Revoltati pe multe dintre programele tv transmise
pe numeroasele noastre canale balcanice,
multi cititori ne scriu ridicand o serie de intrebari
la care ar trebui sa raspunda facatorii
sau distribuitorii de emisiuni schiloade.
De ce oare nu se respecta reglementarile in vigoare, ca emisiunile de publicitate sa nu dureze uneori chiar si cate
20-25 de minute, fata de cele opt minute, mi se pare, care sunt admise (…)?".
Ion Chirita
Deocamdata pot fi considerate singurele "evenimente" ale toamnei, o migrare si o renuntare la functia de director. "Migrarea" se datoreaza lui Catalin Maruta, care a parasit postul public, alegand Pro TV, unde tot despre muzica va vorbi cu farmecul si documentarea sa solida, la ora cand, candva, Teo ridica audienta televiziunii din Pache Protopopescu. Postul public a pierdut o vedeta care a plecat cu "rating"-ul dupa ea. Teo, refugiata la Romantica, unde credea ca va starni valuri ca directoare, a esuat si a ramas doar cu show-ul "Teoviziunea", pe care sa speram ca il va scutura de praful manierist ce il caracterizeaza. Multi ne intreaba, de ce aceste migrari ale vedetelor?! Un raspuns sincer nu vor obtine de la ele, iar cu putina logica este usor de dibuit raspunsul: retributiile mai convenabile starnesc migratiile care, de multe ori sunt, apoi, regretate.
Un val de migratii a starnit si infiintarea televiziunii Kanal D. Multi au crezut ca aici vor curge laptele si mierea audientei, dar n-a fost asa, pentru ca, in ciuda eforturilor, programele axate mai mult pe divertisment sunt fade, fara sare si piper. Intr-un mod inexplicabil se cultiva formate imprumutate si exprimate de la altii, care pe telespectatorii nostri n-au reusit sa-i cucereasca. Un exemplu sunt si acele asa zise "reality-show"-uri ce-l au la origine pe acel "Big Brother" care a cunoscut un rasunator esec la Prima TV. Kanal D a inceput cu "Nora pentru mama", a ajuns la "Un nou inceput" si va reveni tot la nurori si mame, toate in custodia Gabrielei Cristea. Frumoasa, dar lipsita de vlaga si afectata, Gabriela Cristea a tot migrat, pornind de la TVR, trecand prin raposatul Tele 7abc, apoi prin Pro TV, B1 TV si, acum, e gazda nefericitilor de la Kanal D. Ultima editie se pare, a concursului dramatic "Un nou inceput", "iubirea n-are varsta", era jalnic de plictisitor. Din cele 12 doamne, 6 "de argint" si 6 "de aur", adica mai tinere si mai varstnice, ramasesera patru. Conceput dupa tipicul selectarii concurentilor si al izolarii lor intr-o casa unde le este urmarita convietuirea, tema "Noului inceput" era cautarea unui partener de catre doamnele alese. Au fost adusi si domni in casa respectiva si, pana la urma, s-au creat doua cupluri fericite. Este trista, totusi, o astfel de emisiune serial care suna a "anunt matrimonial" dat la ziar sau pe Internet. In final, doamnele ramase au fost interogate de Gabriela Cristea, care parea un judecator teapan, ce le punea mereu aceleasi intrebari. Lipsea cu desavarsire o intentie de apropiere de la om la om intre concurente si "moderatoare", mai ales ca tema dialogului era totusi iubirea care n-are varsta. Formatul acestui asa-zis "reality-show" este tare fals. Nota artificiala a concursului era dublata si de o scenografie cu inimioare si, mai ales, de costumele purtate de concurente. Bietele femei la ultima editie se impiedicau in rochiile de seara concepute ca pentru o nunta cu lautari. Emisiunea n-a reusit o audienta stralucita, ca si alte incercari ale Kanalului D, ramas la coada "rating-ului", chiar daca ofereau 12 minute de publicitate dintr-o ora de emisie, cum scrie la lege. Publicitate difuzeaza, dar audienta nu castiga!
Cititorul nostru, dl. Ion Chirita,
ne-a adresat numeroase intrebari. La cea privind publicitatea, i-am raspuns mai sus. Televiziunile care depasesc cele 12 minute de reclama sunt si sanctionate de CNA, dar putin le pasa, ca au de unde plati, din veniturile provenite din… publicitatea respectiva! In privinta programului Sport.ro care il nemultumeste prin "amestecul de vechituri si transmisii indoielnice", ii sugeram sa aleaga alt canal de sport, ca – Slava Domnului! – sunt multe. Dansul mai intreaba: "De ce oare se impune ca toata lumea" (…) sa stie ce inseamna "show, teleshopping" etc.? Intr-adevar, "Lina lui Buturuga din deal, din satul pierdut undeva pe coclauri" nu stie ce vor de la dansa aceste "show"-uri, dar le urmareste si se dumireste pana la urma. A intrat si dansa in Europa acum, chiar daca programele tv nu prea se ostenesc sa-i explice mai nimic despre UE!