România liberă vă prezintă o serie de dezvăluiri realizate de Ondine Gherguț, pe tema afacerilor lui Cristian Burci, audiat miercuri de procurorii DIICOT, pentru un tun dat companiei ROMVAG.
Citește și: Timofte: Burci este protejat de doi generali SIE
A primit 17 milioane de euro ca să curețe iarba dintre șine
Textul scris în 6 februarie 2008:
Ministerul transporturilor negociaza la sange, in aceste zile, cresterea salariilor feroviarilor. Pentru fiecare zecimala se duce o lupta crancena. Guvernul nu vrea nici in ruptul capului sa creasca cu mai mult de cateva zeci de lei chenzina ceferistilor, una dintre cele mai pricajite din tara. Incearca sa ne transmita un mesaj: noi avem grija de banii dumneavoastra! Nici un leu de la buget nu trebuie irosit. Dincolo de aceasta imagine insa, de guvern responsabil si gospodar, balteste mocirla uneia dintre cele mai mari fraude din istoria Romaniei: jefuirea patrimoniului Cailor Ferate Romane. Clocita sub guvernarea PSD, aceasta operatiune a avut drept scop transferarea a cateva sute de milioane de euro din conturile unei mari companii de stat in cele ale unor politicieni si oameni de afaceri. Sub alte forme, ea continua si azi. De trei ani, justitia pretinde ca investigheaza aceasta afacere, insa tot ce a reusit pana acum a fost trimiterea in judecata a unui pion, Mihai Necolaiciuc, fost director general al CFR, si acesta disparut. Justitia insa nu-i deranjeaza nici macar cu o intrebare pe cei care au beneficiat de pe urma masinatiunilor lui Necolaiciuc si a complicilor sai: firmele in favoarea carora s-au semnat contractele oneroase. DNA a ridicat ceva documente, insa ancheta se desfasoara cu incetinitorul. In ritmul acesta, dosarele vor fi gata in zece ani. Intre timp, Ministerul Transporturilor continua sa faca afaceri si sa alimenteze cu fonduri firmele suspecte, pe baza unor contracte incheiate in epoca marelui jaf.
„Romania libera” incepe astazi o serie de articole despre oamenii si firmele in buzunarele carora ar trebui cautati banii lipsa de la CFR. Banii pe care Guvernul ii cauta pentru marirea salariilor feroviarilor si pe care se face ca nu ii gaseste. Primul pe lista: Cristian Burci, omul de casa al fostului ministru al Transporturilor Miron Mitrea. Investigatia noastra aduce informatii si declaratii in premiera despre cum a reusit sa se imbogateasca acest personaj folosind fondurile si infrastructura cailor ferate, precum si despre asociatii sai din politica si servicii secrete.
Intre anii 2001-2004, o suveica de firme controlata de Cristian Burci a incheiat contracte pe termen lung de circa 400 de milioane de euro cu institutiile din cadrul Ministerului Transporturilor. Unele dintre contracte se vor derula pana in 2010. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, sustine ca toate contractele dezavantajoase pentru stat au fost semnate cu firmele controlate de Cristian Burci pe vremea ministrului PSD Miron Mitrea si ca el nu are motive temeinice sa le rezilieze deoarece s-ar trezi cu procese. Singura posibilitate legala de reziliere a contractelor ar fi inceperea urmaririi penale a faptuitorilor si trimiterea in judecata expres pentru aceste contracte semnate. Insa, anchetele DNA care vizeaza contractele cu firmele lui Burci treneaza fie din cauza expertizelor, fie din cauza ca faptuitorul Mihail Necolaiciuc, fost director general al CFR, trimis in judecata, actorul principal al devalizarilor de peste 17.000 de miliarde de lei, a disparut, el fiind cautat cu mandat international de arestare.
