În ultimii ani, Guvernul şi Compania de Drumuri au apelat din ce în ce mai des la practica deschiderii circulaţiei pe drumuri la care lucrările nu fuseseră încheiate. Consecinţele au fost drastice din punctul de vedere al intereselor bugetare ale statului sau calităţii lucrărilor. Legal, nici tronsonul Sibiu-Orăştie nu are cum să fie deschis traficului la jumătatea lunii noiembrie, potrivit promisiunilor guvernamentale.
Deschiderea traficului pe data de 15 noiembrie pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu–Orăştie nu este imposibilă, însă nu se va putea face decât cu încălcarea prevederilor legale şi a normelor tehnice privind calitatea lucrărilor, au declarat ziarului România liberă ingineri constructori implicaţi în acest proiect. În luna septembrie, la Sibiu, premierul Victor Ponta dădea asigurări că circulaţia se va deschide la jumătatea lunii viitoare, conform promisiunilor primite de acesta de la Compania de Drumuri şi constructorul italian Impregilo.
Una dintre probleme priveşte cerinţele legale referitoare la recepţia lucrărilor, prevăzute în HG 273 din 1994, reactualizată. Potrivit acestei prevederi, deschiderea traficului are loc de abia după recepţia lucrărilor şi semnarea procesului-verbal de încheiere a lucrărilor. Recepţia poată fi făcută şi dacă nu s-au făcut anumite lucrări, minore însă. Aceste lucrări se trec într-o anexă specială la acest proces şi trebuie făcute în cel mult 90 de zile. În cazul de faţă, lucrările neefectuate de către Impregilo numai minore nu sunt. „Vor fi foarte multe lucrări semnificative care nu pot fi finalizate, cum ar fi alunecările de teren. Zona respectivă nu s-a stabilizat“, spune un inginer din cadrul proiectului. Pe site-ul forum. peundemerg.ro, al pasionaţilor de infrastructură de transport, au apărut imagini cu autostrada pe care s-a turnat asfalt, dar care este ameninţată de alunecări de teren ce se găsesc la câteva zeci de metri de aceasta.
De asemenea, lipsesc parapeţii, iar asfaltul nu este turnat pe toată lungimea. Acesta se poate turna doar la temperaturi de 5-10 grade. “Zilele trecute temperaturile au fost în jurul a zero grade Celsius şi cu toate acestea s-a turnat asfalt. Acesta nu va ţine mai mult de un an“, spune specialistul în cauză.
Chiar dacă CNADNR ar pretinde că lucrările sunt minore şi ar accepta recepţia lucrărilor, acestea nu vor putea fi terminate în termenul legal de 90 de zile căci urmează luni de iarnă.
Există şi posibilitatea deschiderii circulaţiei chiar dacă recepţia nu este făcută. În acest caz însă, constructorul va avea de înfruntat consecinţe negative. Circulaţia va duce la degradarea asfaltului pe timpul iernii, iar sarcina efectuării reparaţiilor îi va reveni constructorului care va trebui să le plătească. Neefectuarea recepţiei va obliga CNADNR să solicite constructorului penalizări. Conform contractului, lucrările trebuiau încheiate în aprilie 2013 şi, deoarece nu s-a acordat nici o extensie de timp, Compania de Drumuri este obligată să ceară penalizări firmei Impregilo. Sursele noastre afirmă însă că constructorului nu i s-au solicitat până în prezent penalizări în pofida obligaţiei legale, fapt pentru care bugetul de stat este păgubit cu milioane de euro. Impregilo solicită însă companiei o majorare a preţului de 21% pentru lucrările de consolidare efectuate.
Chiar deschisă circulaţiei, autostrada ar putea rezerva surprize automobiliştilor. Constructorul a montat înclinometre în cele două zone în care au loc alunecări de teren, iar măsurătorile recente nu indică motive de optimism. Terenul continuă să alunece, au indicat aparatele în cursul acestei luni.
„S-au luat măsuri de consolidare, însă nu au fost suficiente. Au făcut găuri în pământ în care trebuiau puse nişte ancore, găurile însă s-au umplut cu apă, aceasta a ajuns la agila contractilă şi au umflat-o. Vara argila se usucă, crapă şi apar aceste falii de cracare“, explică inginerul. Soluţia optimă ar fi fost realizarea unui tunel în zonă. Cum firma Impregilo a avut în oferta din licitaţie o soluţie greşită, anume cea a consolidării terenului, conducerea Companiei de Drumuri a insistat pe menţinerea acestei soluţii proaste, din teama că va fi trasă la răspundere. În final, s-a ajuns la valori care nu numai că depăşesc cu mult oferta iniţială a firmei Impregilo, ci şi pe cea a altor participanţi la licitaţie care ofertaseră soluţia cu tunel.