12.9 C
București
duminică, 25 februarie 2024
AcasăSpecialDe ce s-a redus traficul in Bucuresti

De ce s-a redus traficul in Bucuresti

» Criza este pe cale sa rezolve (temporar, cel putin) problema traficului infernal din Capitala: oamenii si firmele fac economii, alegand autobuzul si masinile mai mici.

» Multi bucuresteni nu-si mai pot plati ratele la masini si renunta la ele, in vreme ce altii sunt nevoiti sa stea acasa fiindca si-au pierdut locurile de munca.

In Bucuresti, cel mai aglomerat oras al tarii, se circula mai usor. Cei sase coti ai crizei care au reusit sa elibereze Capitala de sub ocupatia masinilor sunt, potrivit expertilor, reducerea costurilor de transport ale companiilor, preferinta populatiei pentru transportul in comun, iesirea din trafic a multor taximetre, returnarea masinilor pentru care nu s-au platit ratele la leasing, eliminarea din parcari a vehiculelor de firma si inmatricularea unui numar din ce in ce mai mic de masini.
Politia Rutiera a identificat doi dintre factorii care au fluidizat traficul, in contextul crizei, si anume eforturile companiilor pentru reducerea costurilor si alegerea autobuzului de catre populatie. "Criza a afectat atat persoanele fizice, cat si companiile. Daca inainte o firma avea, de exemplu, patru soferi si patru masini, acum poate are mai putini soferi si o singura masina. Noi nu cunoastem exact aceste mecanisme, ci doar contorizam valorile de trafic, care intr-adevar s-au redus", arata comisarul-sef Lucian Dinita, comandantul Politiei Rutiere.

 

O alta masura luata de firmele care fac livrari de marfuri este renuntarea la masinile cu un consum mare, in favoarea unora mai mici, mai spune comisarul.
Faptul ca multi oameni nu-si mai permit sa foloseasca masinile personale sau sa ia taxiul este resimtit si de companiile de taximetre; multi soferi se plang ca de 20 de ani n-au mai trecut prin asa saracie. "Este o criza financiara care se extinde. Lumea nu mai are bani, multi oameni au devenit someri sau au ramas cateva luni fara serviciu. In timp ce taxiurile stau pe strada, in tramvaie se calatoreste pe scari, fara bilet, iar dimineata, la metrou, aproape ca nu mai ai cum sa intri", explica Robert Meghesi, patronul companiei Taxi 2000, identificand, astfel, cel de-al treilea factor care a fluidizat circulatia: iesirea din trafic, fara voia lor, a multor taximetre, care raman pe marginea drumului asteptand clienti.

 

Meghesi afirma ca, in ciuda crizei prin care trec cei 9.500 soferi de taxi autorizati din Bucuresti, ale caror incasari s-au redus, ei sunt nevoiti sa concureze atat cu cei 3.700 de soferi din judetul Ilfov care practica taximetria in Capitala, cat si cu numerosi pirati ai taximetriei. "Cred ca jumatate din firmele de taxi isi vor inchide portile si soferii vor ajunge in somaj. Cei dintai care vor intra in faliment sunt cei cu masini in leasing, care nu le mai pot plati din cauza incasarilor slabe. Ei sunt deja pe marginea prapastiei, pentru ca leasingul a venit si le-a luat din masini", spune Meghesi.

Retragerea din circulatie a masinilor in leasing, pe motivul neplatii ratelor, este cel de-al patrulea factor care a usurat circulatia in Bucuresti. Desi companiile de leasing refuza sa comenteze situatia creata prin neplata ratelor sau sa ofere date cu privire la masinile care li s-au intors in flota, recuperatorii de creante recunosc problema de pe piata leasingului auto. "Nu este vorba de confiscarea masinilor, ci de luarea acestora inapoi. Parcurile lor auto sunt pline, nu mai au loc unde sa puna atatea masini. Insa nici acolo nu vine nimeni sa le cumpere", sustine Iulian Urban, directorul general al companiei Urban si Asociatii. "Intr-adevar, se poate spune ca masinile care s-au intors la firmele de leasing au contribuit cu cateva procente bune la reducerea traficului din oras. Daca poate fi atribuit un efect bun acestei crize, el este reducerea emisiilor de dioxid de carbon", mai arata Urban.

 

Potrivit acestuia, cel de-al cincilea factor care a contribuit la o circulatie mai lejera in Capitala este strategia locurilor de parcare adoptata de primarie, care nu mai permite masinilor de serviciu sa stationeze langa blocuri. Drept urmare, multe dintre aceste masini raman peste noapte in curtile firmelor si astfel nu mai pot fi regasite in trafic dimineata si seara. In fine, reducerea traficului poate fi pusa si pe seama unui al saselea factor, scaderea numarului de masini nou-cumparate. Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, segmentul autoturismelor a picat cu 63,9% in ianuarie 2009, fata de ianuarie 2008.

» Stationare la domiciliu
Daca Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) a consemnat o usoara tendinta de crestere a gradului de ocupare a autobuzelor, troleibuzelor si tramvaielor, Metrorex a inregistrat o scadere a numarului calatoriilor in ianuarie 2009, fata de ianuarie 2008. "Numarul biletelor si abonamentelor vandute a crescut usor, insa nu avem inca date exacte. Probabil in martie vom sti cum stam, in urma acestei reduceri a traficului cu masinile personale", ne declara Mihai Vladarau, purtatorul de cuvant al RATB. La randul sau, Mariana Petre, purtatorul de cuvant al Metrorex, crede ca oamenii afectati de criza nu mai circula, in general, preferand probabil sa ramana acasa, fiindca ei nu folosesc nici masinile personale, nici metroul. "Numarul de calatori din ianuarie 2009 este putin mai mic decat cel din ianuarie 2008. In acelasi timp, traficul rutier de la suprafata s-a redus, ceea ce ne conduce la ideea ca in general se circula mai putin in aceasta perioada".

Cele mai citite

După Transnistria, alt pericol în Republica Moldova: Autonomia Găgăuză, cu 98% la sută din locuitori pro-Rusia

În contextul în care pe 28 februarie autoritățile de la Tiraspol ar urma să ceară anexarea Transnistriei la Rusia, este posibil ca Putin...
Ultima oră
Pe aceeași temă