Burci venea des prin minister, insotit de un interlop
Afacerile feroviare ale lui Cristian Burci au inceput in 2001, dupa instalarea lui Miron Mitrea la carma Ministerului Transporturilor. De notorietate este infiintarea televiziunii ministerului, MTC-TV Constanta, in asociere cu una dintre firmele controlate de Burci, catre care institutia statului a transferat dintr-un foc peste 5 milioane de euro. si aceasta afacere se afla de trei ani in ancheta procurorilor anticoruptie, dar nu s-a dat nici o solutie in dosar.
Tot in 2001, Burci a pus bazele firmei SERVTRANS Invest, creata special pentru a face concurenta serviciilor de transport feroviar ale CFR Marfa. „Burci a pornit de la zero, folosindu-se de infrastructura CFR Marfa. La inceput, inchiria vagoane si locomotive de la CFR Marfa si organiza transporturi, facand astfel concurenta neloiala institutiei statului. Ordinul era dat de ministru, iar executantul unor astfel de contracte oneroase a fost Necolaiciuc. Lui Burci i-a fost foarte usor sa penetreze sistemul pentru ca s-a folosit de unul dintre directorii nostri, George Buruiana, fost director la CFR Marfa, pe care si l-a luat director la SERVTRANS”, ne-a declarat unul dintre fostii directori ai CFR sub protectia anonimatului. Dupa cum povestesc unii dintre functionarii CFR, intre anii 2001 si 2004 „Cristian Burci venea des prin minister si trecea si prin birourile noastre. De obicei, venea insotit de asociatul sau, Dumitru Crestin, despre care presa a scris ca e lider al lumii interlope. El obtinea ce voia cu ordin de sus, de la ministru. Nimeni nu indraznea sa se opuna”.
Vagoane noi, vandute la pret de fier vechi
Urmatorul pas pentru inzestrarea firmei „Servtrans” a fost achizitionarea la pret de fier vechi a sute de vagoane si locomotive aproape noi, dar scoase la vanzare de CFR Marfa, dupa cum ne-a relatat fostul director CFR. „Mitrea, prin ordin de ministru, muta locomotivele si vagoanele de la o structura la alta din cadrul CFR-ului. Pe urma, acestea erau cumparate de firme preferate de conducerea ministerului, intre care se afla si «Servtrans»-ul lui Burci. «Servtrans» s-a servit cu ce a vrut din baza noastra de la Chitila, unde erau bagate toate importurile facute de CFR, importuri de zeci de milioane de euro. Intre 2001 si 2004, nu s-au inregistrat aceste importuri in inventare, asa ca fiecare s-a servit cu ce a vrut. Inventarul s-a facut abia la sfarsitul anului 2004, dar nu s-au consemnat disparitii pe motiv ca piesele ar fi fost gasite pe teren. Au fost gasite, dar erau cele vechi si uzate. Eu stiu sigur ca Baza de aprovizionare Chitila a CFR a fost cumparata de Burci prin «SERVTRANS» si vanduta imediat, ca sa nu se descopere cine a sustras marfurile depozitate acolo.” Spusele fostului director sunt confirmate si de un ordin al ministrului Mitrea prin care se muta locomotive si vagoane dintr-o societate in alta a statului, precum si de o nota de control in care se consemneaza ca inventarul importurilor de la BAD Chitila nu s-a facut din 2001 pana in septembrie 2004.
Capitalizare cu averea statului
Cu banii acumulati din afacerile cu televiziunea Ministerului Transporturilor si cu contractele de capitalizare derulate de firme-capusa gen Servtrans, Carpat Cargo sau Protan SA, Cristian Burci a reusit sa achizitioneze, la preturi modice, firme importante, producatoare de material rulant precum „Romvag” SA Caracal, „Meva” SA Drobeta-Turnu Severin si „Astra Vagoane” Arad. Acum, aceste firme dicteaza preturile pietei la achizitii de vagoane, locomotive si mai ales la reparatiile de profil. La aceste firme apeleaza si Compania Nationala CFR SA. Exista contracte ferme pana in anul 2010, in valoare de sute de milioane de euro, cu firmele controlate de Cristian Burci. „Romvag” si „Meva” au fost preluate de la stat intre anii 2001 si 2004 de firma International Railway Systems SA- Luxemburg, aflata sub controlul lui Burci. Preturile au fost derizorii, iar preluarea s-a facut in conditii dubioase, dupa cum a relatat presa. Singura societate platita cu bani grei a fost Astra Vagoane Arad, cumparata de Burci de la firma americana Trinity Industries. Potrivit unui director din cadrul CFR, Burci ar fi avut banii pentru achizitionarea acestor societati tot din contractele derulate cu CFR despre care am amintit mai sus. Ca supliment, pana in 2004, Burci a primit de la CFR un contract de 600 de miliarde de lei pentru erbicidare intre sinele de tren. Acest contract a fost incheiat (tot pe 10 ani!) cu PROTAN SA, firma controlata tot de Burci si preluata (potrivit obiceiului romanesc) de la stat tot pe mai nimic. Asupra afacerii „Protan” vom reveni intr-un episod viitor. Mentionam ca toate contractele CFR semnate de fostul director general Mihail Necolaiciuc cu firmele Servtrans si Carpat Cargo sunt cercetate de DNA.
Dorin Iacob: „Statul e vinovat”
Intre 2001 si 2005, Burci a mai beneficiat de contracte cu CFR de cateva sute de miliarde de lei si prin firma „Carpat Cargo”, implicata in special in filiera recuperarilor de creante. si aceste tranzactii sunt cercetate de DNA pentru un prejudiciu de cateva sute de miliarde de lei vechi. Dupa ce a inceput ancheta, in 2005, Burci i-a cesionat „Carpat Cargo” lui Dorin Iacob, fost ofiter SRI, pe atunci apropiat al presedintelui Traian Basescu. Surse din cadrul SRI afirma ca tranzactia s-a facut pentru ca Burci sa beneficieze de protectie prezidentiala. Dorin Iacob a confirmat ca Burci i-a cesionat societatea, dar a negat faptul ca i-ar fi pus o vorba buna la Parchet pentru a nu fi anchetat. „Sunt prieten cu Burci de 10-14 ani. Nu i-am oferit protectie in numele lui Basescu. Eram doar secretar executiv la PD, ce protectie sa-i ofer, chiar daca eram apropiat de Basescu sau prieten cu Botos (pe atunci procurorul general al Romaniei – n.n.), astea-s fantezii! (…) Dupa ce am preluat contractele cu CFR, n-am reusit sa le mentinem decat un an. Acum, Carpat Cargo e in lichidare. A venit DNA, au fost si controale incrucisate de la Garda Financiara si Finante. I-au interesat contractele cu CFR, contractele de publicitate si cele de compensatii. La fel au facut si la Servtrans. Nu sta Burci pe firmele astea. Firmele grase ale lui Burci sunt cele de productie, ca Romvag, Meva sau Vagoane Arad. Nu conteaza ca el a cumparat firmele astea cu banii care proveneau din contractele cu statul. (…) Statul este vinovat, ca nu le-a privatizat din 1990”, ne-a declarat Dorin Iacob. Serviciul secret care ar fi protejat afacerile lui Cristian Burci pana in 2005 si care l-ar fi aparat de bratul legii nu este insa SRI, sustine fostul director al acestei institutii, Radu Timofte. Cum isi explica acesta ascensiunea si imunitatea de care s-a bucurat Burci, veti putea citi in numarul nostru de maine.
» „Totul a fost legal”
Cristian Burci a refuzat sa vorbeasca cu reporterii „Romaniei libere”, desi timp de doua luni i-am solicitat punctul de vedere.
George Buruiana, fostul director la CFR Marfa, acum directorul general al firmei „Servtrans”, sustine ca toate contractele incheiate cu CFR au fost legale si ca nu a ajutat afacerile lui Burci in perioada cat a fost director la CFR.
Cititi si articolul „Timofte: Burci este protejat de doi generali SIE”