcţii de la lansarea sa din 2006. Urmează deci o luptă între cei doi giganţi pentru supremaţie pe piaţa Cloud computing şi pentru cititorii de cărţi digitale (E-book). În august 2009, presa de specialitate informa că Amazon, Microsoft şi Yahoo au creat o coaliţie numită „Open Book Alliance” (Alianţa cărţilor cu acces liber) în încercarea de a opri planurile gigantului Google de a crea cea mai mare bibliotecă virtuală.

Orkut, tentativa Google de a anihila Facebook

Facebook, cea mai populară reţea de socializare de pe internet, a atras peste 500 milioane de utilizatori în doar 6 ani şi se află în atenţia managerilor de la Google. Aceştia se tem că popularitatea în creştere a reţelelor sociale şi în special a reţelei Facebook va schimba modul în care oamenii caută informaţii pe internet, iar Facebook va denvansa Google în preferinţele utilizatorilor. Orkut, reţeaua socială deţinută de Google, oferă utilizatorilor serviciul Google Friend Connect, un instrument cu ajutorul căruia creatorii de site-uri web pot adăuga caracteristici sociale pe site-urile lor, în concurenţă directă cu aplicaţia Facebook Connect. Au existat zvonuri potrivit cărora specialiştii Facebook lucrează la propriul telefon mobil, care ar putea concura cu Apple iPhone şi Google Android. Un sistem de operare mobil Facebook ar reprezenta o altă armă în arsenalul reţelei de socializare în lupta cu gigantul Google. Între timp, Facebook a încheiat parteneriate cu ceilalţi rivali Google, inclusiv Microsoft şi Yahoo.  Facebook are acum o valoare de piaţă de până la 33,7 miliarde dolari, potrivit preţurilor la care s-au efectuat mai multe tranzacţii, capitalizarea companiei depăşind acum nume consacrate precum eBay sau Yahoo, potrivit Financial Times.

Disputa cu Twitter: căutarea în timp real

Site-ul de blogging Twitter a revoluţionat modul în care comunicăm în prezent. Popularitatea reţelei Twitter este în creştere, aşa că a început deja să se intersecteze cu interesele Google: serviciul Google Friend Connect va avea un alt competitor puternic în 2010, respectiv Twitter Connect, pe măsură ce reţeaua de socializare se dezvoltă.  Un alt domeniu în care Twitter şi Google concurează este căutarea în timp real. De anul trecut, Google a început încorporarea rezultatelor în timp real de la Twitter în pagina principală de rezultate în urma căutării. Dylan Casey, product manager Google, a declarat într-un interviu că „utilizatorii încep să înţeleagă că aceste platforme reprezintă o modalitate importantă de ajunge la informaţii în timp real”. „Noi le oferim oamenilor mai multe instrumente pentru a detalia aceste rezultate”, a spus el, citat de Wall Street Journal.  Popularitatea Twitter-ului a alimentat aşteptările că informaţiile se pot posta în timp real, iar aceasta ar putea dezvolta o piaţă de miliarde de dolari. De aceea, anul acesta Twitter a lansat platforma de publicitate „Promoted Tweets”, serviciu care va facilita apariţia reclamelor plătite în poziţiile de top, pe paginile de rezultate ale unor căutări de pe Twitter.com.

Google Android vs Apple şi iPhone

În prezent, Apple şi Google concurează în mai multe domenii: smartphones, aplicaţii pentru telefonul mobil, sisteme de operare, reclame pentru telefonul mobil, servicii muzicale online. Google Chrome concurează cu motorul de căutare Safari de la Apple. Compania Google a încheiat un parteneriat cu MySpace şi Pandora pentru a concura pe piaţa serviciilor muzicale online, în timp ce iTunes de la Apple a fost principalul furnizor de muzică în SUA, în 2009. În plus, sistemul Google Android trebuie să recupereze mult ca să îl ajungă din urmă pe competitorul Apple deoarece iPhone-urile au devenit telefoanele preferate ale oamenilor din întreaga lume.

Google Chrome vs Mozilla

După lansarea Google Chrome, compania a intrat în competiţia acerbă a motoarelor de căutare. În timp ce Google este abia la început în acest domeniu, Mozilla deţine o cotă importantă din piaţă de câţiva ani. Cele mai noi zvonuri de pe internet sugerează că Mozilla încearcă să încheie un acord cu Microsoft pentru ca Bing să devină motorul de căutare prestabilit în Firefox. Dacă această înţelegere se va finaliza, este posibil să afecteze pe termenul lung compania Google, care va pierde din cota de piaţă. Aşadar, Mozilla şi Google se confruntă nu doar în războiul motoarelor de căutare, dar şi în ceea ce priveşte opţiunile de căutare prestabilită.    

 

Google strigă la Cisco

Cu ani de experienţă în dezvoltarea platformelor colaborative online, precum WebEx, şi a serviciilor superioare de tip VOIP, Cisco reprezintă o ameninţare pentru Google Wave şi Voice. În plus, Cisco, încearcă să îşi îmbunătăţească calitatea videoconferinţelor, concentrându-se pe colaborarea prin intermediul clipurilor video distribuite pe internet video şi prin tehnologia pentru întruniri Telepresence Cisco.

Compania a investit, de asemenea, în tehnologia cloud computing, un alt domeniu în care concurează cu Google. Potrivit Networkworld, Cisco intenţionează să intre şi pe piaţa telefoanelor inteligente în viitorul apropiat. Achiziţionarea companiei americane de tehnică digitală Pure Digital confirmă intenţia Cisco de a transpune infrastructura video pe telefoanele mobil. Aşa că poate în viitor telefoanele Cisco vor concura cu Nexus One, primul telefon proiectat şi vândut direct de Google.

Android vrea detronarea Symbian

În prezent, Nokia domină piaţa telefoanelor mobile, cu 4 din 10 telefoane mobile vândute. Pe măsură ce telefoanele inteligente sunt folosite de tot mai mulţi utilizatori, Google şi Nokia vor intra în competiţie pentru sistemele de operare: Android versus Symbian. Nokia a încheiat un contract cu Microsoft pentru a introduce Office Mobile pe telefoanele care folosesc sistemul de operare Symbian.  Ambele firme au anunţat că în 2010 vor aduce îmbunătăţiri sistemelor de operare, aşa că lupta se anunţă interesantă. Nu trebuie ignorate nici alte companii precum Acer, Sony Ericcson, HTC sau Motorola. În concluzie, gigantul Google va trebui să facă faţă la multiple provocări în viitor. Cei mai mulţi dintre rivalii săi se consolidează, fie pe cont propriu, fie prin asocieri şi parteneriate. Va reuşi Google să rămână numărul 1 sau îşi va pierde popularitatea?

Un loc lângă IBM

IBM este unul dintre giganţii industriei IT. IBM este în competiţie cu Google pe piaţa e-mail-ului de business. Software-ul IBM denumit LotusLive concurează cu Google Apps, un pachet de aplicaţii de comunicare şi colaborare foarte ieftin. Deşi produsul firmei IBM nu are la fel de multe caracteristici precum Google Apps, compania a atras deja 2 milioane de clienţi datorită experienţei acumulate de-a lungul anilor pe piaţa de business.

Alexandra Jeles
Alexandra Jeles
Alexandra Jeles, redactor Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă